کد خبر: ۱۱۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۳

گزارش نشریه فوربز: رویارویی روسیه و ترکیه، تهدیدی برای ناتو


به نوشته مجله فوربز، در صورتی که ناتو در درگیری میان روسیه و ترکیه از آنکارا حمایت کند، باید تاوان سنگینی بدهد.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله فوربز در گزارشی ادعایی نوشت: "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، همواره حتی پیش از مشارکت در جنگ داخلی سوریه، حریم هوایی ناتو را به چالش کشیده بود. کارشناسان نظامی هشدار داده بودند پرواز هواپیماهای روسیه در حریم هوایی پرتردد ناتو، سرانجام روزی فاجعه آفرین خواهد شد.
 
این فاجعه در نهایت اتفاق افتاد و پوتین، "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه، را به دلیل سرنگونی جنگنده روسی، مورد انتقاد شدید قرار داد. پوتین ضمن تهدید ترکیه، این کشور را متهم به «مشارکت در تروریسم» و «از پشت خنجر زدن» کرد.

بنابر این گزارش، انهدام جنگنده روسیه بوسیله ترکیه، به جنگی تبلیغاتی تبدیل شده است.  به احتمال زیاد در روزهای آینده نیز شاهد این خواهیم بود که دو طرف اتهامات دیگری به یکدیگر وارد کنند.

همزمان با تشدید جنگ لفظی بین آنکارا و مسکو، توجه همه به اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه معطوف شده است. به درخواست ترکیه، نشست فوق العاده ناتو در بروکسل برگزار و در آن از این کشور حمایت شد.

 این در حالی است که روسیه طرح هایی برای تلافی در سر دارد. منابع روس اعلام کردند این کشور اهرم لازم برای اعمال فشار بر ترکیه را در اختیار دارد. روسیه ممکن است تهدید به حمایت از کُردهای ترکیه کند؛ اما مسئله مهمتر، گزینه نظامی مسکو است.

 «پاول فلگنهوئر،» تحلیلگر برجسته نظامی روس، اعلام کرد: «به احتمال زیاد دو طرف وارد جنگ خواهند شد.» وی پیش بینی کرد چنین جنگی شامل نبرد هوایی در مسافت های دور خواهد بود.  این کارشناس نظامی همچنین بروز نبرد دریایی بین نیروی دریایی دو کشور را محتمل دانست. نبردی که ممکن است به بسته شدن تنگه «بسفر» بوسیله ترکیه منجر شود. چنین اقداماتی به طور قطع دیگر کشورهای عضو ناتو را نیز درگیر خواهد کرد.

در ادامه گزارش مذکور ادعا شده است: هم اکنون می توان پی برد که ورود روسیه به جنگ داخلی سوریه، جهان را به مکانی خطرناک تر تبدیل کرده است. ما با دو نیرو، ناتو و متحدانش از یک سو، و روسیه و ایران از سوی دیگر  — با اهدافی متضاد — روبرو هستیم. جهان هم اکنون در معرض تهدید هسته ای قرار دارد(!). اگر آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو درگیر این نبرد شوند، دیگر ناتویی وجود نخواهد داشت، و پوتین به هدف اصلی خود دست خواهد یافت.

در پایان این گزارش آمده است: اردوغان با انهدام جنگنده روسیه خواست در مقابل پوتین بیاستد. اما آیا متحدان ترکیه در ناتو، از این کشور حمایت خواهند کرد، یا یک بار دیگر کوتاه می‌آیند؟ حمایت ناتو از ترکیه، پیامدهای گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت.