کد خبر: ۱۰۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸

زاکانی:همه باید در اجرای برجام به دولت کمک کنیم


رئیس کمیسیون وی‍‍ژه برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: همه چه تایید کنندگان و چه منتقدان برجام باید به دولت در مسیر اجرای آن کمک کنیم.

رئیس کمیسیون وی‍‍ژه برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: همه چه تایید کنندگان و چه منتقدان برجام باید به دولت در مسیر اجرای آن کمک کنیم.

 به نقل از صدا وسیما، علیرضا زاکانی با بیان این‌که «امیدواریم تا پایان سال پانزدهم اجرای برجام به ظرفیت غنی سازی ۱۹۰ هزار سو برسیم» افزود: به جوانان و دانشمندان و اراده مسئولان امیدوار و معتقدیم که اگر اراده و میدان عمل را برای دانشمندان‌مان فراهم کنیم حتما این موضوع محقق می‌شود.

مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما پرسید: دربند نهم و آخر دستورات مقام معظم رهبری مقرر شده است هیئتی قوی، آگاه و هوشمند در شورای عالی امنیت ملی انتخاب شود تا اجرای درست برجام و عملکرد طرف مقابل را به دقت رصد کند به نظر شما این هیئت باید چه شاخصه‌هایی داشته باشد و چطور رصد کند؟

رئیس کمیسیون وی‍‍ژه برجام در مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: این هیئت باید حاذق باشد تا دشمن امید نداشته باشد و همچنین باید دشمن را به دشمنی بشناسد همان گونه که اوباما ما را به دشمنی می‌شناسد.

وی با تاکید بر این‌که «این هیئت باید دشمنی آمریکا را باور داشته باشد» افزود: این تیم باید با مسایل به صورت کارشناسی و حقوقی برخورد و نسبت به جوانب و ریزه‌کاری‌های برجام و اسناد پیوست آن آگاهی پیدا و نظارت دقیق کند که در مقابل اجرای تعهدات ما آن‌ها نیز تعهدات خود را بر اساس برجام اجرا کنند. این هیئت باید دقت کند نتیجه مواجهه کارشناسی، نقشه راه و احقاق حقوق طبیعی ملت ایران را در بر داشته باشد؛ زیرا آن‌ها به هیچ وجه راضی نمی‌شوند که ما از حداقل حقوق خود برخوردار شویم.

وی گفت: شروع برخی از کارهایی که رهبر معظم انقلاب مجوز آن را صادر کرده‌اند منوط به این است که آمریکا و اتحادیه اروپا در لغو تحریم‌ها اقدامات عملی را انجام دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که دستورات مقام معظم رهبری فصل الخطاب است وظیفه حامیان و منتقدان برجام چیست؟ گفت: همه چه کسانی که منتقد و چه کسانی که تاییدکننده برجام هستند باید به دولت کمک کنند تا برجام را مطابق با ۲۸ ویژگی ذکر شده و با توجه به فصل الخطاب مقام معظم رهبری، اجرا کند و دست از تغبیرها و توجیهات شخصی بردارند.

وی افزود : اگر این ۲۸ ویژگی که ۹ تای آن مربوط به مجلس شورای اسلامی و ده تای آن مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و ۹ تای آن را هم رهبر معظم انقلاب فرمودند محقق شدنی نبود دولت باید به صراحت اعلام کند که طرف مذاکره کننده به ویژه آمریکا در پی بهانه‌جویی است.

وی در ادامه تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت باید دست به دست هم دهند و این کار را مبتنی بر شروط در جهت اجرا پیگیری کنند و در مسیر اجرا هم نظارت منصفانه داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «برجام موضوع ملی است و نباید به آن سیاسی و انتخاباتی نگاه کرد» افزود: از همه چه تایید کنندگان و چه منتقدان برجام خواهش می‌کنم که این موضوع ملی را فراتر از موضوع انتخابات در نظر بگیرند و در جهت منافع و رفع مشکلات مردم جدیت تمام داشته باشند.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که «در این مسیر منابعی آزاد شود» گفت: راه حل مشکل، دست به دست هم دادن و رعایت اقتصاد مقاومتی است.

رئیس کمیسیون وی‍‍ژه برجام در مجلس شورای اسلامی معتقد است: آمریکا از قبل، برجام را نقض کرده است و لازم نیست امروز این نقض را داشته باشد.

وی درباره تضمین کتبی لغو تحریم‌ها افزود: حتماً اینگونه نیست و درخواست من این است که با مردم خودمان طوری صحبت نکنیم که محل ابهام داشته باشد. رئیس جمهور در بند ۴ نامه خود درباره تحریم‌ها اظهارات خیلی قطعی کرد در حالی که یکی از اشکالات این است که ما یک امری را قطعی گرفتیم و نسبت به آینده هیچ تمهیدی را نمی خواهیم داشته باشیم. آن‌چه در نامه مقام معظم رهبری ذکر شده است ناظر بر ۲۰ ملاحظه ای است که شورای عالی امنیت ملی به عنوان قیود خود ذکر کرده و همچنین ناظر به ۹ بند مصوب مجلس شورای اسلامی است. بنابراین مقام معظم رهبری کلمه به کلمه دقت داشتند و در همین نامه ابهامات و نقایص ساختاری برجام را مطرح کردند؛ لذا ما حق نداریم اکنون که این بیانات فصل الخطاب آمده و موارد نقاط قوت و ضعف مشخص شده است مطالب را شفاف نکنیم و از نقاط قوت تشکر کنیم و نقاط ضعف را هم حکایت از شیطنت طرف مقابل بدانیم.

وی گفت: در نکاتی که مقام معظم رهبری به دقت بیان کردند؛ اگر توجه شود برای آینده راهگشاست و اگر توجه نشود یعنی حرف‌های گذشته را می‌خواهیم تکرار کنیم که بزرگترین جفا در حق سخنان گوهر بار مقام معظم رهبری و ملت رشید است که این گونه هدایت گری صورت گفته است اما مسئولان می‌خواهند بی‌توجه باشند؛ لذا حتما باید در این خصوص دولت و مجلس شورای اسلامی دست به دست هم بدهند و در مسیر اجرا دقت کنند. دستور کتبی اتحادیه اروپا و رئیس جمهور آمریکا درباره لغو تحریم‌ها که رئیس جمهور کشورمان در نامه خود به آن اشاره کرد لغو دستورات اجرایی است، یعنی چیزی نیست که درباره همه تحریم ها و ناظر به زیرساخت ها باشد و تضمینی هم وجود ندارد.

زاکانی درباره موضوع جلوگیری از نقض برجام نیز گفت: آمریکا از قبل برجام را نقض کرده است و لازم نیست امروز این نقض را داشته باشد.

وی افزود: چون بر اساس متن برجام حتماً دولت های طرف مذاکره هم در حوزه گفتاری و هم تصمیم گیری و هم انتقال مفاهیم و بیان مختلف به جامعه جهانی باید محتوای برجام را رعایت کنند و حق ندارند تهدید کنند. آمریکا از روزی که برجام نهایی شد تهدیدات خود را آغاز کرد بنابراین برجام را نقض کرد و اکنون موضوع باقی ماندن ساختار تحریم ها رویکرد دیگری است؛ بنابراین اکنون تاکید مقام معظم رهبری این است که ما همه این کارهایی که می کنیم برای رفع تحریم هاست اما آنها می خواهند ساختار تحریم ها را حفظ کنند و اکنون نیز ساختارها حفظ شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در ۱۵سال اینده به ظرفیت غنی سازی ۱۹۰ هزار سو می‌رسیم یا خیر؟ گفت: ما در برجام ۵ سند داریم که دو سند آن را در کمیسیون دیده ایم اما سه سند دیده نشده است. سند نخست ، خود برجام است و سند دوم قطعنامه است اما سه سند را خود کمیسیون نیز ندیده است. سند نخست یک متن با مقدمه به همراه ۵ ضمیمه دارد و سند دوم قطعنامه است که ضمیمه اول قطعنامه خود برجام و اسناد ضمیمه و ضمیمه b نیز درباره مسائل موشکی است که دولت در این خصوص اعلام رسمی کرده است که ما این ضمیمه را قبول نداریم . این موضوع هرچند که نقض برجام است و برای ما تبعات دارد اما به علت حفظ امنیت ملی، دولت حاضر به پذیرش این تبعات هست. سند سوم، برنامه غنی‌سازی دراز مدت ماست که این سند دیده و تدوین نشده است اما در حال تدوین است. سند چهارم نیز حل مسائل میان ایران و آژانس است که این را در کمیسیون توضیح دادند. سند پنجم نیز در مورد شیب منحی و یا شیب توسعه هسته‌ای کشور ماست.

زاکانی گفت: سازمان انرژی اتمی در این خصوص سندی به ما نداد و توضیحاتش نیز کامل نبود و در واقع اطلاعات شفاهی که در کمیسیون به ما دادند نادرست بود اما آقای صالحی در اطلاعات کتبی اعلام کرد و توضیح داد در ۱۵ سال به ظرفیت غنی سازی ۱۹۰هزار سو می‌رسیم. متاسفانه خیلی از مسئولان، اطلاعات درستی درباره اسناد برجام ندارند.

وی درباره اظهارات عراقچی مبنی بر اینکه بر اساس متن برجام همه تحریم‌های اقتصادی لغو و تحریم های کنگره آمریکا متوقف می‌شوند، ابراز عقیده کرد: این اظهارات شاید بیشتر شبیه آرزوست تا یک برخورد کارشناسانه. ما باید موضوع را کارشناسی و حقوقی بررسی کنیم و با این اقدام مانع از برخورد سیاسی احساسی و هیجانی شویم. ما حق نداریم مطالبی را بیان کنیم که خلاف آن چیزی باشد که در سند برجام آمده است و یا برای آیندگان تصمیمی بگیریم که مبنای نادرستی داشته باشد. فصل الخطابی که امروز مقام معظم رهبری فرمودند باید نقطه پایانی در همه گمانه زنی‌ها و یا بر همه خوش‌باوری‌ها و بدبینی‌های افراطی باشد. سند برجام ۲۰۰ سال تجربه غرب را در حوزه حقوقی پشت سر خود دارد و سند تو در تو و خیلی لایه به لایه تنظیم شده است؛ لذا در ابتدا که با آن مواجه می‌شویم همین برداشت‌ها وجود دارد که تحریم‌ها برداشته می‌شود اما با دقت در ترتیبات و متن این تحریم‌ها مشخص می‌شود که این تحریم‌ها چند دسته‌اند. یعنی یک دسته تحریم نداریم و اگر کارشناسانه صحبت شود برداشتن تحریم ها یک آرزوست و عملی نخواهد بود اما اگر احساسی صحبت کنیم می‌گوییم همه تحریم‌ها برداشته می‌شود.

وی افزود: یک سری از تحریم‌ها، تحریم‌های شورای امنیت است یکسری نیز تحریم‌های آمریکاست که تحریم‌های اولیه و ثانویه دارد. یکسری از تحریم های آمریکا نیز دستورات خود رئیس جمهور است و یکسری از آنها تحریم‌های ایالات متحده آ‌مریکا و یا تحریم‌های کنگره است. ضمن اینکه اتحادیه اروپا نیز تحریم هایی را جداگانه علیه ایران وضع کرده است. وقتی می‌گوییم تحریم‌ها لغو می‌شوند باید ساختارش نیز برچیده شود بنابراین ۶ قطعنامه ای که شورای امنیت صادر کرد و ما به ازای آن تحریم شدیم این عناوین لغو شدند اما وقتی به ماده ۱۲ قطعنامه مراجعه می‌شود به عنوان یک عامل فشار و پتانسیل بالقوه تحریم‌ها را حفظ کرده است؛ لذا لغو نمی‌شوند و دائم آماده بازگشت است.

وی ادامه داد: دستورات رئیس جمهور آمریکا درباره تحریم ها حذف می‌شوند اما تحریم‌های ایالات متحده که ۱۵ ایالت را شامل می‌شود و اعلام کرده‌اند که از این توافق تمکین نخواهند کرد، پابرجاست و رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص به وظیفه خود عمل نکرده است. البته در مورد کنگره آمریکا، رئیس جمهور این کشور نمی تواند دستور توقف بدهد که این را در سند نیز پذیرفته‌ایم. درباره تحریم‌های اروپا نیز کاری انجام نداده اند در حالی که اروپا می توانست این کار را انجام دهد اما خیلی سخت گیرانه تر از آمریکا عمل کرد. در روز اجرای دستورات نیز بخشی از آئین نامه های اجرایی لغو می شوند و بخشی از قوانین و اجرائیات نیز به انتها موکول می‌شود؛ لذا باید گفت به هیچ وجه فرمایشات مقام معظم رهبری در این باره تا امروزعملی نشده است.