کد خبر: ۱۱۰۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۷۹

المیادین: چرا دیدار پوتین و رهبر معظم انقلاب اهمیت بسیاری دارد؟

ایرانیها به نتایج سفر آینده ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران امیدوارند.
 المیادین گزارش داد: ایرانیها به نتایج سفر آینده ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران امیدوارند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، پس از شکل گیری گروه های تروریستی در سوریه حدود پنج سال پیش، ایران تنها طرفی در منطقه بود که بر حمایت از ملت و نظام سوریه تاکید کرد. ایرانیها معتقدند تحولات اخیر در صحنه سوریه، عراق و کل منطقه و تهدیدات داعش و دیگر گروه های تروریستی باعث نزدیک شدن موضع گیری های منطقه ای و بین المللی در مسیر دیدگاه های تهران شده است.

گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه درباره شیوه های مبارزه با تروریسم به طور مشخص در سوریه بود. حسن روحانی و فرانسوا اولاند در مورد لزوم مقابله با تروریسم در سوریه تفاهم دارند و رئیس جمهور ایران آمادگی کشورش را برای همکاری همه جانبه با فرانسه پس از حملات پاریس اعلام کرد.

حمید ابوطالبی معاون سیاسی رئیس جمهور ایران همکاری امنیتی و اطلاعاتی با فرانسه را در مرحله آینده بعید ندانست. بعضی مطبوعات ایران به احتمال شکل گیری پیمان بین این کشور و فرانسه علیه داعش اشاره کرد.

بدون شک موضع روحانی سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران و نه دیدگاه شخصی اوست. مسئله سوریه به مهمترین مسئله در ایران تبدیل شده است. به ویژه که ایران پس از توافقنامه هسته ای، تحرکات دیپلماتیک خود را بر بحران سوریه متمرکز کرد.

حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد تهران به طرف های منطقه ای و بین المللی اجازه نخواهد داد تا به اهداف خود برسند و ایران هرگز حمایت از نظام بشار اسد را کنار نخواهد گذاشت و به تلاش برای بازگرداندن ثبات به سوریه ادامه خواهد داد.

ایرانیها امیدواری به این قبیل نشست ها ندارند، اما معتقدند این نشست ها می تواند در بعضی زمینه ها مفید باشد و زمینه هماهنگی مستمر با روسیه را فراهم کند. تهران تا چند روز پیش از نشست وین درباره حضور در آن تردید داشت، اما هماهنگی ها با مسکو ایرانیها را به مشارکت در این نشست تشویق کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد حضور ایران در نشست وین باعث شد طرف هایی که خواهان تعیین سرنوشت بشار اسد بودند، به اهداف خود نرسند. به نظر می رسد خواست عربستان سعودی آن بود که بیانیه پایانی نشست وین 2 بر کناره گیری بشار اسد از قدرت تاکید کند. ایرانیها امیدواری زیادی به دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران و تاثیر آن بر روند مبارزه با تروریسم در منطقه دارند. هماهنگی بین تهران و مسکو از ابتدای بحران در سوریه تاکنون ادامه داشته است. اما در چند ماه اخیر بدون شک شاهد گسترش این همکاریها پس از دخالت نظامی روسیه در سوریه بودیم.