کد خبر: ۱۱۰۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۴

وزارت خارجه آمریکا: توافق هسته‌ای با ایران از نظر قانونی الزام آور نیست


یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا اعتراف کرد که توافق هسته‌ای با ایران از نظر قانونی الزام‌آور نیست و ایران آن را امضا نکرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت آمریکا در نامه‌ای به «مایک پومپئو» نماینده ایالت «کانزاس» آمریکا که نسخه‌ای از آن در اختیار «نشنال ریویو» قرار گرفته است، اعتراف کرده که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، ایران را ملزم به امضای برجام نکرده‌اند و بنابراین توافق هسته‌ای با ایران «از نظر قانونی الزام‌آور نیست».

طبق این گزارش، «جولیا فریفیلد» مشاور امور حقوقی وزارت خارجه آمریکا در 19 نوامبر در نامه‌ای نوشت: «برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA)، یک معاهده یا توافق اجرایی و یک سند امضا شده نیست».

وی این نامه را در پاسخ به نامه پومپئو برای «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، نوشته است. پومپئو برای کری نوشته بود که توافق هسته‌ای با ایران که در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفت، امضا نشده است و اطمینان ندارد که دولت آمریکا نسخه نهایی توافق را به کنگره ارائه کرده است.

فریفیلد در نامه خود تأکید کرد که کنگره نسخه نهایی توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را دریافت کرده است و ادامه داد که برجام مجموعه‌ای از «تعهدات سیاسی» و نه یک توافق رسمی است.

وی به پومپئو نوشت: «موفقیت برجام به اینکه از نظر قانونی الزام‌آور است یا اینکه امضا شده است، نیست بلکه به اقدامات گسترده راستی‌آزمایی است که قرار است اعمال شود و همچنین درک ایران از این مسئله است که ما ظرفیت تحمیل مجدد تحریم‌ها در صورتیکه ایران به تعهداتش عمل نکند را در اختیار داریم».