کد خبر: ۱۱۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۵۳
گزارش الشرق الاوسط از سرنگونی جنگنده روس توسط ترکیه؛

17 ثانيه اي که قواعد درگيري در سوريه را تغيير داد

سرنگونی جنگنده روسیه جهان را در آستانه یکی از خطرناک ترین بحران ها قرار داد.

روزنامه الشرق الاوسط در مقاله ای نوشت سرنگونی جنگنده روسیه جهان را در آستانه یکی از خطرناک ترین بحران ها قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن امروز در مقاله ای به قلم عثمان میر غنی با عنوان «هفده ثانیه ای که قواعد درگیری در سوریه را تغییر داد» نوشت هفده ثانیه جنون یا چه بسا حساب شده، جهان را در آستانه یکی از خطرناک ترین بحران ها قرار داد تا حدی که برخی از مردم از مقدمات جنگ جهانی سوم سخن به میان آوردند، هر چند که این احتمال تاکنون ضعیف به نظر می رسد. براساس نامه ای که ترکیه درباره جزئیات سرنگونی جنگنده روسیه در مرزهای سوریه و ترکیه به سازمان ملل متحد ارسال کرده است دو هواپیمای «سوخوی 24» روسیه به مدت هفده ثانیه وارد حریم هوایی ترکیه شدند و ترکیه به این دو هواپیما بیش از ده بار هشدار داد سپس هواپیمای اف 16 ترکیه با شلیک موشک یکی از هواپیماهای روسیه را در منطقه کوهستانی در داخل مرزهای سوریه سرنگون کرد. این چند ثانیه پیامدهای زیادی خواهد داشت. از دهه پنجاه قرن گذشته این اولین بار است که یک کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی ناتو یک فروند هواپیمای روسیه را سرنگون می کند. همچنین سرنگونی هواپیمای جنگی در زمانی صورت گرفت که دوران جنگ سرد بازگشته است که فضای بین غرب و مسکو را تیره می کند. این در حالی است که روسیه همچنان تحت تاثیر شوک و فشارهای سرنگونی هواپیمای مسافربری این کشور در سینا در اواخر ماه گذشته در نتیجه انفجار بمب در داخل آن قرار دارد. گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش مسئولیت سرنگونی هواپیمای مسافربری روسیه را در سینا مصر به عهده گرفته است.

در ادامه مقاله آمده است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که پریروز عصبانی به نظر می رسید، هشدار داد که روسیه چشمان خود را به روی جنایاتی مانند جنایتی که آن روز رخ داد نخواهد بست. این هشدار به سرنگونی هواپیمای جنگی روسیه و کشته شدن دو خلبان هواپیما یا یکی از آن ها اشاره دارد. پوتین این اقدام را «ضربه از پشت به روسیه از سوی شرکای تروریست ها» توصیف کرد و به صراحت دولت رجب طیب اردوغان را متهم کرد که حامی و شریک تروریست ها در سوریه است.

با وجود اینکه ناتو همبستگی خود را با آنکارا اعلام کرد و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که ترکیه مانند همه کشورها حق دارد از حریم و مرزهای خود محافظت کند، لحن کشورهای غربی دعوت به توقف تنش آفرینی و در پیش گرفتن شیوه های دیپلماتیک برای حل این بحران و ترغیب آنکارا به تماس با مسکو برای جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع و رویارویی نظامی بزرگتر، بود.

پیش بینی های گسترده ای وجود داشت مبنی بر اینکه مسکو با اقدامی علیه ترکیه واکنش نشان خواهد داد و این مساله بعد از آن به حجم این اقدام بستگی دارد و اینکه آیا دولت اردوغان با این اقدام، موضوع را پایان یافته تلقی خواهد کرد یا اینکه باردیگر تنش آفرینی خواهد کرد و ناتو را در برابر آزمون دشوار و جهان را در آستانه رویارویی خطرناکی قرار می دهد.

به نظر می رسد ترکیه از زمان دخالت نظامی مستقیم روسیه در بحران سوریه و آغاز حملات هوایی مسکو به پایگاههای گروههای مخالف سوری که آنکارا به طور علنی یا غیرعلنی از آن ها حمایت می کند، منتظر و آماده بود. یک روز قبل از اینکه جنگنده روسیه سرنگون شود، دولت اردوغان از روسیه خواست حملات هوایی خود را به پایگاههای ترکمن ها در سوریه متوقف کند. ترکمن ها یکی از گروههای مخالف سوری به شمار می روند و ترکیه براساس روابط قومی و محاسبات راهبردی خود در بحران سوریه، از آن ها حمایت معنوی و نظامی و سیاسی می کند.

آنکارا از سازمان ملل متحد نیز خواسته است برای بررسی حملات هوایی روسیه به «غیرنظامیان» در مناطق ترکمن نشین سوریه جلسه ای برگزار کند. آنکارا همانطور که پیش از این از ترکمن ها در عراق حمایت کرد، امروز نیز از ترکمن ها در سوریه حمایت می کند و شاید فکر می کند که اگر سوریه در چارچوب درگیری داخلی، فرقه ای، منطقه ای و بین المللی در خاک این کشور و برسر آینده این کشور، فروبپاشد ترکمن های سوری با سرزمین شان برای پیوستن به ترکیه جدا خواهند شد تا با این کار، سرزمین های جدیدی به آن وابسته شوند. ترکیه پیش از این نیز در گذشته منطقه لواء الاسکندرون را از سوریه گرفته است.

اگر روسیه محاسبات خود را در بحران سوریه دارد، آنکارا نیز محاسبات خود را دارد و نقش مستقیمی در آن چه در زمینه ترکمن ها یا موضوع کردها و بمباران پایگاههای حزب کارگران کردستان یا در زمینه درخواست کنار رفتن بشار اسد از قدرت و حمایت از جریان های مشخصی از مخالفان سوری ایفا می کند. دولت اردوغان به علت ابهامات و پیچیدگی های نقش و راهبردهای آن در سوریه، با انتقادهایی حتی از سوی هم پیمانان خود در غرب مواجه شده است که آن را به تسهیل عبور افراد ملحق شده به داعش یا چشم پوشی از اقدام گروه موسوم به «دولت اسلامی» (داعش) به قاچاق نفت از سوریه از طریق خاک خود متهم کرده اند. رئیس جمهور روسیه پریروز این اتهامات را علیه ترکیه تکرار کرد و گفت ترکیه «شریک تروریست ها» و حامی داعش است. وی به طور ضمنی اشاره کرد که اقدام آنکارا در هدف قرار دادن جنگنده روسی اقدام انتقامجویانه بعد از حملات گسترده هواپیماهای روسیه به خطوط قاچاقی که داعش از آن برای انتقال نفت و فروش آن از طریق خاک ترکیه استفاده می کند، بود.

در پایان این مقاله آمده است با توجه به حضور گسترده جنگنده ها در آسمان سوریه و وجود برنامه های متفاوت، چه بسا وقوع حادثه یا نوعی رویارویی قابل پیش بینی بود اما سوال نگران کننده این است که اوضاع تا کجا پیش خواهد رفت؟ بعد از سرنگونی جنگنده روسیه، تلاش های گسترده ای برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع صورت می گیرد اما قطعا قواعد بازی و رویارویی تغییر کرده است و وارد مرحله خطرناکی شده ایم و متاسفانه توافق وین و تلاش ها برای رسیدن به راه حل در سوریه اولین قربانیان هستند و این بدان معناست که درد و رنج و مشکلات سوری ها ادامه پیدا می کند.