کد خبر: ۱۱۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۴۸

السفیر: روسیه تانک‌های "تی 90" در سوریه مستقر کرد


 روزنامه السفیر در گزارشی نوشت روسیه تانک های «تی 90» در سوریه مستقر کرد و عربستان سعودی و قطر نیز برای مخالفان مسلح سوری موشک های سام سه خریداری می کنند.


پایگاه اینترنتی روزنامه السفیر لبنان در گزارشی به قلم محمد بلوط نوشت نخستین دسته از تانک های «تی 90» روسیه و گروه هایی از نیروی پیاده نظام زرهی روسیه از طریق فرودگاه نظامی النیرب وارد شمال سوریه شد. منابع سوری گفتند نیرویی مرکب از بیست دستگاه تانک با کادر روسی در چند ساعت گذشته وارد فرودگاه نظامی سوریه در شمال این کشور شد.

به احتمال قوی پایگاه النیرب سومین فرودگاهی باشد که جنگجویان روسی در آن مستقر می شوند. دو فرودگاه مهم دیگر حمیمیم در لاذقیه و الشعیرات در حمص است. بسیاری از کارشناسان می گویند این اقدام در چارچوب گسترش عملیات هوایی روسیه و زمینه استقرار نیروهای زمینی روسیه در منطقه ای است که ممکن است صحنه ام المعارک در حلب باشد.

این نخستین بار است که تانک های «تی 90» وارد میدانهای جنگ سوریه می شود. ارتش سوریه در میان نیروی زرهی اش چنین تانکی ندارد. ورود این تانک ها شاید از جمله اقداماتی باشد که روسها در مرحله دوم عملیات اتخاذ کردند. حملات هوایی روسیه در دو روز اخیر به دویست عدد رسید و مواضع داعش را در دیر الزور،الرقه و تدمر هدف قرار داد.

این نوع از تانک های روسی دارای سیستم حفاظتی «استتار» است . این سیستم می تواند اشعه مادون قرمز تولید کند و قادر است سیستم پرتاب موشکهای ضد تانک را گمراه و منحرف سازد (فریب می دهد) و آن را از بدنه تانک دور کند. این در حالی است که تانک های سوریه «تی 72 » است که در درگیری های شمال با موشک های «تاو» روبرو می شد که عربستان سعودی برای مسلح کردن مخالفان خریداری کرد. عربستان بیش از سیزده هزار عدد از این تانک ها را از آمریکا خرید و موفق شد مسیر درگیری ها را تغییر دهد و بسیاری از تانک های ارتش سوریه را به ویژه در حومه شمالی حماه از کار بیندازد.

اطلاعات روسی نشان می دهد قطر قراردادی با کنسرسیوم اوکراینی امضاء کرد که وابسته به صنایع دفاعی این کشور است. براساس این قرارداد قطر سامانه موشکهای زمین به هوا از نوع «سام 3» خریداری می کند. اوکراین اخیرا از چند سال قبل این موشک را نوسازی کرد که بُرد آن به موشک سی و پنج کیلومتر افزایش یافت.

یک کارشناس روسی به «السفیر» گفت این سامانه موشکی سیار است که بین اوکراینی ها و قطری ها توافق شده است و کادر اوکراینی نیز برای کار روی آن فرستاده می شود زیرا آموزش مخالفان سوری برای راه اندازی آن دست کم به شش ماه زمان نیاز دارد.