کد خبر: ۱۰۶۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۲

مشوق‌های صادراتی نباید نقدی باشد/پیشنهاد جدید برای واردات خودروهای لوکس


رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که مشوق‌های صادراتی نباید بر مبنای ارائه‌ یارانه نقدی به صادر‌کنندگان باشد، از ارائه پیشنهادی مبنی بر سنجش لوکس‌بودن خودرو براساس شاخص قیمت نه حجم موتور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ولی‌الله افخمی راد امروز سه‌شنبه در نشستی در رابطه با پرداخت جوایز صادراتی گفت: مشوق‌های صادراتی از سال 1389 قطع شد و در دو سال گذشته پیرامون نحوه‌ی ارائه مشوق‌های صادراتی بررسی‌هایی صورت گرفت که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید بستر مناسب را برای حضور صادرکنندگان به گونه‌ای فراهم کنیم که برای آنها مقرون به صرفه باشد و دیگر نیازی به پرداخت جایزه نقدی نباشد.

وی افزود: نباید توقع داشته باشیم که صادرکنندگان بتوانند صادرات خوبی داشته باشند و باید حداقل کمک‌ سود به صادر‌کنندگان ارائه شود.

رییس کل سازمان توسعه تجارت همچنین تسهیل جابه‌جایی کالا و رفت‌وآمد تجار را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید برای صادر‌کنندگان فراهم شود که دستورالعملی برای این کار نوشته شده و منتظر تصویب است.

افخمی راد در عین حال بیان کرد: حدود 2000 میلیارد تومان در رابطه با این موضوع برای سال جاری در نظر گرفته شده که بخشی از آن از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اختصاص داده شده و امیدواریم مابقی نیز تا پایان امسال اختصاص داده شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت هیچ وقت خواهان پرداخت جایزه نقدی به صادرات نیست، همانطور که هیچ کشوری یارانه نقدی به صادر‌کنندگان نمی‌دهد.

وی همچنین بر کاهش هزینه تولید در کشور تاکید کرد و افزود: برای این کار یک سری سیاست‌های کلان اقتصادی باید اصلاح شود که بعد از اصلاح آنها به ویژه در بخش بهره‌وری می‌توانیم موفق شویم.

افخمی راد همچنین با اشاره به واردات خودروهای لوکس گفت: در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که حجم موتور نباید ملاک لوکس‌بودن خودرو باشد، بلکه برداشت من این است که لوکس‌بودن را فقط می‌توان با قیمت سنجید.

واردات 200دستگاه خودرو بالای 2500سی‌سی در سال گذشته

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در سال گذشته 200 دستگاه خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی بر اساس ثبت سفارش‌های قبلی وارد ایران شد.

وی در عین حال از پیشنهادی خبر داد که براساس آن مبنای سنجش لوکس‌بودن خودرو براساس شاخص قیمت باشد، نه حجم موتور.