کد خبر: ۱۱۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۴۳
«میدل ایست آی»:

چرا محبوبیت ژنرال سلیمانی در میان ایرانیان پس از حملات پاریس افزایش یافت؟

واکنش ایران به حملات روز جمعه در پاریس قریب به اتفاق محکومیت این قتل عام بود در عین حال در این واکنشها به نکات معنی داری نیز اشاره شده است.

«میدل ایست آی» نوشت: واکنش ایران به حملات روز جمعه در پاریس قریب به اتفاق محکومیت این قتل عام بود در عین حال در این واکنشها به نکات معنی داری نیز اشاره شده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، یکی از نتایج فوری حمله پاریس که دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) مسئولیت آن را به عهده گرفت و در آن 130 نفر کشته شدند - به تعویق افتادن سریع سفر بی سابقه حسن روحانی رئیس جمهور ایران به فرانسه بود که وی قصد داشت روز بعد تهران را به مقصد اروپا ترک کند.

در عوض، روحانی پس از این حمله، پیام تسلیت خود را به همتای فرانسوی اش فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسوی فرستاد.

در نامه روحانی آمده بود: «من، به نمایندگی از ملت بزرگ ایران که قربانی معضل تروریسم بوده است این جنایات ضد انسانی را به شدت محکوم و با اندوه ملت و دولت فرانسه ابراز همدردی می کنم.»
با این حال، واکنش روزنامه ها مختلف بود.

روزنامه های محافظه کار معتقد بودند فرانسه باید وقوع این حملات را پیش بینی می کرد. بر اساس خط فکری این روزنامه ها، از آنجا که فرانسه منتقد کلیدی بشار اسد رئیس جمهور سوریه به شمار می رود و خواستار سرنگونی او شده است، تا حدی مسئول ایجاد دولت اسلامی است که بعد از حمله آمریکا به عراق پدید آمد.

روزنامه تندروی وطن امروز تیتر «شام آماده است» را بالای تصویر یک جسد پوشانده شده با ملافه در یکی از رستورانهایی نشان داد که در حملات جمعه شب هدف قرار گرفته است.
این روزنامه نوشت: «غرب در نهایت دستپخت خود را در سوریه چشید.»

در مقابل، روزنامه های اصلاح طلب و میانه رو بر دلایل و پیامدهای چنین حملاتی بر اروپا متمرکز شدند.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشت در نتیجه حملات پاریس، ممکن است سیاست های کشورهای غربی در قبال منطقه تغییر کند.

این روزنامه نوشت: «این تحولات ممکن است موجب شود کشورهای غربی به سیاست های ایران و روسیه در مورد سوریه نزدیک شوند به دلیل اینکه وجود دولت اسلامی مضر است و این بار اروپایی ها تاوان می دهند و خاورمیانه ای ها تاوانی نمی پردازند.»

یک گروه از مردم در تهران مقابل سفارت فرانسه جمع شدند و برای ادای احترام به کسانی که جان خود را در کشتارهای پاریس از دست داده اند ، گل و شمع قرار دادند. آنها همچنین عکس ها و پرچمهایی به نشانه همبستگی با مردم فرانسه در دست داشتند.

سیاستمداران و چهره های برجسته در میان کسانی بودند که برای اعلام واکنش خود به این حملات به رسانه های اجتماعی روی آوردند. معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: «محمد خاتمى [رئیس جمهور سابق] با ایده «گفتگوی تمدنها» و حسن روحانی با پیشنهاد «جهان در برابر خشونت و افراط گرایی» در مورد این حملات هشدار داده و راه حل این مشکل را پیشنهاد کرده بودند. در حال حاضر ، ما باید صدای آنها در این مسیر باشیم.»

سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ایران نیز از اینستاگرام برای بیان نظراتش استفاده کرد. او نوشت اروپایی ها «تاوانی سنگین» برای «دخالت» غرب در سوریه پرداخت کردند.

ایرانیان همچنین این پرسش را مطرح کردند که چرا بسیاری کشورهای جهان در حالی که بسیار صریح حملات پاریس را محکوم کردند به بمب گذاری در بیروت فقط یک روز پیش از این حملات با بیش از 40 کشته یا کشته شدن صدها نفر از مردم هر روز در سراسر خاورمیانه توجه چندانی ندارند.

یک کاربر ایرانی در فیس بوک با نام وحید نوشت: «اگر شما در مورد پاریس بیشتر از بیروت و یمن ناراحت هستید ، پس من فکر می کنم این غم و اندوه از انسانیت ناشی نمی شود و این ممکن است از تبلیغات ناشی شده باشد.تا آنجا که من می دانم، انسانیت مرزی نمی شناسد.»

یک کاربر دیگر در فیس بوک نوشت: «آیا شما فکر می کنید زندگی اروپایی ها از مردم سوریه مهم تر است؟ چرا در مورد زندگی مردم تبعیض وجود دارد؟ چرا برخی از مردم فراموش کرده اند که هر روز تعداد زیادی انسان به نفرت انگیز ترین شکل در خاورمیانه (غرب آسیا) کشته می شوند.»

علی مرادی سردبیر سایت خبری ایرانی «تدبیر امید» به میدل ایست آی گفت: «من فکر
می کنم جهان باید به این حوادث واکنشی عادلانه نشان دهد. هنگامی که بمب گذاری بیروت اتفاق افتاد، گوگل یک روبان سیاه در صفحه اول خود قرار نداد یا فیس بوک هیچ تسلیتی نگفت ولی وقتی پای یک کشور اروپایی به میان می آید، همه ناگهان نگران می شوند. من به شدت حملات تروریستی در پاریس را محکوم می کنم. اما منظور من این است چرا هیچ کسی به مردم بی گناهی که هر روز در خاورمیانه (غرب آسیا) کشته می شوند اهمیت نمی دهد.»

باور کردن حملات پاریس همچنین برای بسیاری از ایرانیان دشوار بود که اروپا را یک محل امن و ایمن برای زندگی می دانند.

افراد زیادی در مورد امنیت و ایمنی که در ایران از آن برخوردارند ابراز خرسندی کردند.

با این حال، اظهارات ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق که قبل از حملات پاریس گفته بود عراق هشدار داده است دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) برای حمله به ایران ، ایالات متحده و فرانسه برنامه ریزی کرده است موجب نگرانی شد.

سید محمود علوی وزیر اطلاعات ایران گفت: «بمب گذاری و حملات اخیر یک هشدار به ما بود» و افزود یکی از مهم ترین تهدیدهای فرا روی ایران، نفوذ نیروهای دولت اسلامی به کشور است.

سرتیپ احمد رضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران با اشاره به حضور دولت اسلامی نزدیک مرزهای غربی و شرقی ایران گفت: «حمله به استان دیاله عراق، در مرز شرقی ایران، منجر به اتخاذ این تصمیم شد که اگر نیروهای دولت اسلامی به 25 مایلی (چهل کیلومتری) مرزهای ایران برسند با واکنش ویرانگر تهران روبرو خواهند شد. در شمال افغانستان، تروریست ها برای حمله به ایران به یکدیگر ملحق شده اند اما آنها در حال حاضر قادر به انجام این کار نیستند.»

وزیر اطلاعات گفت 10 تیم تروریستی ماه محرم در داخل ایران کشف شد ماهی که یک روز قبل از حملات پاریس به پایان رسید.

علوی ادامه داد: «امنیت ایران به ارتقاء جایگاه این کشور در صحنه جهانی منجر شده است. با این حال، تهدید علیه ما جدی است.»

داریوش قنبری عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی ایران به میدل ایست آی گفت: «پس از حملات پاریس، نگرانی در ایران در خصوص تلاش های تروریستی احتمالی برای آسیب رساندن به تهران افزایش یافت . با این حال، ایران توانایی مقابله با توطئه های دولت اسلامی را دارد و قادر به خنثی کردن حملات آنهاست.»

وی افزود: «داعش، ایران را یک مانع بزرگ بر سر راه اهداف خود می داند به همین دلیل است که آنها برای حمله به ایران تلاش می کنند اما با توجه به آمادگی کامل نظامی ایران، تروریست ها قادر به عبور از مرزها نخواهند بود. ایران تجربه ای خوب در مورد مبارزه با تروریسم دارد و نقش مهمی در مبارزه با داعش در سوریه و عراق ایفا کرده است. اگر به خاطر ایران نبود ، داعش، عراق و سوریه را فتح کرده بود.»

قنبری گفت: «تروریسم هیچ مرزی نمی شناسد و حملات پاریس اثبات کننده این موضوع است. همه کشورها باید اختلافات خود را کنار بگذارند و یک کمپین گسترده علیه تروریسم آغاز کنند به این دلیل که امنیت موضوعی مهم و وابسته به وجود امنیت در همه کشورها در جهان است.»

سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران اکنون محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اکنون از وی در رسانه های اجتماعی برای تلاش های خود در مبارزه با گروه های تروریستی تمجید می شود.

رضا رشید پور یکی از مجریان سرشناس در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: «من اعلام می کنم امنیت کشورم را به قاسم سلیمانی مدیونم. من هرگز قاسم سلیمانی را ندیده ام اما به صراحت می گویم هر زمان او را ملاقات کنم، برای ادای احترام مقابل وی تعظیم می کنم و به دستانش بوسه می زنم.»

امین زندگانی بازیگر شناخته شده ایرانی نیز با اشاره به سلیمانی نوشت: «من به شدت از کسانی که با زندگی خود از کشور ما دفاع می کنند تا حملات پاریس و بیروت در اینجا در کشور ما اتفاق نیفتد قدردانی می کنم.»

امین مقدم که در دانشگاه آزاد اسلامی باستان شناسی می خواند به میدل ایست آی گفت: «من فکر می کنم مردم ایران باید از قاسم سلیمانی تشکر کنند چون اگر به سبب برنامه های وی در برابر داعش نبود، تروریست ها در اینجا در داخل کشور ما بودند.»

وی افزود: «تروریست های داعش از ایرانیان و شیعیان نفرت دارند و اگر یک روز، خدای ناکرده، آنها از مرزهای ما عبورکنند ، کشور ما ناامن خواهد شد. امیدوارم با کمک سیاست خارجی پویای ایران با هدایت [جواد] ظریف وزیر امور خارجه و استراتژی نظامی سردار سلیمانی، ما موفق به جلوگیری از حمله تروریستهای دولت اسلامی به کشور خود شویم.»