کد خبر: ۱۰۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۰۱

کشورهای حاضر در جنگ علیه داعش چه می کنند؟


ائتلاف بین المللی علیه داعش به رهبری آمریکا، روسیه، ایران و کردها نیروهایی هستند که در عراق و سوریه علیه داعش مبارزه می کنند.

به گزارش نامه نیوز به نقل از سی ان ان، در پی حملات تروریستی پاریس، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا سوالاتی را درباره اینکه آیا حملات این کشور علیه داعش به اندازه کافی موثر بوده است یا نه مطرح کرد. آیا اکنون زمان تغییر استراتژی در قبال داعش است؟ پاسخ اوباما منفی است. البته این پاسخ به قدری تامل نیازمند است.

قدرت های نظامی متفاوتی در جنگ علیه داعش حضور دارند، آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلیس در کنار چندین کشور عربی و کردها که در شمال عراق و سوریه در جنگ با داعش هستند.

در ادامه نگاهی می اندازیم به همه اطراف حاضر در جنگ علیه داعش .

آمریکا و متحدانش

آمریکا و شرکایش در ائتلاف بین المللی علیه داعش با در حدود 8 هزار و 216 حمله هوایی مواضع داعش را در عراق و سوریه هدف قرار داده اند. به گفته پنتاگون از 16 نوامبر تاکنون 2 هزار و 833 حمله علیه داعش در سوریه و 5 هزار و 383 حمله در عراق علیه داعش از سوی آمریکا و متحدانش در ائتلاف صورت گرفته است.

بر همین اساس تا ماه اکتبر گذشته، آمریکا بیش از 5 هزار و 473 حمله هوایی علیه داعش صورت داد این در حالی است که دیگر کشورهای حاضر در ائتلاف از جمله استرالیا، بلژیک،کانادا، دانمارک، فرانسه، اردن، هلند، انگلیس، بحرین، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی هزار و 574 حمله علیه داعش داشتند.

اکثر حملات هوایی ائتلاف بین المللی علیه داعش، در حدود 66 درصد از آن اهداف داعش در عراق را مورد حمله قرار داده اند.

دانستن اینکه دقیقا دیگر کشورهای حاضر در ائتلاف به غیر از آمریکا تا چه حد در حملات هوایی علیه داعش حضور دارند تا اندازه ای سخت است چرا که هر کشوری گزارشی از عملکرد خود را بر اساس جدول زمانی متفاوت و معیارهای متفاوت ارائه می دهد.

آمریکا به عنوان رهبر این ائتلاف این موضوع را بر عهده هرکشوری قرار داده است تا بر اساس اهداف خوددر این ائتلاف حضور داشته باشند.

کشورهایی که مورد حمله داعش قرار گرفته اند

حملات فرانسه علیه مواضع داعش پس از حادثه تروریستی هفته گذشته در پاریس که به کشته شدن 130 نفر در فرانسه منجر شد و داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، گزارش های خبری به درباره جزئیات دقیق جت های فرانسوی که شهر رقه در سوریه را هدف قرار می دهند را مورد تایید قرار داد. فرانسه پیش از حملات تروریستی پاریس نیز اهداف داعش را مورد حمله قرار داده بود.

برای اردن نیز به همین صورت بود. تا جایی که پس از انتشار یک ویدئو از سوی داعش در فوریه گذشته که نشان می داد یک خلبان اردنی در یک قفس به آتش کشیده می شود تلویزیون ملی اردن فیلم هایی از جنگنده های اردنی را نشان می داد که اهداف داعش در سوریه را مورد حمله خود قرار می دهند. نیروهای نظامی اردن عنوان کردند که مرکز آموزش داعش را هدف قرار داده اند.

در همان زمان، پس از انتشار ویدویی از سوی داعش که نشان می داد 21 شهروند مصری مسیحی در لیبی سر بریده می شوند، جنگنده های مصری به مواضع داعش در لیبی حمله کردند.

در ژولای گذشته نیز، ترکیه نخستین حمله هوایی خود را علیه داعش پس از حملات این گروه تروریستی در خاک ترکیه که بیش از 31 کشته بر جای گذاشت، صورت داد.

روسیه، وارد جنگ سوریه شد

روسیه حملات هوایی در سوریه را در پاییز امسال آغاز کرد.

روسیه جت های جنگنده، تانک ،هلیکوپتر و دیگر تجهیزات نظامی خود را وارد سوریه کرد. نیروی دریای روسیه همچنین حمله به اهداف داعش در سوریه را از ابتدای اکتبر آغاز کرد.

روسیه اعلام کرد که به اهداف داعش در سوریه حمله می کند اما آمریکا و دیگر کشورهای ائتلاف اعلام کردند که بسیاری از حملات روسیه در سوریه نیروهای مسلح مخالف بشار اسد راهدف قرار می دهد.

کردها و ایرانیان

پیچیدگی جنگ زمینی علیه داعش در سوریه و عراق حدالق برای آمریکا و متحدانش حضور ایران است. کشوری که به نیروهای نظامی در جنگ علیه داعش مشاوره نظامی می دهد.

نیروهای نظامی عراق و کردهای پیشمرگه در شمال عراق نیز در جنگ زمینی علیه داعش مبارزه می کنند.