کد خبر: ۱۱۰۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۷

آژانس بین المللی انرژی: رشد تقاضای نفت در سال 2016 کمتر می شود


آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد : براساس پیش بینی های صورت گرفته رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2016 کاهش خواهد داشت و این درحالی است که برای امسال بیشترین مقدار تجربه می شود.



به گزارش گروه اقتصادی ایرنا ، آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود مربوط به ماه نوامبر (10 آبان 9 آذر) از بازار نفت پیش بینی کرد، رشد تقاضای جهانی نفت در سال میلادی آینده کاهش خواهد یافت و با نزدیک شدن به روند بلندمدت خود به 1.2 میلیون بشکه در روز می رسد.
بر اساس پیش بینی این آژانس ، رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2015 به 1.8 میلیون بشکه در روز می رسد و بیشترین مقدار را در پنج سال اخیر تجربه می کند.
تقاضای جهانی نفت در سه ماهه سوم 2015 به روزانه 2.1 میلیون بشکه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیشترین سطح خود رسیده که انتظار می رود این افزایش تقاضا در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری به 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.
آژانس بین المللی انرژی اضافه کرد: تقاضای نفت در سال 2015 در اروپا و کشورهایی آسیایی که عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نیستند، مانند هند، افزایش یافته ، اما در چین رشد تقاضای نفت کمتر از سال قبل بوده است.
در ماه اکتبر (مهر)، همزمان با کاهش تولید غیراوپک، عرضه جهانی نفت نیز به 97 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد.
بنابر اعلام آژانس یاد شده، تولید نفت اوپک در سال جاری 1.1 میلیون بشکه در روز بیش از سال 2014 صورت گرفت ، زیرا تولید نفت عربستان سعودی طی هشت ماه متوالی بیش از 10 میلیون بشکه در روز بوده و عراق نیز با تولید بیش از چهار میلیون بشکه در روز، در تولید نفت رکورد زده است.
آژانس بین المللی انرژی در گزارش این ماه خود پیش بینی کرده است، سطح عرضه غیراوپک در سال 2016 از آنچه که این آژانس قبلا انتظار داشت ،کمتر خواهد بود.
آژانس مزبور پیش بینی کرد : عرضه نفت غیراوپک در سال 2016 با بیش از 600 هزار بشکه در روز کاهش به 57.7 میلیون بشکه در روز برسد.
انرژی این کشور، در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد، ایران از ابتدای سال 2015 تا ماه می، ماهانه 3.3 میلیون بشکه در روز تولید کرده است.
ایران در ماه می( 11 اردیبهشت 10 خرداد) همانند چهار ماه نخست 2015 میلادی و سه ماه پایانی سال 2014 میلادی، 3.3 میلیون بشکه نفت تولید کرده است اما این میزان نسبت به می سال پیش از آن، 70 هزار بشکه بیشتر است. تولید نفت ایران در ماه می سال 2014 سه میلیون و 230 هزار بشکه در روز برآورد شده است.
بر اساس برآوردهای به عمل آمده ، ایران در میان اعضای اوپک همچنان پس از عربستان و عراق در جایگاه سوم قرار دارد و در میان 20 کشور بزرگ تولیدکننده نفت جهان، هفتمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت به شمار می رود.