کد خبر: ۱۰۸۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۲۹

تلگرام در آستانه فیلترینگ؟

گفته می‌شود فردا کارگروه فیلترینگ قصد دارد موضوع فیلتر کردن تلگرام را بررسی کند. در همین حال انتشار برخی اخبار احتمال نهایی شدن موضوع فیلترینگ این اپلیکیشن پرطرفدار را تقویت کرده است.
گفته می‌شود فردا کارگروه فیلترینگ قصد دارد موضوع فیلتر کردن تلگرام را بررسی کند. در همین حال انتشار برخی اخبار احتمال نهایی شدن موضوع فیلترینگ این اپلیکیشن پرطرفدار را تقویت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، پلیس فتا به تازگی در گزارشی به کاربران تلگرام هشدار داد که مراقب شیوه های جدید هک از طریق تلگرام باشند.

در این گزارش اعلام شده است که هکرها با دسترسی به اطلاعات شخصی قربانی و تهدید به انتشار آنها، انواع سوء استفاده‌ها از جمله اخاذی و پیشنهادهای نامشروع را مطرح می‌کنند.

مساله دیگر در مورد تلگرام که محل اعتراض گروهی مانند سایت گرداب وابسته به مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه شده، مساله کانال‌هاست.

به نوشته انا، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این از همکاری تلگرام مبنی بر مسدودسازی کانال‌های مستهجن خبر داده بود. به گفته او تلگرام نیز اکنون اعلام کرده که دسترسی به بخش‌های غیراخلاقی در ایران را محدود کرده و دیگر دسترسی به این بخش‌ها برای کاربران امکان‌پذیر نیست.

با این حال سایت گرداب طی گزارشی ادعا کرد چنین اتفاقی هنوز به وقوع نپیوسته و همچنان بسیاری از این کانال‌ها مشغول به فعالیت و انتشار محتوای مستهجن هستند. این گزارش اعلام آمادگی کرده که لیست این کانال‌های مستهجن را کمافی السابق در اختیار مراجع ذیربط و از جمله وزارت ارتباطات قرار دهد.

در همین زمینه عباس پورخصالیان کارشناس حوزه مخابرات در مورد فیلترینگ تلگرام به خبرنگار آنا گفت: فیلترینگ به معنای صافی گذاشتن روی اطلاعات اینترنت است و اگر منظور از فیلتر این باشد، هیچ کس نمی‌تواند تلگرام را فیلتر کند.

به گفته او اگر این امکان وجود داشت، تا کنون آن را فیلتر کرده بودند.

وی ادامه داد: البته بستن یا مسدود کردن کلی تلگرام ممکن است و به راحتی هم امکان‌پذیر است. پس راه‌های پیش رو این است که یا کل تلگرام را ببندند و یا مساله را با شرکت در میان بگذارند تا از طرف شرکت تلگرام محتواهای خاصی مسدود شود.

پورخصالیان ادامه داد: کلمه فیلتر به این معنی است که به شما اجازه دسترسی به بخشی از اطلاعات را بدهند و بخش دیگری را مسدود کنند، ولی در مورد بستن یک برنامه به تمامی باید کلمه مسدود کردن را به کار برد.

این کارشناس ادامه داد: مذاکرات بین طرفین پیش از این هم شکل گرفته بود، ولی به دلیل اینکه این مذاکرات از طریق ایمیل انجام می‌شد و از زبانی به زبان دیگر ترجمه می‌شد، باعث شد هر کدام از طرفین ماجرا را به نفع خود تعبیر کند.

وی دلیل سوء تفاهم‌های پیش آمده را همین مساله عنوان کرد و گفت: تنها راه برای حل مشکل تلگرام یا همان فیلتر کردن بخش‌های مستهجن، همکاری شرکت تلگرام با دستگاه‌های مربوطه است.