کد خبر: ۱۱۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۲۴

توصیه نویسنده مشهور مصری به ژنرال سیسی: روابط با ایران را بهبود ببخشید

نویسنده و روزنامه نگار مشهور مصری گفت: مصر کشوری است که می‌تواند روابط سیاسی خود را با ایران بازسازی و احیا کند.

نویسنده و روزنامه نگار مشهور مصری گفت: مصر کشوری است که می‌تواند روابط سیاسی خود را با ایران بازسازی و احیا کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»، محمد حسنین هیکل نویسنده و روزنامه نگار مشهور مصری نزدیک به عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، گفت: «مصر در حوادث سوریه، عراق، عربستان و آفریقا نقش ندارد و به نظر من کل منطقه خلیج (فارس) در حال حاضر در معرض طوفان داخلی است هرچند ما با آن فاصله داریم اما این طوفان ما را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد».

به نوشته این پایگاه، هیکل در مصاحبه با شبکه ماهواره ای «سی.بی.سی» گفت: «تصور نمی کنم آنچه در سوریه می گذرد، بدون اینکه مصر به نوعی در آن دخالت کرده باشد، روی داده است. مصر در کنار سوریه است.. آنچه اتفاق افتاده در غیاب ما بوده است و (مسائل) از جنبه پروتکلی به ما ابلاغ می شود. ما باید اهل عمل باشیم. در گذشته سوریه را به حال خود رها کردیم بدون اینکه به آن ورود کنیم. به اوضاع سوریه نزدیک نشدیم تا اینکه به عنوان طرفی در حل (بحران) باشیم».

هیکل با اشاره به اوضاع کشورهای عربی گفت: جهان عرب در زمینه انتقال میان میراث گذشته خود و آینده اش، وقت زیادی را تلف کرده است .

وی با بیان اینکه، برخی کشورهای کوچک تلاش می کنند وارد ائتلاف ها شوند تا جایگاه و موقعیت خود را حفظ کنند، تاکید کرد: باید دانست خطراتی که در کمین ما نشسته است، زیادند و دوره ای که جهان عرب در آن به سر می برد، به پس از جنگ ناپلئون شبیه است.

وی ادامه داد: «اکنون مشکل در جهان عرب تاخیر در پرداختن به مسائل است. به برخی مسائل داخلی سرگرم و مشغول می شویم در نتیجه اکنون وقتی اندیشمندان و پژوهشگران به فکر برداشت خود از رویدادها می افتند، خود را در مقابل نقشه ای جدید با پیچیدگی فراوان می بینند.گر چه ما تا بدین لحظه طرف خاموشی بودیم و فکر می کنم همه در حال حاضر، در ترسیم نقشه آینده حیران و سرگردانند».

این نویسنده مصری، در ادامه مصاحبه با اشاره به ایران نیز گفت: «مصر باید به سازماندهی مجدد منطقه بپردازد. مصر قادر است روابط سیاسی را با ایران احیا کند. این کشور همچنین می تواند ایران را در منطقه به سمت جلو سوق دهد البته نه با برخورد یا جنگ». به نوشته «عربی 21»، هیکل دقیقا مشخص نکرد منظورش از این جمله چیست.

این نویسنده در ادامه این مصاحبه به اوضاع داخلی مصر پرداخت.