کد خبر: ۱۱۰۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۶۸

خبرهای خوب پوتین برای مقامات ایران

بر اساس توافق هسته ای امضا شده بین ایران و قدرت های جهانی در ماه ژوئیه، ایران باید نود و هشت درصد از اورانیوم غنی شده خود را یا رقیق و یا به خارج از این کشئور منتقل کند و این در حالی است که ایران ظرفیت رقیق کردن آن را ندارد.

یو اس ای تودی نوشت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه با آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار کرد و از دو موضوع مهم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، روزنامه یو اس ای تودی در گزارشی به قلم اورن دورل نوشت، رئیس جمهور روسیه قبل از ترک مسکو ممنوعیت صادرات اورانیوم به ایران را لغو کرد. پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی راشا تودی اعلام کرد این اقدام به طرح روسیه برای وارد کردن اورانیوم غنی شده از ایران مربوط می شود.

بر اساس توافق هسته ای امضا شده بین ایران و قدرت های جهانی در ماه ژوئیه، ایران باید نود و هشت درصد از اورانیوم غنی شده خود را یا رقیق و یا به خارج از این کشئور منتقل کند و این در حالی است که ایران ظرفیت رقیق کردن آن را ندارد.

پایگاه اینترنتی رهبر معظم انقلاب اعلام کرد پوتین همچنین یک نسخه از قرآن -کتاب مقدس مسلمانان- را به آیت الله خامنه ای هدیه داد.

رسانه های ایران روز دوشنبه گزارش دادند روسیه همچنین انتقال سامانه دفاع هوایی اس سیصد را به ایران -که سال ها به تعویق افتاده بود- آغاز کرده است. خبرگزاری دولتی تسنیم گزارش داد مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو اعلام کرد روند انتقال این سامانه موشکی بر اساس قرارداد جدید بین تهران و مسکو آغاز شده است. بر اساس توافقی که در سال دو هزار و هفت حاصل شد اما در سال دو هزار و ده به حالت تعلیق در آمد، پوتین در ماه آوریل ممنوعیت بر فروش پنج سامانه موشکی اس سیصد را به ایران لغو کرد، زیرا قدرت های جهانی در تلاش برای تحت فشار قرار دادن ایران برای مذاکره درباره اعمال محدودیت هایی بر برنامه هسته ای اش بود.

پوتین همچنین در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز طبیعی در تهران سخنرانی کرد. روسیه و ایران از صادرکنندگان بزرگ گاز محسوب می شوند. رئیس جمهور روسیه همچنین با حسن روحانی همتای ایرانی خود دیدار کرد.

توافق های حاصله بین دو کشور از این موضوع حکایت دارد که قدرت های جهانی به زودی تحریم های اقتصادی اعمال شده ضد ایران را در ازای اقداماتی برخواهند داشت که ایران وعده داد دست کم تا یک دهه بر اساس توافق هسته ای انجام دهد و بدین ترتیب ایران به سوی توسعه یک سلاح هسته ای حرکت نخواهد کرد.

ایران این روند را آغاز کرده است اما هنوز همه اقدامات لازم را برای اجرایی شدن توافق هسته ای نکرده است.

سفر پوتین به ایران در حالی بود که روسیه و ایران به صورت فزاینده ای در حال همکاری در زمینه های مختلف هستند به ویژه تلاش های مشترکشان برای حفظ بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی این کشور از طریق ارائه حمایت های نظامی و اعمال فشارهای دیپلماتیک به نیابت از او بر دیگر کشورها.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد حملات هوایی روسیه به نیروهای وفادار به دولت سوریه کمک کرد کنترل دو شهر راهبردی را از در غرب این کشور از شورشیان داعش بازپس گیرند. این دو شهر در شرق بزرگراه شمال به جنوبی قرار دارند که شهرهای مهم سوریه را به یکدیگر متصل می کند . این دو شهر در نزدیکی شهر باستانی تدمر قرار دارند. شبه نظامیان داعش مکان های باستانی این شهر را منفجر کرده اند و اشیاء باستانی کوچک را سرقت و در بازارهای سیاه به فروش رسانده اند. بر اساس گزارش روزنامه الرأی کویت و جروزالم پست اسرائیل، نیروهای زمینی روسیه برای نخستین بار در این درگیری ها حضور یافته اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی روسیه تانک های T-90 را در برخی مناطق مستقر کرده اند و از نیروهای شورشی در ادلب و لاذقیه حمایت هوایی به عمل می آورند. البته منابع دیگر این گزارش را تأیید نکرده اند.

روسیه و ایران همچنین در مذاکرات با آمریکا، اعراب و کشورهای اروپایی با هدف پایان دادن به جنگ داخلی چهار ساله سوریه حضور دارند، جنگی که سبب کشته شدن بیش از دویست و پنجاه هزار نفر و بی خانمانی حدود نیمی از جمعیت بیست و دو میلیونی این کشور -قبل از جنگ- شده است. میلیون ها پناه جوی سوری روانه ترکیه، لبنان و اردن شده اند و صدها هزار تن دیگر نیز به سوی اروپا حرکت کردند.

دولت های آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی خواهان استعفای اسد به عنوان بخشی از طرح پایان دادن به جنگ سوریه هستند اما روسیه و ایران همچنان از حامیان قدرتمند بشار اسد محسوب می شوند.