کد خبر: ۱۰۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۱۸
تلاش کاخ سفید برای اعمال تحریم های جدید علیه تهران؛

آیا روسیه و چین، پشت ایران خواهند ایستاد؟

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت شورای امنیت سازمان ملل جزئیات فنی آزمایش یک فروند موشک بالستیک توسط ایران را که آمریکا و متحدان اروپایی واشنگتن می گویند تحریم های سازمان ملل را نقض کرده است ، بررسی خواهد کرد.

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت شورای امنیت سازمان ملل جزئیات فنی آزمایش یک فروند موشک بالستیک توسط ایران را که آمریکا و متحدان اروپایی واشنگتن می گویند تحریم های سازمان ملل را نقض کرده است ، بررسی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه از کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند به این آزمایش موشکی ایران واکنش نشان دهد. این چهار کشور می گویند موشک بالستیکی که ایران آزمایش کرده عملا قادر به حمل سلاح هسته ای است.

خبرنگاران از چورکین سوال کردند آیا مسکو معتقد است این آزمایش موشکی ایران یک مورد نقض بوده و نیازمند اقدامات تنبیهی کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

این مقام روس تصریح کرد :« ما باید درمورد مسائل بسیار مراقب و دقیق باشیم. ما جزئیات فنی را بررسی خواهیم کرد و البته سپس باید شرایط سیاسی را نیز مد نظر قرار دهیم. در مسائلی اینگونه باید حرفه ای عمل کرد و از اقدام احساسی خودداری شود.»

ایران اوایل این ماه اعلام کرد یک فروند موشک بالستیک هدایت شونده جدید با دقت بالا را آزمایش کرده است. ایران همچنین ادعاها را در مورد این که این موشک دارای قابلیت حمله کلاهک هسته ای است تکذیب کرد.

چورکین با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که ماه ژوئیه در تایید موافقتنامه هسته ای بین ایران و شش قدرت جهان ( پنج کشور دائم شورای امنیت به اضافه آلمان ) تصویب شد و در آن محدودیت بر توسعه موشکی ایران درخواست شده است گفت این قطعنامه به موشک هایی اشاره دارد که قادر به حمل کلاهک های هسته ای باشد.

اما آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و آلمان اعلام کردند ایران قطعنامه 2010 شورای امنیت سازمان ملل متحد را که در آن هرگونه آزمایش موشک بالستیک برای ایران ممنوع شده ، نقض کرده است.
مقامات آمریکایی گفته اند این قطعنامه تا زمانی که موافقتنامه هسته ای 14 ژوئیه بین ایران و قدرت های جهان به طور کامل به اجرا درنیامده است، به قوت خود باقی است.

آنها با این حال اعلام کرده اند که این آزمایش موشکی ایران نقض موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران نیست.

لیو جی یی Liu Jieyi سفیر چین در سازمان ملل متحد نیز در پاسخ به این پرسش که آیا آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت است و این کشور باید با تحریم های بیشتر روبرو شود گفت شورای امنیت در حال بررسی این موضوع است.

دیپلمات های غربی می گویند ممکن است کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد در صورتی که مشخص شود این آزمایش موشکی نقض ممنوعیت شورای امنیت بوده است ، افراد و شرکت های بیشتری را در فهرست سیاه قرار دهد.

این دیپلمات ها افزودند با این حال ممکن است روسیه و چین که با تحریم برنامه موشکی ایران مخالفند مانع از چنین اقداماتی شوند.

براساس موافقتنامه هسته ای ماه ژوئیه بین ایران و قدرت های جهان ، تحریم ها علیه ایران در ازای محدودیت هایی بر برنامه هسته ای این کشور لغو خواهد شد. زمانی که این موافقتنامه به اجرا درآید ، ایران همچنان باید به مدت هشت سال از کار روی موشک های بالستیک که برای حمل سلاح هسته ای طراحی می شود خودداری کند.

براساس این موافقتنامه ، تامین فناوری موشکی بالستیک برای ایران با مجوز شورای امنیت امکانپذیر خواهد بود اما آمریکا متعهد شده است هرگونه درخواست در این زمینه را وتو کند.

مقامات آمریکایی و اروپایی گفته اند بعید است این موافقتنامه پیش از سال آینده به اجرا درآید.