کد خبر: ۱۰۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۷۹

هيلاري کلينتون: از نگاه عربستان سعودی ، جنگ در یمن علیه ایران است

وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد ریاست جمهوری این کشور در شورای روابط خارجی آمریکا تاکید کرد عربستان باید نگاه خود را درباره ایران از یمن فراتر ببرد.
وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد ریاست جمهوری این کشور در شورای روابط خارجی آمریکا تاکید کرد عربستان باید نگاه خود را درباره ایران از یمن فراتر ببرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، هیلاری کلینتون در گفتگو با فرید زکریا در کنفرانس شورای روابط خارجی آمریکا درباره بحران سوریه گفت ما ائتلاف کشورهای عرب را درباره لیبی تشکیل دادیم که در آن امارات عربی متحده، قطر و اردن در آن شرکت کردند. بعد از آن نیز ما دائما با این کشورها در خصوص مبارزه با تروریسم در منطقه همکاری و هماهنگی داشته ایم. در واقع ما باید با مشکل تروریسم آن طور که بر کشورهای منطقه تاثیر می گذارد برخورد کنیم و برای این منظور باید از دیدگاههای آنها مطلع بود. درباره بحران سوریه، ما می دانیم که عربستان سعودی در آن مداخله دارد. عربستان سعودی همه منابع خود را علیه حوثی ها در یمن و ایرانیها به عنوان حامی حوثیها مترکز کرده است. بنابراین از نگاه عربستان سعودی ، جنگ در یمن علیه ایران و گروههای تحت فرمانش است. حرف من به آنها این است که اگر ایران را رها کنیم، نفوذ ایران می تواند از تهران تا بغداد باشد. اگر اجازه دهید سوریه در شرایط کنونی باقی بماند و بشار اسد همچنان به عنوان رهبر سوریه تحت فرمان ایران باشد و روسیه همچنان پایگاه دریایی خود را در سوریه داشته باشد، قدرت تهران در منطقه بیشتر می شود. بنابراین عربستان سعودی باید نگاهش فراتر از یمن باشد و باید مسئله سوریه از طریق مذاکره حل شود و همه گروههای سوریه در آینده کشورشان مشارکت داشته باشند. به این ترتیب می توان مشکلات دیگر منطقه را نیز حل کرد.

هیلاری کلینتون درباره اهمیت سعودیها در مسائل منطقه گفت همکاری سعودیها در رسیدن به اهداف منطقه بسیار حیاتی است. هم اکنون سعودیها در مذاکراتی که جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره سوریه رهبری می کند مشارکت دارند همانطور که ایرانیها در آن مشارکت دارند. البته این کار دشوار بود اما در نهایت تلاشها به نتیجه رسید. به نظر من سعودیها مسئولیتی چند لایه ای دارند. اول از همه باید جلوی شهروندان خودشان را از حمایت از تندروها بگیرند. هنوز حمایتهای مالی سعودیها منبع مالی مهمی برای گروههای تروریستی در داخل سوریه و عراق و دیگر مکانهاست. البته من مدرکی ندارم که نشان دهد سعودیها از داعش حمایت مالی می کنند اما می توانم بگویم هم اکنون داعش به شبکه ای تروریستی تبدیل شده است که خودش هزینه هایش را در می آورد و خودکفا شده است و این کار را از طریق فروش نفت و آثار باستانی و عتیقه در بازار سیاه و سرقت از بانکها انجام می دهد. بنابراین آنها منابع مالی خود را دارند. اما من می دانم افرادی از عربستان سعودی از دیگر گروههای تروریستی مرتبط حمایت مالی کرده اند. آنها همچنین بنیادگرایی وهابی را با اعزام امامان و وعاظ مذهبی به سراسر جهان صادر می کنند که شکل خشن و افراطی از اسلام است. بنابراین سعودیها می توانند کارهای زیادی برای مقابله با این پدیده کنند. در عین حال آنها از اینکه یمن در کنترل گروههای ضد سعودی قرار گیرد نگران هستند و نگرانی آنها نیز مشروع است.

وی افزود: به همین علت آنها پول و منابع نظامی زیادی را برای شکست حوثیها اختصاص داده اند و سعی می کنند دولت هادی را دوباره به قدرت برسانند. اما من امیدوارم بتوانم آنها را به سمتی ببرم که نگاه جامع تر و گسترده تری به مسائل منطقه داشته باشند. از نظر بسیاری، تفرقه میان سنی و شیعه یکی از مهمترین علل اتفاقات در خاورمیانه است. البته قابل درک است اما سعودیها باید دیدگاهی گسترده تر داشته باشند و علاوه بر یمن، باید به نفوذ ایران در داخل سوریه و نفوذ رو به رشد آنها در عراق هم توجه داشته باشند و باید بدانند که باید به ما کمک کنند تا دست کم به برقراری ثبات در شمال سوریه به ما کمک کنند تا بتوانیم در نهایت به راه حلی برای پایان جنگ داخلی سوریه برسیم و امیدوارم سعودیها علاقه بیشتری برای مشارکت در این روند داشته باشند.