کد خبر: ۱۱۰۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۰

حملات داعش در حال تغییر شکل به سمت اهداف خارجی است



یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا و اروپا گزارش داد که حملات داعش در حال تغییر به سمت اهداف خارج از مرزهای سوریه و عراق است.

«به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامهای اطلاعاتی آمریکا و اروپا گزارش داد که حملات تروریستی در پاریس و دیگر حملات اخیر از جمله ساقط شدن یک ایرباس مسافربری روسیه در صحرای سینا نتیجه یک نقشه طراحی شده توسط یک بال از رهبری داعش برای ضربه زدن به اهداف خارجی است.

به گفته این مقامات، عملیاتهای خارج از مرزهای داعش دارای پشتیبانی استراتژیک، آموزش و سرمایه گذاری با هدف وارد کردن بیشترین تلفات ممکن است که طراحی و زمانبندی آن توسط مورد اعتمادترین افراد صورت می‌گیرد.

براساس این گزارش، انجام عملیاتهایی دورتر از پایگاههای داعش در عراق و سوریه مدل تکامل یافته همان درخواست قبلی این گروه است که از طرفدارانش خواسته بود در هرکجای جهان زندگی می‌کنند سلاح به دست بگیرند.

مقامات اطلاعاتی آمریکایی و اروپایی می‌گویند که این ارزیابی جدید براساس ساختار حملات خارجی داعش، تبلیغات خود این گروه و همچنین رهگیری و شنود ارتباطات آنها انجام شده است.

این مقامات اطلاعاتی همچنین گفتند که بررسی جزئیات دقیق حملات پاریس با چیدن پازلها در کنار یکدیگر برای کشف سرنخهای جدید ادامه دارد اما دو مقام مبارزه با تروریسم غرب فاش کردند که رهبران داعش در سوریه چند هفته قبل از وقوع حملات پاریس با «عبدالحمید اباعود» که گفته می‌شود مغز متفکر و طراح حملات پاریس بوده است ارتباط الکترونیکی داشتند.

نیویورک تایمز به نقل از همین مقامهای غربی اضافه کرد که حملات اخیر در ضاحیه جنوبی در لبنان میز مستقیما از داخل سوریه هدایت شده و حمله به هواپیمای مسافربری روسیه نیز توسط عوامل وابسته به داعش در مصر انجام شده است.

براساس اطلاعات بدست آمده، مردی که بر عملیاتهای داعش در خارج از مرزها نظارت دارد ابومحمد العدنانی، یک تبعه سوری 38 ساله است که سخنگوی رسمی داعش هم محسوب میشود و یکی از مورد اعتمادترین افراد ابوبکر البغدادی سرکرده داعش است.

عدنانی همان فردی است که در سپتامبر 2014 طی یک بیانیه صوتی 42 دقیقه ای از حامیان داعش در سراسر جهان خواسته بود که شهروندان غربی را در کشورهای خود با هر ابزار ممکن بکشند. او در بیانیه خود گفته بود اگر می‌توانید آمریکاییها و اروپائیهای کافر، به ویژه فرانسویهای پلید و کافر را بکشید.

نیویورک تایمز نوشت: در حالیکه عدنانی سخنگو و مرد تبلیغاتی داعش است اما این گروه تروریستی از انتشار عکس وی خودداری کرده است تا از وی از نظر امنیتی حفاظت کند.

مقامات اطلاعاتی فرانسه هم میگویند که عبدالحمید اباعود که هفته گذشته در حملات پاریس کشته شده است مستقیما زیر نظر عدنانی کار می‌کرده است.