کد خبر: ۱۱۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۴۶

اسپوتنيک: آيا ترکيه انتقام حملات هوايي روسيه به داعش را گرفت؟

اسپوتنیک در گزارشی نوشت برخی کارشناسان معتقدند ترکیه جنگنده سوخو-24 روسی را به نشانه انتقام از حملات هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه سرنگون کرده است.
 اسپوتنیک در گزارشی نوشت برخی کارشناسان معتقدند ترکیه جنگنده سوخو-24 روسی را به نشانه انتقام از حملات هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه سرنگون کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، «نظمی گور» Nazmi Gür معاون رئیس «حزب دموکراتیک خلق‌ها» که یک حزب نزدیک به کردها در ترکیه است به خبرگزاری اسپوتنیک گفت برای درک علل ساقط کردن جنگنده روسی توسط ترکیه باید سیاست سوریه‌ای آنکارا را بررسی کرد که همچنان مبتنی بر کمک به تروریست‌های داعش است.

وی افزود: «ابتدا باید نقشی را که آنکارا از پنج سال پیش در بحران سوریه ایفا کرد و همچنان ایفا می کند، ارزیابی کرد. در این ارزیابی نباید فراموش کرد که ترکمان‌های سوریه در ابتدا نه آنچنان مسلح بودند و نه سازمان‌یافته و قصدی هم برای جنگ با (بشار) اسد (رئیس جمهور سوریه) نداشتند».
گور خاطر نشان کرد این ترکیه است که آنها را آموزش داد، مسلح کرد و از آنها در برابر دمشق حمایت می کند.

وی تصریح کرد: «نتیجه این شد که در این منطقه از سوریه در حال حاضر نه تنها ترکمان‌ها بلکه گروه‌های مسلح افراطی مستقر هستند. همه می دانند که این گروه‌ها از حمایت ترکیه برخوردارند».
معاون رئیس «حزب دموکراتیک خلق‌ها» با اشاره به اینکه نیروی هوایی روسیه تروریست‌هایی را هدف قرار می دهد که علاوه بر جنگ نیروهای دولتی سوریه، اقدام به قاچاق نفت می کنند، افزود: «برخی محافل بانفوذ در ترکیه از این قاچاق نفت سودهای کلانی می برند و عملا از طریق جنگ در سوریه خود را ثروتمند می کنند. همه این عوامل علل رفتار نیروی هوایی ترکیه را روشن می کند».
ترکمان‌های سوریه که از دیرباز در حلب، حمص، رقه و شمال لاذقیه مستقر هستند همواره زندگی مسالمت‌آمیزی با اعراب و کردها در این کشور داشتند. حافظ اسد، پدر بشار اسد رئیس جمهور کنونی سوریه، از ترکمان‌ها به علت روابطشان با ترکیه دل خوشی نداشت و آنها
نیز علاقه‌ای به حافظ اسد نداشتند و در برابر سیاست او برای ادغام در جامعه عرب سوریه مقاومت کردند.

سال 2011 که درگیری‌ها در خاک سوریه آغاز شد، ترکمان‌ها به نیروهای ضد بشار اسد پیوستند.
آنها بیشتر در کنار ارتش آزاد سوریه با نیروهای دولتی می جنگند اما شماری از آنها نیز در رقه به داعش پیوسته‌اند.

یک جنگنده بمب‌افکن سو-24 روسیه که در عملیات بر ضد داعش در سوریه شرکت داشت، روز سه‌شنبه در خاک سوریه در فاصله چهار کیلومتری خاک ترکیه سرنگون شد.

به گفته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، این هواپیما در حریم هوایی سوریه با یک موشک هوا به هوا که از یک جنگنده اف-16 ترکیه شلیک شده بود، سرنگون شد.

ترکیه می گوید جنگنده روسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود اما وزارت دفاع روسیه تأکید می کند این هواپیما در حریم هوایی سوریه و در یک کیلومتری مرز ترکیه بوده است.