کد خبر: ۱۱۰۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۲

گاردین: فشار روزافزون جهانی بر کشورهای عربی برای جنگ با داعش


گاردین در گزارشی نوشت رقابت با ایران، اختلافات درخصوص سوریه و کینه‌توزی‌های فرقه‌ای از جمله موانع بر سر مشارکت کشورهای عربی در جنگ علیه تروریست‌های داعش است.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه گاردین با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: کشورهای عربی پس از حملات خونین پاریس و همزمان با افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای نابودی داعش، برای مشارکت در جنگ علیه این گروه [تکفیری-صهیونیستی] تحت فشار قرار گرفته‌اند. برخی از این کشورها حدود یک‌سال قبل به ائتلاف آمریکایی [به‌اصطلاح] ضدداعش پیوستند. با این وجود، رقابت منطقه‌ای با ایران، اختلافات درخصوص آینده سوریه، کینه‌توزی‌های فرقه‌ای و افکار عمومی این کشورها از موانع اصلی بر سر مشارکت فعال آن‌ها در جنگ علیه داعش است. در حالی‌که نیروهای کُرد، نظامیان شیعه عراقی و نیروهای حزب‌الله لبنان همگی به‌طور فعال در نبرد علیه داعش مشارکت دارند، خبری از نیروهای زمینی سُنی در این جنگ نیست.

کارشناسان و تحلیلگران مسائل خاورمیانه معتقدند در مقطع کنونی که جنگ علیه تروریست‌های داعش بر تصمیم‌گیری‌ها درخصوص آینده سوریه و «بشار اسد،» رئیس‌جمهور این کشور، الویت دارد، احتمال پیوستن کشورهای عربی به ائتلاف علیه داعش بعید به‌نظر می‌رسد. مشارکت اعراب در نبرد به‌اصطلاح حق علیه باطل برای واشینگتن از لحاظ سیاسی بسیار حائز اهمیت است؛ تا جاییکه، کاخ‌سفید تظاهر می‌کند متحدان عربش در جنگ علیه داعش نقشی فعال دارند.

«عربستان سعودی،» «امارات،» «اردن» و «بحرین» علی‌رغم طفره رفتن از شرکت در حملات هوایی ائتلاف آمریکایی علیه داعش، هنوز هم در لیست «ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا» به عنوان کشورهای شرکت‌کننده در جنگ علیه این گروه تروریستی، قرار دارند. این در حالی است که کشورهای عربی در ماه‌های اخیر حتی یک حمله هم علیه داعش انجام نداده‌اند.

سران عرب امکانات و منابع خود را صرف جنگ علیه مردم یمن و نیروهای انصارالله کرده‌اند. یکی از دلایل بی‌‍‌رغبتی کشورهای عربی برای مشارکت فعال در جنگ علیه داعش این است که این گروه تروریستی دشمن دشمنان آن‌ها – ایران و اسد – است. یک نویسنده اماراتی معتقد است عربستان بیش از داعش از ایران واهمه دارد.   

در حملات تروریستی 13 نوامبر سال جاری میلادی ( 22 آبان‌ماه)،  شش تیراندازی و دو انفجار انتحاری در هفت نقطه پاریس روی داد که در آنها 132 نفر کشته و بیش از 350 تن زخمی شدند. این نخستین بار در تاریخ فرانسه بود که یک عملیات انتحاری در خاک این کشور صورت می‌گرفت. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.