کد خبر: ۱۰۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۵

اولویت های راهبردی شهیدزاده در بانک کشاورزی/برون سپاری برخی مسئولیت ها به شرکت هایی که بازنشستگان بانک در آن عضو اند

«نیروی انسانی ارزشمندترین سرمایه هر سازمانی است» این شاید متداول‌ترین تعریفی است که بسیاری از مدیران عنوان می‌کنند اما چگونه می‌توان این مهم را در عمل اثبات کرد. چند وقتی است که در یک بانک دولتی موج جدیدی از انتصاب‌های بر مبنای شایسته‌سالاری به راه افتاده و صدور احکام مدیران بر اساس برنامه‌محوری و توانایی فنی و تخصصی ایشان صورت می‌گیرد. «مرتضی شهیدزاده، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی» چندی پیش در یکی از اظهارات خود، سیستم انتصابات در این بانک را شایسته سالارانه خواند و افزود وقتی برای انتصابات در بانک فراخوان داده می شود و ثبت نام کنندگان در فراخوان مورد ارزیابی قرار می گیرند می توان گفت که دموکراسی در انتصابات داخلی به نحو شایسته رعایت و برای تصدی مسئولیت های مهم این اصول رعایت می شود. وی با بیان اینکه نقطة قوت بانک، نیروی انسانی است، گفته‌است: دلیل صحت این گزاره نیز این است که این بانک با حرفه‌ها و مشکلات متفاوتی مواجه است، زيرا علاوه بر بخش کشاورزی به بخش‌های بازرگانی، گردشگری و خدمات هم سرویس می‌دهد. وی با بیان اینکه معتقدم بهترین نیروهای انسانی در بانک کشاورزی کار می کنند گفت که این سرمایه انسانی ارزشمند از سطوح مدیریتی تا کوچکترین شعبه روستایی مشغول به کار هستند. وی با بیان اینکه مجموعه بانک تلاش دارد که نیازهای کارکنان را مرتفع کندچراکه توجه به نیازهای آنان توجه به توسعه بخش کشاورزی قلمداد می شود اضافه کردکه بحث برون سپاری بخشی از مسئولیت ها به شرکت هایی است که بازنشستگان بانک اعضای آن را تشکیل می دهند.

شهیدزاده در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه پیشتر در خصوص اینکه راهبرد اصلی ما در اساسنامه  اصلاح شود، پیشنهاداتی ارائه شده است گفت که این موضوع کمک می کندتا مجمع قوی داشته باشیم تا هیچ قانونی نتواند اختیارات مجمع را خدشه‌دار کند. با توجه به صندوق بازنشستگی، ما کارمند دولت تلقی نشده و کارمند بانک محسوب می‌شویم و  براساس قانون بانک‌ها و قانون تجارت اداره می‌شویم. نمی‌توان کار ما را با کارمندان وزارتخانه مقایسه کرد، زیرا ده‌ها برابر ریسک‌پذیر است، ولی به هر دو یکسان نگریسته می‌شود. با این دیدگاه نمی‌توان استراتژی را با منافع کارکنان مرتبط کرد. به گفته وی برای ایجاد این ارتباط باید به کارکنان اختیار داده شود تا احساس امنیت شغلی کرده و در جایگاه خود دیده شوند. اگر غیر از این باشد اجرای تمام و کمال استراتژی با مشکل مواجه می‌شود. شهیدزاده با اشاره به اینکه محوریت باید مدیریت ارشد که لازم است همیشه یک مدیر استراتژی باشد عنوان کرد که در بانک کشاورزی نکته‌ای که برای انتصاب مدیران ارشد جزو وظایف گروه انتخاب‌کننده است، این است که بررسی کنند آیا این فرد در مدت مسئولیت خود وظایف محول‌شده‌اش را به‌خوبی انجام داده است یا خیر؟ این شخص باید بداند که برای اجرای استراتژی در این بانک نمی‌تواند بدون محوریت مدیریت ارشد عمل کند. وی تصریح کرد که بانک کشاورزی به‌عنوان یک بانک استراتژی‌محور به‌طور کامل و با توجه به مشکلات و پیچیدگی‌هایی که وجود دارد، تمام توان خود را برای اجرای استراتژی ابلاغی و تایید شده از طرف وزارت محترم اقتصاد و دارایی به کار می ببندد. وی اظهار امیدواری می کند که با انعکاس مشکلات اجرایی استراتژی این موارد حل شود.

شهیدزاده در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به تدوین سند راهبردی بانک افزود: وجود سازمان هایی چون بانک کشاورزی که در عمل به برنامه راهبردی با وزارتخانه همراه هستند و استانداردها را رعایت می کنند باعث می شود تا عملکرد سازمان ها و بخش های ناسازگار محدود و نهایتا اصلاح شود. وی با اشاره به تلاش و اشتیاق کارکنان بانک برای همکاری با وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور تدوین و تحقق سند راهبردی،  تاکید کرد: برنامه و برنامه محوری برای آن است تا در محیط کار و زندگی آثار و نتایج مثبت به بار بنشیند. شهیدزاده اظهار داشت: بانک کشاورزی تنها بانکی است که افزایش رضایتمندی کارکنان را علاوه بر مشتریان به عنوان تعهدات خود پیشنهاد داد و پذیرفت . وی پیش بینی کرد در صورت عمل مطابق سند راهبردی تدوین شده،  بانک کشاورزی در شاخص های عمومی و اختصاصی جزو بانک های برتر خواهد بود.