کد خبر: ۱۰۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۸

عدم اعتماد بین عربستان، امارات و ایران درباره تحولات منطقه وجود دارد



قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: در سفر به عربستان و امارات دریافتم که عدم اعتماد جدی بین کشورهای منطقه وجود دارد و برای حل بحران‌ها نیازمند همکاری جدی همه طرف‌ها هستیم.


به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس،‌ «یان الیاسون» قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه هفتادمین سالگرد تاسیس این سازمان در کنفرانس خبری که امروز دوشنبه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه برگزار شد، در خصوص تلاش‌ها برای تجزیه عراق گفت: تمامیت ارزی و حاکمیت کشورها همواره در سازمان ملل مورد تاکید قرار گرفته است. ما باید اجازه دهیم که کشورهای عضو، آینده خود را خودشان رقم بزنند. من نسبت به گسترش جنگ‌های نیابتی در منطقه هشدار می‌دهم.

وی سازمان ملل را سازمانی خواند که جهت و  چشم‌انداز را مشخص می‌کند و یادآور شد: گام‌های عملی را کشورهای عضو باید بردارند. ما تلاش می‌کنیم که امور پناهجویان به خوبی دنبال شود و هیچگاه سابقه نداشته که سازمان ملل در امور پناهجویان به این اندازه فعال باشد.

قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به سؤالی درباره ادعاهای آمریکا مبنی بر نقش منفی ایران در خاورمیانه نیز گفت: من این جملات را نشنیده‌ام. آمریکا درباره توافق هسته‌ای و نیز برخی مسائل، همکاری‌های خوبی با ایران داشته است. اختلاف نظر بین آمریکا و ایران وجود دارد. همانطور که با عربستان، امارات و قطر هست.

الیاسون ادامه داد: ایران در موضوع افغانستان همکاری خوبی داشت و امیدوارم بتواند درباره خطر تروریسم در منطقه این همکاری را داشته باشد چرا که در منطقه صاحب نفوذ است.

وی با بیان اینکه سوریه و یمن باید راه حل سیاسی را دنبال کنند،‌ خاطرنشان کرد: اگر به صلح نرسیم، رشد تروریسم را خواهیم داشت و اوضاع بدتر می‌شود. ایران برای صلح بهای سنگینی را پرداخت کرده و ما باید اعتمادسازی در منطقه را دنبال کنیم.

قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی در خصوص نقشی که سازمان ملل برای ایران در بحران پناهجویان قائل است، گفت: من از میزبانی ایران از پناهندگان افغان قدردانی می‌کنم و همینطور از لبنان و اردن. نتیجه جنگ سوریه هجوم پناهندگان به کشورهای همسایه و اروپا بوده است.

الیاسون افزود: شرایط در بسیاری از مناطق سوریه و ترکیه آنقدر بد است که پناهجویان تصمیم می‌گیرند به اروپا بروند.

وی همچنین در خصوص کمک ایران برای ثبات در سوریه نیز گفت: امیدوار بودم ایران در همان ابتدا تلاش‌های بیشتری را برای پایان دادن به جنگ انجام دهد. طرحی که آقای کوفی عنان در سال 2012 ارائه داد طرح خوبی بود، اما متاسفانه اجرایی نشد. برخی طرف‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند پیروزی نظامی را به دست آورند اما اینطور نشد و هر ساله شرایط بدتر شد.

وی با بیان اینکه امروز گروه‌های تروریستی را داریم که سوریه را اشغال کرده‌اند، یادآور شد: ما طی چند سال گذشته 3 تن از بهترین نمایندگان‌مان را به سوریه فرستادیم تا برای صلح فعال شوند اما کاری از پیش نبردند. ایران بخشی از مشارکت سوریه بود و مانند روسیه متحد قوی بشار اسد به شمار می‌رفت اما سایرین نظرات دیگری داشتند که موجب شد روند اینگونه طی شود.

الیاسون با اشاره به طرح 4 ماده‌ای ظریف درباره سوریه که می‌تواند به روند صلح کمک کند، نیز افزود: متاسفم که جنگ‌های نیابتی بر یک کشور تاثیرگذار شده است.

قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص تلاش‌ها برای حل موضوع هسته‌ای ایران و عدم توجه به تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: ما در سازمان ملل به عدم انتشار تسلیحات هسته‌ای پایبند هستیم که برخی کشورها از جمله اسرائیل آن را تصویب نکرده‌اند.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که منطقه خالی از تسلیحات هسته‌ای شود که این موضوع نیاز به عامل محرکه دارد و 1+5 در حال شکل دادن به این گام‌ها بود که سازمان ملل از این امور کاملاً حمایت می‌کند.

الیاسون در خصوص حضورش در عربستان و اینکه آیا حامل پیامی از مقامات سعودی است، نیز گفت: نمی‌توانم بگویم که به صورت رسمی از عربستان و امارات پیامی دارم. اطلاعات زیادی درباره تحولات منطقه و نه فقط سوریه بلکه یمن کسب کرده‌ام.

وی ادامه داد:‌ نظرات متفاوتی وجودی دارد و عدم اعتماد جدی از سوی کشورهای منطقه به چشم می‌خورد که این موضوع همکاری جدی برای حل این بحران‌ها را ضروری می‌سازد.

قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد:‌ در سفرم به عربستان و امارات به دقت به سخنان آنها گوش دادم و نظراتم را به ایران اعلام خواهم کرد و امیدوارم همه طرف‌ها متوجه شوند و برای حل بحران‌ها راه‌حل‌های سیاسی پیدا کنیم که به ایجاد اعتماد بیانجامد.