کد خبر: ۱۰۶۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۲

مخاطرات رابطه و مذاكره با امريكا



موضوع مذاكره با امريكا و رابطه ايران با اين كشور چندي است در فضاي سياسي مورد بحث و مطالعه فعالان سياسي قرار گرفته است. الياس حضرتي، عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي و مديرمسوول روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر پيرامون مخاطرات مذاكره با امريكا و اهداف امريكا از نفوذ در ايران تحليل خود را بيان كرد:

ما اگر بنا برضرورت در موضوعي با امريكا مذاكره مي‌كنيم در عين حال نبايد چهره پليد آن را از ياد ببريم زيرا امريكا مي‌تواند مذاكره را تبديل به توطئه ديگري عليه ما كند. ما سابقه خيلي بد و زشتي از امريكايي‌ها در طول ٥٠، ٦٠ سال اخير داريم. از زماني كه امريكايي‌ها پاي خود را بعد از جنگ جهاني دوم محكم كرده و در صحنه بين‌المللي حضور يافتند، دقيقا كارهايي كه در قرن نوزدهم انگليسي‌ها انجام مي‌دادند را در قبال كشورهاي دنيا، خاورميانه و ايران انجام دادند. ما خاطره كودتاي ۲۸ مرداد كه توسط سازمان سيا انجام شد، دخالت امريكايي‌ها در تحكيم رژيم شاهنشاهي، جنايت‌هاي وحشتناك ساواك كه آموزش ديده سازمان سيا بودند، حمايت‌هاي دولت امريكا تا لحظه آخر از رژيم پهلوي، توطئه‌هايي كه بعد از انقلاب با هدف براندازي و ساقط كردن نظام در كردستان و جنگ تحميلي هشت ساله انجام دادند را فراموش نمي‌كنيم.

روحيه توسعه‌طلبي صدام و حمله به ايران در بستر استراتژي امريكايي‌ها مبني بر ساقط كردن جمهوري اسلامي تعريف شد. ما تلاش‌هاي امريكايي‌ها در طراحي كودتا و فشارهاي سنگين اقتصادي به كشورمان را كه در سال‌هاي بعد از انقلاب انجام داده‌اند نمي‌توانيم فراموش كنيم و اگر بخواهيم اين مسائل را به فراموشي بسپاريم، ملتي نابود شده خواهيم شد.

دغدغه‌هاي رهبري و تكرار و تاكيد معظم‌له در خصوص امكان نفوذ، خطر نفوذ، خطر جريان‌سازي و استحاله شدن جريان انقلاب اسلامي در روند مذاكرات و مسائل پساتحريم و رفت و آمدهاي كشورهاي غربي نشان‌دهنده اين است كه ايشان خطري را احساس مي‌كنند كه من فكر مي‌كنم خبرهاي پشت پرده‌اي دارند.

در اين زمينه دولتمردان، مسوولان و تصميم‌گيران ما بايد هشدارهاي رهبري را جدي بگيرند. رهبري در طول چهار، پنج ماه گذشته، ده‌ها بار راجع به اين موضوع گوشزد كرده‌اند، هشدار داده‌اند و تعمد دارند كه در سخنراني‌هاي مختلف اين مساله را يادآوري كنند كه ما نبايد در پي مذاكرات فكر كنيم همه مسائل حل شده است و يك دوست واقعي پيدا كرده‌ايم و گذشته‌ها را نيز فراموش و كينه‌ها را از سينه‌ها پاك كنيم.

اگر بنا بر ضرورت در موضوعي مذاكره مي‌كنيم، نبايد چهره خشن و پليد دشمن خود را از ياد ببريم و با فرض اينكه دشمن ما در حال توطئه است و حتي مي‌تواند مذاكره را تبديل به توطئه ديگري كند، بايد جوانب حراست و دقت را داشته باشيم.

من فكر مي‌كنم ضمن اينكه بايد با تمام توان از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن حفاظت و حراست كرده و اتحاد، وحدت و اتفاق خود را حفظ كنيم، در عين حال لازم است اگر خطري در كمين ما قرار دارد، دوستانه و برادرانه به يكديگر گوشزد كنيم و اين گونه نباشد كه عده‌اي فكر كنند هشدارها و دلسوزي‌هاي رهبري براي اين است كه حتما بايد دولت، دستاوردهاي مذاكرات هسته‌اي و اصل مذاكرات را بكوبند و كاري كنند كه جريان برجام از طرف ايران به ثمر نرسد. از نظر من اين تحركات و اقدامات نوعي سوءاستفاده از كلام رهبري است.