کد خبر: ۱۱۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۵

از ریاض تا پاریس؛روایت تولد داعش توسط شاهزاده تاریکی


بندر بن سلطان «شاهزاده تاریکی» منبع اصلی تولد داعش است و در حقیقت ریاض را باید مسئول
شاهزاده سعودی «بندر بن سلطان» و دوستان قطری اش نخستین بار داعش را به سوی دمشق و سپس به سوی دیگر کشورهای جهان سوق داده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «جولیو گادوی» در گزارشی در مجله «اوراسیا ریویو» آورده است: دست کم دو بار در ماه های ژانویه و فوریه 2014 سناتور «جان مک کین» به صراحت از عربستان سعودی و شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات سابق این کشور و دوستان قطری اش به خاطر حمایت از مخالفان «بشار اسد» تشکر کرد: اولین بار در ژانویه سال 2014 در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی ان ان و بار دوم یک ماه بعد در یک سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ.

مک کین به سادگی به کمک عربستان سعودی به ایجاد گروه داعش و باز کردن راه آن به دمشق اشاره کرد. در سال 2001 همزمان با حملات 11 سپتامبر شاهزاده بندر بن سلطان سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بود.

این در حالی بود که 15 نفر از 19 هواپیماربا در این حملات علاوه بر خود «اسامه بن لادن» سعودی بودند. شاهزاده بندر نیز از سال 2005 تا ژانویه سال 2015 دبیر کل قدرتمند و بی رحم شورای امنیت ملی عربستان و از سال 2012 تا اواسط سال 2014 رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان بود. علاوه بر این، شاهزاده بندر بوده است یک شریک ارزشمند تجاری در خاندان بوش محسوب می شد و از گروه «کارلایل» به عنوان یکی از واسطه های سرمایه گذاری خود استفاده می کرد.

قدردانی مک کین از بندر اقدامی عجیب بود زیرا این شاهزاده سعودی طی سال های بسیاری یک چهره بسیار بحث برانگیز در سیاست عرب و جهان بوده است. در ماه اوت سال 2013، تنها پنج ماه پیش از قدردانی مک کین، شاهزاده بندر با اتهامات جدی در خصوص تحویل سلاح های شیمیایی به گروه های معارض در سوریه رو به رو شد که برای حمله به حومه دمشق استفاده شد و دست کم 335 کشته برجا گذاشت.

 شاهزاده تاریکی

اتهامات علیه بندر زمانی مطرح شد که معارضان سوریه اذعان کردند که مزدوران تحت کنترل عربستان به آنها چیزهای لوله ای شکل و بطری های بزرگ گاز را داده بودند تا در تونلی در حومه شهر دمشق جاسازی کنند. گزارش شد که شاهزاده بندر این محموله را تحویل داده بود. ظاهرا به این افراد هرگز گفته نشده بود که چگونه باید از این وسایل استفاده کنند و در خصوص محتویات آنها نیز به این افراد هیچ گونه هشداری داده نشده بود.

اما آمریکا، انگلیس و فرانسه در کنار اتحادیه عرب این حمله شیمیایی مرگبار به غیر نظامیان را به نیروهای ارتش سوریه نسبت دادند. تا به امروز، دولت ها و رسانه های غربی همچنان اتهامات علیه بشار اسد را تکرار می کنند و مصرانه نقش بندر در این فاجعه را نادیده می گیرند.

در همین راستا، دولت های غربی هنوز هم اطلاعات افشا شده در خصوص بندر را نادیده می گیرند؛ اطلاعاتی که ماهیت بی رحمانه سیاست خارجی عربستان، به ویژه در سوریه را برملا می کند.

شاهزاده بندر از روسیه نیز خواسته بود تا با عربستان در جهت براندازی اسد همکاری کند. بندر آشکارا تهدید به اجرای حملات تروریستی در بازی های المپیک زمستانی سوچی روسیه در فوریه 2014 کرده بود. پوتین این پیشنهاد را قبول نکرد و تا به امروز نیز در کنار سوریه باقی مانده است.

چنین اتهاماتی علیه بندر این سوال را مطرح می کند که چرا مک کین چنان مشتاق بود که در ملاء عام چنین فردی را مورد ستایش قرار دهد.

در واقع در آن زمان ائتلاف گسترده ای از کشورهای اهل سنت، از جمله ترکیه و اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از ارائه کمک های نظامی، تدارکاتی و پشتیبانی از معارضان سوری ابایی نداشتند ولی نقش عربستان در این زمینه برجسته تر بود.

 تامین بودجه داعش از فروش نفت

به عنوان مثال شواهد نشان می دهد که ترکیه در قاچاق و فروش نفت مسروقه از میدان های سوریه و عراق به داعش کمک کرده است. این گروه اکنون به یُمن درآمدهای حاصل از فروش نفت، به سازماندهی حملات تروریستی علیه غیرنظامیان در پاریس متهم شده است.

بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، سود حاصل از فروش این نفت به داعش امکان می دهد تا ماهانه به هر تروریست خود 500 دلار و به هر فرمانده نظامی حدود 1،200 دلار دستمزد پرداخت کند.

به طور مشابه، شواهد قوی دیگری وجود دارد که نشان می دهد عربستان سعودی نقش محوری در ایجاد گروه تروریستی داعش به منظور کشتار شیعیان در عراق و سوریه ایفا کرده است. در ژوئیه 2014، روزنامه «ایندیپندنت» گزارش داد که زمانی در اواخر دهه 1990 و شاید در اوایل دهه 2000 شاهزاده بندر بن سلطان و «سر ریچارد دیرلاو»  رئیس سابق سرویس اطلاعات انگلیس، MI6، با یکدیگر مذاکراتی در همین خصوص داشته اند.

 از ریاض به پاریس

بنابراین به نظر می رسد که اعضای ناتو همان اشتباه حدود 30 سال پیش در افغانستان را این بار در سوریه تکرار کرده باشند و با حمایت از عربستان سعودی و دیگر متحدان منطقه ای خاورمیانه بسیار بی ثبات، دوباره به آنها در ایجاد یک هیولای بی رحم دیگر و یک گروه از مجرمان که از اعمال هیچ جنایتی علیه مردم بی دفاع ابایی ندارند، کمک کرده باشند. فقط به این دلیل که قربانیان آنها اکثرا شیعیان هستند.

اعضای ناتو با حمایت از سیاست های نیهیلیستی شاهزاده بندر، آماده هستند تا ارزش هایی که از آنها دم می زنند را نیز فدا کنند. براندازی بشار اسد از سال 2011 اولویت نخست ناتو بوده است و این هدف دولت ها و رسانه را از اصل ماهیت تروریسم دور کرده است.

برای اتحادیه اروپا یافتن یک راه حل برای فاجعه سوریه زمانی به یک اولویت تبدیل شد که صدها هزار نفر از پناهندگان فراری از جنگ وارد مجارستان، اتریش و کشورهای حوزه بالکان شدند. پیش از این و تا زمانی که پناهندگان در اردن، لبنان و یا در ترکیه باقی مانده بودند و هزاران تن از آنها در دریای مدیترانه جان خود را از دست می دادند، اتحادیه اروپا هیچ احساس نگرانی نمی کرد.

به علاوه، اغلب فراموش می شود که برای اولین بار داعش 13 سال پیش در واکنش به حمله آمریکا در عراق پدید آمد و پس از آن به عنوان یک گروه  تحت کنترل عربستان برای ضربه زدن به «نوری المالکی» نخست وزیر عراق به کار گرفته شد.

جای پای عربستان در تمامی صحنه های جرم و جنایت در خاور میانه، در پاریس و در یمن و دیگر مکان ها دیده می شود و در عین حال، فرانسه و ناتو ترجیح می دهند تنها به بمباران مناطقی در سوریه بپردازند در حالی که همزمان همچنان افرادی امثال شاهزاده بندر بن سلطان را در ریاض مسلح می کنند.