کد خبر: ۱۱۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۲۴
وال استریت ژورنال:

چرا سفر پوتین به ایران تاریخی بود؟

موضوع دیگری که پوتین در این سفر رعایت نکرد این بود که با یک ساعت تاخیر در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز در تهران حاضر شد و علت آن دیدار طولانی و استثنایی پوتین با آیت الله خامنه ای بود که دو ساعت طول کشید و می توان آن را تاریخی توصیف کرد به ویژه اینکه این زمان در چارچوب دیدارهای سران کشورها با رهبر معظم ایران بی سابقه به شمار می رود.

روزنامه الاخبار نوشت سفر رئیس جمهور روسیه به تهران تاریخی بود و پیام های زیادی داشت.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، روزنامه الاخبار چاپ لبنان امروز در مطلبی درباره سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران نوشت: پوتین دیروز سفر تاریخی براساس تمام معیارها به تهران کرد. این سفر با توجه به استقبال قابل توجه ایران و همچنین همراهی روسیه که در جزئیات آن میزان توجه رئیس جمهور روسیه به تحکیم روابط خود با طرف ایرانی منعکس شد، پیام های زیادی داشت و همچنین با تایید رهبر معظم ایران همراه بود که خطوط کلی و قرمز را در خصوص همه مسائل مربوط به سیاست خارجی تعیین می کند.

الاخبار اضافه کرد:‌ سفر رئیس جمهور روسیه به جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف و بسیار، یک سفر عادی نبود و چه در سطح استقبال ایران یا در سطح عملکرد شخص رئیس جمهور روسیه، از ویژگی زیادی برخوردار شد. رئیس جمهور روسیه با عملکرد خود پیام های متعددی ارسال کرد که همه آن ها حول محور یک واقعیت می چرخد و آن این است که روسیه به تقویت ائتلاف با ایران گرایش دارد.

پوتین در این سفر، پروتکل های مرسوم در سفرهای دیپلماتیک را رعایت نکرد. مهم ترین آن ها این بود که قبل از دیدار با حسن روحانی همتای ایرانی خود برای مراسم استقبال که طبق معمول صورت می گیرد، مستقیما به دیدار آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران رفت.

ویژگی بزرگی که این سفر از آن برخوردار شد با رسیدن ناوگان هوایی روسیه با کاروان اسکورت این کشور و شمار زیادی از خبرنگاران و همراهان آغاز شد. علاوه بر این صندوق سبز رنگ بزرگی که دو نفر آن را به خودروی کاروان منتقل کردند، سوالات بسیاری درباره محتویات آن برانگیخت. کاروان خودروها از فرودگاه مهرآباد در غرب پایتخت به مرکز تهران یعنی محل اقامت رهبر معظم ایران حرکت کرد. تدابیر امنیتی باعث شد رئیس جمهور روسیه به سرعت بدور از ترافیک سنگین به محل دیدار در پایتخت برسد. خیابان ها در زمان حرکت کاروان ریاست جمهوری روسیه بسته شده بود. در آنجا صندوق از خودرو به سالن دیدار منتقل شد تا راز آن بعد از بیرون آوردن نسخه خطی بسیار قدیمی از قرآن کریم فاش شود. پوتین این نسخه خطی را از مسکو به تهران آورده بود تا آن را به آیت الله خامنه ای تقدیم کند. این هدیه نمادین نشان می دهد که رئیس جمهور روسیه شناخت عمیقی از ذهنیت و توجه ایرانی دارد و نشان داد که روسیه که شمار زیادی از مسلمانان در این کشور به سر می برند، حاضر است با قدرت های اسلامی برای مبارزه با تروریسم همکاری کند.

در ادامه این مطلب آمده است پوتین قبل از سفر به تهران، ممنوعیت اعمال شده بر فروش و تحویل تجهیزات فن آوری مرتبط با انرژی هسته ای به ویژه برای نیروگاههای هسته ای فردو و اراک را براساس توافق هسته ای لغو کرد. در این حال مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو اعلام کرد که مسکو تدابیر مجهز کردن ایران به سامانه موشکی اس سیصد را که دو کشور نهم نوامبر توافقنامه ای درباره آن امضا کرده بودند، آغاز کرده است.

اما موضوع دیگری که پوتین در این سفر رعایت نکرد این بود که با یک ساعت تاخیر در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز در تهران حاضر شد و علت آن دیدار طولانی و استثنایی پوتین با آیت الله خامنه ای بود که دو ساعت طول کشید و می توان آن را تاریخی توصیف کرد به ویژه اینکه این زمان در چارچوب دیدارهای سران کشورها با رهبر معظم ایران بی سابقه به شمار می رود.

الاخبار در بخش دیگری از این مطلب نوشت: این اجلاس اقتصادی با توجه به دیدارهای دوجانبه ای که بدور از مساله گاز انجام شد رنگ و بوی سیاسی داشت و مساله مبارزه با تروریسم در اولویت بود و در راس دستور کار دیدارهایی که پشت درهای بسته برگزار شد، قرار داشت. نتایج این دیدارها در سطح منطقه در روزها و هفته های آینده تاثیر خواهد داشت.

بعد از این اجلاس، روسای جمهور روسیه و ایران کنفرانس خبری برگزار کردند. پوتین در این کنفرانس خبری اعلام کرد که خواستار تقویت روابط تجاری با ایران است.

حسن روحانی نیز اعلام کرد ایران برای افزایش همکاری با روسیه در بخش های انرژی و بانک ها و حمل و نقل تلاش می کند. وی همچنین اشاره کرد که چند یادداشت تفاهم بین دو طرف امضا شد که نشان می دهد روابط بین ایران و روسیه روز به روز رشد و توسعه می یابد.