کد خبر: ۱۰۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۸

بدنه معتدل مجلس با عقلانیت به برجام رای داد


نایب رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بدنه معتدل مجلس با عقلانیت و هوشیاری طرح مربوط به برجام را تصویب کرد.

 منصور حقیقت پور با اشاره به تصویب طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در برجام در توضیح این مصوبه گفت: در این طرح نمایندگان شرایط اجرای برجام را تصویب کردند، دولت می تواند آن را اجرا نکند، البته  دولت اجرا می کند.

ملزومات اجرای برجام را مشخص کردیم

نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: ما به دولت گفته ایم اگر می خواهد برجام را اجرایی کند ملزومات آن در طرح مذکور آمده است.حالا دولت باید کلاهش را قاضی کند و ببیند می تواند با این ملزومات برجام را اجرا کند، جواب مثبت بدهد اگر نمی تواند جواب منفی بدهد.

وی با اشاره به اینکه ماده واحده طرح مذکور بیش از کلیات آن رای آورد، گفت: ماده واحده طرح مربوط به برجام با موافقت 161 نماینده به تصویب رسید که اعتقاد دارم این میزان رای بسیار مناسب است. این نکته حائز اهمیت است که در روز رای گیری برای کلیات نمایندگان تحت فشار بودند به این جهت رای در آن زمان کاهش پیدا کرده بود.

یک صدایی نظام در برجام

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تهدیدهای روز یکشنبه اظهار داشت: روز یکشنبه و زمان رای گیری برای کلیات طرح اقدام متناسب برای برجام نمایندگان تحت فشار بودند و از جاهای مختلف برای آنها پیامک های تهدید کننده از جمله اینکه دوره بعدی نماینده نخواهند شد ارسال می شد.

این نماینده ادامه داد: اما امروز فشار کمتر بود، هماهنگی بین نمایندگان بیشتر شده بود و با توجه به هماهنگی که با شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته بود سعی شد در نظام یک صدایی  به گوش برسد.

 وقت شناسایی راه های نفوذ است

حقیقت پور به برخی مخالفت ها و انتقادها به طرح مربوط به برجام اشاره کرد و توضیح داد: دوستان عزیزی که مخالف بودند را انسان های انقلابی می دانم آنها نگرانی هایی داشتند اما اکنون طرح مربوط به برجان تصویب شده است  و از حالا به بعد باید مراقبت های لازم را داشته باشیم و هر کجا راه نفوذ در کشور فراهم شد شناسایی کنیم و مانع آن شویم. نباید اجازه دهیم از بستر برجام سو استفاده شود.

وی ادامه داد: این دوستان را به عنوان نیروی انقلابی و دلسوز برای نظام قبول داریم، آنها نگرانی دارد و پیشنهادهای اصولی هم دارند. از پیشنهادهای آنها  در طرح استفاده شد حتی ماده واحده با نظر این گروه اصلاح شد. در ماده واحده اولیه گفته شده بود به دولت اجازه داده می شود اما درمصوبه امروز تاکید شده است اگر دولت می خواهد داوطلبان برجام را اجرا کند ملزومات دارد. این گروه نیروهای تخصصی هستند و از نظرات شان در آینده استفاده خواهیم کرد.

حقیقت پور در پاسخ به این سوال که گفته می شود دکتر لاریجانی اجازه طرح پیشنهادها را به نمایندگان نداده است، گفت: آقای لاریجانی مدیریت خاص کرده است. بندهای طرح مربوط به برجام با شورای عالی امنیت ملی هماهنگ شده بود. اگر قرار بود تمام 200 پیشنهاد مطرح شود امکان داشته بسیاری از مطالبی که با شورا هماهنگ شده بود بهم بریزد. بنابراین تنها پیشنهادهای اصلاحی مورد نظر شورای عالی امنیت مطرح شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدنه معتدل مجلس با هوشیاری و عقلانیت طرح مربوط به برجام را تصویب کردند، اظهار داشت: در این طرح راهکارهای لازم را برای برگشت پذیری و بحث جبران اقدامات بعد را در نظر گفتیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در برجام را با 161 رای تصویب کردند.

منبع: خانه ملت