کد خبر: ۱۰۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۸

قراردادهای حرفه ای تری باید در بخش فروش و تجارت نفت تدوین شود


مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه در قراردادهای موجود، ابهامات زیادی در نحوه تعامل و صیانت از حقوق دو طرف وجود دارد، گفت: در بخش تجارت، فروش نفت و گاز باید قراردادهای حرفه ای تری تدوین شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رکن الدین جوادی روز دو شنبه در همایش ملی حقوق انرژی، اظهار داشت: متأسفانه بخش خدمات حقوقی صنعت نفت به میزان سایر حوزه ها رشد نکرده به طوری که در قراردادها دچار ضعف و نارسایی زیادی هستیم.
وی افزود: به عنوان مثال، زمانی که به بانکهای اطلاعاتی کشور مراجعه می کنیم، مشاوران مهندسی متعددی در حرفه های مختلف، معرفی می شوند، اما در بخش کارشناسان حقوقی، دچار خلاء هستیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر لزوم تقویت رابطه دانشگاه و صنعت، گفت: تنها نباید به فکر ایجاد رشته حقوق نفت و گاز، تاسیس دانشکده حقوق و جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی بود، بلکه باید ارتباط نظام مندی بین دانشگاه و صنعت نفت شکل بگیرد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: اگرچه شرایط عمومی قراردادها را در کشور تدوین کرده ایم اما این شرایط پاسخگوی قراردادهای متنوع مورد استفاده نیست و در بخش تجارت، فروش نفت و گاز باید قراردادهای حرفه ای تری تدوین شود.
وی گفت: لازم است که قراردادهایی تدوین شود تا بتواند در حوزه بهره برداری و تعمیرات نیز به طوری حرفه ای مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا با اقداماتی که در سالهای اخیر برای اجرای ٤٤ قانون اساسی آغاز شده، بهره برداری و تعمیرات به حرفه ای بدل شده که قراردادهای خاص خود را می طلبد.
جوادی خاطرنشان کرد: در قراردادهای موجود، ابهامات زیادی در نحوه تعامل و صیانت از حقوق دوطرف وجود دارد که با طولانی شدن کارها، مخدوش شدن روابط دو طرف قرارداد و افزایش قیمت قراردادها آسیب های جدی را برای دوطرف ایجاد خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت اظهار داشت: باید مراکزی برای آموزش حقوقی و قراردادی برای افراد غیرحقوقی تاسیس شود و همچنین لازم است مدیرانی که در رشته های حقوقی تخصص ندارند تحت آموزش قرار گیرند و تا حدودی با اصول اولیه مباحث حقوقی آشنا شوند.