کد خبر: ۱۰۶۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۶۲

پدرخواندگي در اصلاحات بي‌معني است/ رايزني انتخاباتي نمايندگان مجلس با عارف

رييس بنياد اميد ايرانيان با بيان اينكه برخي نمايندگان فعلي مجلس در زمينه دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي رايزني‌هايي با من دارند، تاكيد كرد: ليست‌هاي انتخاباتي بايد با حفظ هويت جريان‌هاي سياسي تهيه شود. البته شرايط كشور ايجاب مي‌كند كه دو جناح بر سر افراد مشتركي اجماع كنند ولي به نظر مي‌رسد طرف مقابل ما، اين آمادگي را ندارد. محمدرضا عارف، رييس بنياد اميد ايرانيان، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفت‌وگو با ايسنا و در پاسخ به اين پرسش كه ارزيابي شما از فضاي دانشگاه‌ها پيش از انتخابات رياست‌جمهوري چگونه بود، گفت: در آن دوره يك فضاي بي‌انگيزگي و نااميدي در بخشي از دانشگاه‌ها حس مي‌شد كه هيچ سنخيتي با انقلاب و نظام ما نداشت و بايد اصلاح مي‌شد. در سال‌هاي ٨٩ و ٩٠ به دوستان خود و حتي به اصولگرايان مي‌گفتم ما مدعي مردمي‌ترين انقلاب هستيم و به همين دليل نمي‌توانيم اين مسير را ادامه دهيم. من معتقد بودم يك رويداد سياسي مهم مثل انتخابات مي‌تواند فرصتي براي تغيير و اصلاح روند موجود باشد.

در انتخابات دنبال برد و باخت نبودم

رييس بنياد اميد ايرانيان در ادامه با بيان اينكه براي انتخابات ٩٢ بحث‌هاي بسياري با دوستان مختلف داشتيم ولي به اين نتيجه نرسيديم كه بتوانيم با تصميم جمعي به ميدان بياييم، خاطرنشان كرد: بنابراين با توكل به خدا و با مشورت با دوستان در بنياد اميد ايرانيان به اين نتيجه رسيدم كه به ميدان بيايم. البته آمدن، نه انتخاب بلكه وظيفه من بود زيرا من دنبال برد و باخت نبوده و معتقد بودم كه اگر وظيفه خود را انجام دهم پيروز هستم. وي ادامه داد: با اين وجود هرچه به زمان انتخابات نزديك‌تر شديم، فضا بيشتر تغيير مي‌كرد و اميدواري بيشتري در ميان دوستان ايجاد مي‌شد. دانشگاه هم در سال ٩١ و با آغاز سال تحصيلي به تدريج نگاه خود را تغيير داد. در واقع يك قهر ناگفته بين دانشگاه و بخش‌هايي از حاكميت ايجاد شده بود كه به تدريج اين ديدگاه تغيير يافت. عارف با بيان خاطره‌اي از سخنراني خود در دانشگاه صنعتي شريف گفت: قبل از آن جلسه همه خيرخواهان توصيه مي‌كردند كه من به آن جلسه نروم اما من دنبال تغيير نگاه دانشجويان و برگرداندن نسل جوان و از بين بردن بي‌انگيزگي آنان بودم. پس از پايان سخنراني من در دانشگاه تقريبا نگاه دانشجويان چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا تا حدود زيادي تغيير كرد و يك نوع همگرايي و تفاهم در محيط‌هاي دانشگاهي حس شد.

براي نخستين‌بار كليد انتخابات را ٣٠‌ماه پيش از اسفند ٩٤ زديم

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره فعاليت زودهنگام انتخاباتي خود تصريح كرد: من در مقطع رقابت‌هاي انتخاباتي رياست‌جمهوري اين نگراني را داشتم كه آيا برخي نامزدها مي‌توانند محور تغيير باشند يا آنها ناخواسته در همان مسير گذشته گام برمي‌دارند. خوشبختانه گام اول تغيير در انتخابات ٩٢ با انتخاب آقاي روحاني برداشته شد و ما خيلي زود به اين نتيجه رسيديم كه اين مسير بايد ادامه يابد و راهكار ادامه اين مسير، انتخابات مجلس ٩٤ است. ما كليد انتخابات مجلس دهم را از مهرماه ٩٢ زديم و رسما اعلام كرديم كه در انتخابات اسفند ٩٤ حضور جدي داريم. در واقع ما براي نخستين بار ٣٠ ماه قبل از اسفند ٩٤، مساله انتخابات را مطرح كرديم.

عارف با بيان اينكه ما خيلي زود و بدون توجه به اينكه چه كسي براي انتخابات به صحنه مي‌آيد، كليد انتخابات را زديم، افزود: در كنگره حزب مردم‌سالاري در بهمن ٩٢، راهبردهاي اصلاح‌طلبان در انتخابات ٩٤ يعني حضور و مشاركت حداكثري مردم، تقويت احزاب، تغيير هرم تصميم‌گيري از مركز به حوزه راي‌گيري، اجماع كامل و توجه به زنان و جوانان را مطرح كردم.

با آغاز كار دولت، ضرورت به كارگيري جوانان بيشتر حس شد

وي افزود: مساله جوانان و ميدان دادن به آنها بعد از آغاز كار دولت روحاني خود را بيشتر نشان داد زيرا اتكاي بيشتر دولت به نسل اول است در حالي كه اكنون در اروپا وزير خارجه سي و چند ساله داريم. در اول انقلاب جوان ٢٤ ساله وزير مي‌شد اما حالا به افراد ٤٠ ساله هم حق نمي‌دهيم كه وزير باشند. جوان‌گرايي از محورهاي فعاليت در بنياد اميد ايرانيان است.

بسياري از نخبگان و دانشگاهيان دعوت انتخاباتي ما را پذيرفته‌اند

اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاسخ به پرسشي درباره نتيجه فعاليت بنياد اميد ايرانيان در حوزه جذب سرمايه اجتماعي نيز گفت: ما تصميم گرفتيم كه مثل سال ٧٦ همه به دولت نروند و پست اجرايي نگيرند. در آن مقطع اصلاح‌طلبان به دولت رفتند و از جامعه مدني غافل شدند. ما از اين تجربه استفاده كرديم و دوستان ما در بنياد اميد ايرانيان در حوزه مدني فعال شده و وارد كار اجرايي نشدند. اكنون فضاي جامعه مدني و دانشگاهي بسيار اميدوار‌كننده است و تعداد زيادي از دانشگاهيان برجسته براي نامزدي در انتخابات اعلام آمادگي كرده‌اند. ما در تهران و شهرستان‌ها به سراغ نخبگان رفته‌ايم و آنها هم دعوت ما را پذيرفته‌اند.

از رفتار و عملكرد اصلاح‌طلبان راضي هستم

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به روند طي شده توسط اصلاح‌طلبان در دو سال گذشته خاطرنشان كرد: از رفتار و عملكرد اصلاح‌طلبان در اين مدت راضي هستم. ما از ابتدا بحث اكثريت مجلس را مطرح كرديم و با گذر زمان خوشبيني من به كسب اين اكثريت بيشتر مي‌شد اما در نيمه دوم سال گذشته اتفاقاتي رخ داد كه همگرايي را تحت‌الشعاع قرار داد. اصرار ما به فعاليت كميته و شوراها در استان‌ها با محوريت حوزه‌هاي انتخابيه بود. با اين رويكرد ديگر نيازي نبود خيلي زود به استان‌ها ورود پيدا كنيم و كارها با يك سازوكار بومي و منطقه‌اي انجام مي‌گرفت اما برخي مصاحبه‌هاي دوستان موجب تحت‌الشعاع قرار گرفتن همگرايي شد. من با بعضي دوستان گفت‌وگو و از آنها خواهش كردم كه اين مباحث را رسانه‌اي نكنند. خوشبختانه از اسفندماه سال قبل ديگر اين صحبت‌ها رسانه‌اي نشد و شرايط براي رسيدن به اجماع تا حدود زيادي فراهم شده است. معاون اول دولت اصلاحات همچنين گفت: با روش بحث و اقناع، دوستان متقاعد شدند كه در استان‌ها نمي‌توان چند صدايي داشت. براي حل اين مشكل، سازوكار لازم نوشته شده و سند كوتاهي درباره راهبردهاي اصلاح‌طلبان و منشور اخلاقي نامزدهاي اصلاح‌طلب نيز تهيه شده است. روند امور به خوبي پيش مي‌رود و اميدواريم هرچه زودتر وحدت و هماهنگي بين نيروهاي فعال در انتخابات اعلام شود.

ليست انتخاباتي براي تهران يك بحث جدي است

وي با بيان اينكه نگراني من درباره اجماع اصلاح‌طلبان خيلي زياد نيست، اظهار كرد: ما وقتي وارد تعيين مصاديق شويم طبيعي است كه اختلاف پيش بيايد. تاكنون هم ما وارد تعيين مصاديق نشده‌ايم. انتخاب مصاديق و ليست انتخاباتي براي تهران يك بحث جدي است و ما تصميم گرفته‌ايم كه تهران آخرين حوزه‌اي باشد كه ليست‌ آن اعلام مي‌شود براي اينكه چالش‌هاي تهران به شهرستان‌ها منتقل نشود، ليست تهران در آخرين مرحله تهيه مي‌شود. من معتقدم در هر حوزه يك مكانيسم اجماع نياز است و گاهي دخالت ريش‌سفيدان، ‌گاهي نظرسنجي و گاهي هم خود نامزدها به نتيجه مي‌رسند كه چه كسي به صحنه بيايد.

هدف‌، جلب مشاركت حداقل ٧٥ درصدي
در انتخابات پيش‌رو است

رييس بنياد اميد ايرانيان با تاكيد بر اينكه هدفگذاري، جلب مشاركت حداقل ٧٥ درصدي در انتخابات پيش‌رو است، گفت: اگر بتوانيم ميزان مشاركت را نسبت به انتخابات ٩٢ افزايش دهيم پشتوانه خوبي براي استمرار موفقيت‌هاي بين‌المللي و برنامه‌هاي توسعه دولت به دست مي‌آيد. معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به اين پرسش كه موضع شما درباره ايجاد شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان چيست، گفت: از اول گفته‌ايم كه تحت هيچ شرايطي فعاليت شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب و ساير تشكل‌هاي سياسي نبايد متوقف شود اما بايد فعاليت‌ها به سمت همگرايي پيش برود و براي ايجاد، تقويت و استمرار همگرايي يك شوراي سياستگذاري لازم است تا راهبردها را مشخص كند ولي نبايد در امور اجرايي دخالتي داشته باشد. رييس بنياد اميد ايرانيان در ادامه تصريح كرد: در راي‌گيري در بعضي شوراي استان‌ها، نقش احزاب يا افراد برجسته غيرحزبي كمرنگ شد. بنابراين بايد اين الگو اصلاح مي‌شد كه هم‌اكنون اين اصلاح انجام شده و در شوراهاي استاني هم احزاب و هم اشخاص برجسته و نخبه حضور دارند. در واقع اين اختلاف‌ها تا حدود زيادي كم شده است.

اصلاح‌طلبان هويت خود را حفظ كنند

اين فعال سياسي درباره بحث سرليستي ليست اصلاح‌طلبان در تهران و مطرح شدن نام حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري براي سرليستي اصلاحات گفت: ‌براي جريان‌هاي سياسي حفظ هويت يك اصل است. ليست اصلاحات بايد در برگيرنده اصلاح‌طلبان و ليست اصولگرايان بايد در برگيرنده نيروهاي اين جريان باشد. اين مساله بايد يك اصل باشد اما شرايط كشور ايجاب مي‌كند كه دو جناح بر سر افراد مشتركي اجماع كنند و مثلا در صورت امكان تا ١٠ درصد ليست دو جناح مشترك باشد. مي‌شود به اين سمت رفت البته طرف مقابل ما اين آمادگي را ندارد. حتي مي‌شود كه مثلا نفر دوم ليست ما در ليست رقيب و نفر دوم ليست رقيب در ليست ما باشد. خارج از اين راه‌ها، نبايد يك اصلاح‌طلب در ليست اصولگرا يا يك اصولگرا در ليست اصلاح‌طلب باشد. البته هستند كساني كه يك شبه اصلاح‌طلب يا اصولگرا مي‌شوند.

از ناطق‌نوري نشنيده‌ام كه گفته باشد از اصولگرايي عدول كرده است

رييس بنياد اميد ايرانيان درباره برخي تحليل‌ها مبني بر خروج حجت‌الاسلام ناطق نوري از درون جريان اصولگرايي و اصلاح‌طلب شدن وي پاسخ داد كه اصولا اين سوال را بايد از آقاي ناطق بپرسيد ولي من تاكنون از ايشان نشنيده‌ام كه از اصولگرايي عدول كرده باشند. وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا اخيرا ديداري با حجت‌الاسلام ناطق نوري داشته‌ايد يا در حاشيه مجمع تشخيص مصلحت نظام صحبت انتخاباتي با وي داشته‌ايد؟ اظهار كرد: من و آقاي ناطق نوري از دوستان قديمي هستيم ولي اخيرا غير از جلسات مجمع تشخيص با هم ملاقاتي نداشته‌ايم.

در جريان اصلاح‌طلب هيچ گروه بر گروه ديگر برتري ندارد

عارف در پاسخ به اين پرسش كه آيا بر اين اعتقاد هستيد كه برخي جريان‌ها در درون جبهه اصلاحات دنبال پدرخواندگي اصلاح‌طلبان هستند؟ گفت: من خيلي اعتقادي به اينگونه تعابير (پدرخواندگي) ندارم. در جريان اصلاح‌طلب هيچ گروه بر گروه ديگر برتري ندارد و خوشبختانه همگرايي خوبي در بين اين جريان وجود دارد. بنا داريم بدون وزن‌كشي گروه‌ها و جريان‌هاي داخل جبهه اصلاحات، بحث اجماع و همگرايي را به سامان برسانيم و اميدواريم همه گروه‌ها بدون سهم‌خواهي همكاري كنند و از تجارب گذشته درس بگيرند.

اگر اكثريت شديم سهم اقليت را مي‌دهيم

عارف در رابطه با پيش‌بيني خود از تركيب مجلس بعدي اظهار كرد: من گفته‌ام كه بايد دنبال اكثريت كرسي‌هاي تهران باشيم. هدفگذاري ما هم ٢٠٠ كرسي مجلس بود. البته اين ديدگاه خوش‌بينانه است ولي معتقدم مي‌توانيم تا ١٥٠ كرسي مجلس را به دست آوريم. ما اگر اكثريت مجلس را به دست آوريم با اقليت همراهي كرده و سهم آنها را در مديريت مجلس مي‌دهيم و اگر اقليت شديم انتظار داريم اكثريت سهم ما را بدهد. وي با بيان اينكه مجلس بعدي به لحاظ تخصصي و نگاه به منافع ملي ارتقا مي‌يابد و قابل مقايسه با مجلس فعلي نيست، ادامه داد: اين مجلس با دولت همراه مي‌شود و البته از اهرم‌هاي قانوني و نظارتي خود استفاده مي‌كند. اين مجلس متعادل، ‌برجسته و نخبه است.

چيزي تا انتخابات نمانده؛ حاميان دولت برنامه‌هاي خود را پيگيري جدي كنند

رييس بنياد اميد ايرانيان درباره احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با حاميان دولت نيز گفت: پيش‌بيني من اين است كه اكثر حاميان دولت با اصلاح‌طلبان همراه مي‌شوند. جلسات پراكنده در سطوح مختلف در اين راستا بين اصلاح‌طلبان و حاميان دولت برگزار شده ولي هنوز تصميم جدي در اين باره گرفته نشده است. با توجه به اينكه مدت زيادي تا انتخابات مجلس نمانده است پيشنهاد مي‌كنم كه حاميان دولت برنامه‌هاي انتخاباتي خود را به صورت جدي پيگيري كنند.

ذهنيت اشتباه درباره اصلاح‌طلبان بايد
اصلاح شود

رييس بنياد اميد ايرانيان درباره تعامل اصلاح‌طلبان با اعضاي شوراي نگهبان نيز اظهار كرد: در دو سال گذشته يكي از راهبردهاي مهم ما، تعامل با بخش‌هاي مختلف حاكميت است كه اين تعامل فقط براي انتخابات نبوده است. يك ذهنيت درباره اصلاح‌طلبان ايجاد شده كه با واقعيت متفاوت است. اين ذهنيت بايد اصلاح شود. دوستان ما در سطوح مختلف با بخش‌هاي مختلف حاكميت در ارتباط بوده و هستند كه اين ارتباط خيلي به ما كمك كرده است. عارف در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه اصلاح‌طلبان از همه پتانسيل‌هاي خود استفاده كرده و به دنبال حذف هيچ‌ كس نيستند، افزود: به هر حال هر فردي يك عقبه دارد كه با حضور او آن عقبه هم به صحنه مي‌آيد. بنابراين براي برگزاري انتخاباتي پرشور و با حضور حداكثري مردم بايد از همه پتانسيل‌ها و نيروهاي تاثيرگذار حداكثر استفاده به عمل‌ آيد. اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين درباره حضور اصلاح‌طلبان در دولت اظهار كرد: بايد از مساله سهم اصلاحات در دولت عبور كرد زيرا مساله اصلي ما انتخابات است. ما توقعي از دولت نداشتيم و دولت هم قولي به ما نداده بود.

برخي نمايندگان فعلي درخصوص انتخابات رايزني‌هايي با من دارند

عارف درباره رايزني نمايندگان فعلي مجلس با وي نيز گفت: من ملاقات‌هاي فردي زيادي در زمينه انتخابات دارم و برخي نمايندگان فعلي مجلس نيز درخصوص انتخابات مجلس رايزني‌هايي با من دارند. البته خود را محدود به يك طيف نكرده‌ام و هم با اصلاح‌طلبان و هم با اصولگرايان مجلس رابطه خوبي دارم. وي درباره اظهارنظر رقباي اصلاح‌طلبان درباره رد صلاحيت آنها توسط شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: ما فعلا نگران اين مسائل نيستيم و فعاليت خود را به درون جبهه اصلاحات و انسجام‌بخشي آن معطوف كرده و دنبال سامان دادن به فعاليت‌هاي خود هستيم. معتقديم نهادهاي دست‌اندركار انتخابات ان‌شاءلله بر اساس قانون عمل مي‌كنند و ما هم تعامل خوبي با اين نهادها داريم و اميدوارم با تعامل با همه دست‌اندركاران انتخابات اين دغدغه براي نيروهاي واجد شرايط مرتفع شود.

حضور سيد حسن خميني در انتخابات خبرگان
به تصميم خودشان بستگي دارد

عارف درباره انتخابات مجلس خبرگان و اهميت آن و همچنين احتمال حضور سيدحسن خميني در اين انتخابات نيز گفت: اين انتخابات بسيار مهم است زيرا مجلس خبرگان مهم‌ترين نقش را در انتخاب رهبري و نظارت بر رهبري دارد. در انتخابات اين مجلس هم بايد بزرگان شركت كنند. من معتقدم كساني كه توانايي دارند بايد وارد اين انتخابات شوند. البته بر اساس تقسيم‌بندي‌هاي سياسي كشور معتقدم هم در مجلس خبرگان و هم در انتخابات مجلس حداقل دو ليست قوي وجود خواهد داشت. وي با بيان اينكه اميدواريم تركيب مجلس خبرگان بعدي با حضور مجتهدين برجسته شكل بگيرد، گفت: سيد حسن خميني چهره تاثيرگذاري است و حضور ايشان در انتخابات مجلس خبرگان به تصميم خودشان بستگي دارد. البته تفاوت ديدگاه درباره حضور يا عدم حضورشان در انتخابات مجلس خبرگان وجود دارد اما در نهايت خود ايشان بايد تصميم نهايي را بگيرند.