کد خبر: ۱۰۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۱

الیاسون: تقسیم عراق به سه کشور، یک اشتباه سیاسی است


 قائم مقام دبیرکل سازمان ملل گفت: تقسیم عراق به سه کشور، یک اشتباه سیاسی است که هیچ کمکی به حل بحران کنونی نمی کند و باید از دولت قانونی عراق و یکپارچکی این کشور حمایت کرد.

به گزارش تیک به نقل از ایرنا، «یان الیاسون» قائم مقام دبیرکل سازمان ملل نیز با تاکید بر تلاش های سازمان ملل برای پذیرش قطعنامه 598، گفت: پس از اینکه متوجه و مطلع شدیم که صدام حسین قصد دارد از سلاح های شیمیایی به شکل وسیع تر علیه ایران استفاده کند، به اعضای شورای امنیت هشدار دادیم که جنایت حلبچه تکرار نشود.

وی با بیان فراز و فرودهای چهار ساله قطعنامه 598 از تدوین تا تصویب و سرانجام قبول آن از سوی ایران، گفت: البته اشتباهات و زیاده خواهی صدام هم ما را در رسیدن هر چه زودتر به آتش بس کمک می کرد.
الیاسون با ابراز نگرانی از گسترش نا امنی ها به منطقه، گفت: همین الان هم صاحبان اندیشه های اهریمنی با سوء استفاده از شرایط، به دنبال منافع خود هستند.
قائم مقام دبیر کل سازمان ملل، گفت وگوی ایران با کشورهای 1+5 در مسایل هسته ای و نتیجه آن، برجام را برای جهان کنونی بسیار سازنده دانست و گفت: باب همکاری ایران با کشورهای جهان باز می شود که حق مردم ایران است.
وی درباره بحران سوریه و بمباران یمن، بر نقش ایران در حل این بحران ها تاکید کرد و گفت: در این دو جنگ، انسان های غیر نظامی و بی دفاع کشته می شوند که اگر روابط کشورهای تاثیرگذار منطقه از جمله ایران، عربستان و ترکیه در مسیر ایجاد ثبات باشد، دنیا می تواند شاهد پایان این دو جنگ در کوتاه زمان ممکن باشد.
الیاسون، استراتژی فراگیر و جامع را ضرورت اقدامات سیاسی در جهت از بین بردن نا امنی های منطقه دانست و گفت: الان ائتلاف غربی ها، روسیه و کشورهای تاثیرگذار منطقه به کارهای نظامی روی آورده اند تا داعش را زمینگیر کنند و اقدامات سیاسی را فراموش کرده اند، در حالی که جنگ فرسایشی پایه های تروریست ها را تقویت می کند و آنها از جوانان ناراضی آسیا، آفریقا و حتی اروپا، نیرو می گیرند و خود را قوی تر می کنند.
قائم مقام دبیر کل سازمان ملل، در ادامه، اختلافات قومی و مذهبی را یکی از عوامل گسترش نا امنی ها در عراق دانست و گفت: تقسیم عراق به سه کشور، یک اشتباه سیاسی است که هیچ کمکی به حل بحران کنونی نمی کند و به نظر من باید از دولت قانونی عراق و یکپارچکی این کشور حمایت کرد.
وی با بیان خاطره ای از اول انقلاب که به کمک شهید دکتربهشتی و شهید رجایی برای ثبات امنیت در ایران برنامه ریزی می کردند، به برنامه های جمهوری اسلامی در مقابله با تروریست ها اشاره کرد و گفت: می دانم که با برنامه، تروریست ها را از داخل کشور دور کردید.
به گزارش ایرنا، «یان الیاسون» قائم مقام دبیرکل سازمان ملل که به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل به تهران آمده است، با مقامات کشورمان دیدار و در مورد بحران های منطقه به ویژه جنگ در عراق، یمن و سوریه گفت و گو کرد.
وی امروز با معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه و رییس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد و قرار است فردا سه شنبه با رییس جمهوری، وزیر امورخارجه و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیدار و گفت و گو داشته باشد.