کد خبر: ۱۱۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۵

دیپلماتها : سخت گیری در مورد برنامه هسته ای ایران در آژانس بعید است

 خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین به نقل از دیپلمات ها گزارش داد: سخت گیری در مورد برنامه هسته ای ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بعید است.

رئیس آژانس انرژی اتمی سازمان ملل روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که این آژانس در تدارک پایان دادن به متجاوز از یک دهه تحقیقات در مورد فعالیت هسته ای ایران است، ولی این گزارش دور از قضاوت در معتبر بودن سوءظن در باره این برنامه است.
این گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل به معنای کنار گذاشتن سال ها کش و قوس درباره ادعاها و اتهامات وارده به برنامه هسته ای است.
آمریکا و متحدانش می گویند تهران فعالیت پژوهشی و توسعه سلاح هایی را در گذشته انجام داده است. ایران می گوید این اتهامات مبتنی بر اطلاعات دروغ طرف های متخاصم است.
این مسئله، نشست های آژانس بین المللی انرژی اتمی را زیر سلطه قرار داده و اکنون در حال ایفای این نقش است که آیا تحریم ها علیه تهران طبق توافق هسته ای که انتظار می رود اوایل سال آینده به اجرا گذاشته شود، لغو خواهد شد یا نه .
یوکیا آمانو در بیرون از محل اجلاس 35 عضو شورای حکام به خبرنگاران گفت : این گزارش ' سفید و سیاه ' نخواهد بود که این حکایت از آن دارد که ' برخی مسائل بی پاسخ باقی مانده' و وی گزارش خود را ' قطعاتی از یک معما ' خوانده که آژانس تحت سرپرستی اش تنها چند قطعه از آن را در اختیار دارد.
در حالی که وی تصمیم گیری در مورد بسته شدن پرونده تحقیقات براساس گزارش خود را به عهده شورای حکام دانست ، دیپلمات هایی که در حال توجیه خبرنگاران در مورد تحقیقات بودند، روز پنجشنبه این تصمیم را محتمل دانستند.
این گزارش رسما به کاهش تحریم های ایران طبق توافقنامه چهاردهم ژوئیه که بین تهران و شش قدرت جهان به امضا رسید ، کمک خواهد کرد.
دو دیپلمات گفتند: بعید به نظر می رسد امریکا و پنج قدرت دیگر طرف مذاکره با ایران در مورد توافق 14 ژوئیه با ایران از بیم به خطر افتادن توافقنامه بیش از حد منتقد باشند هرچند که این انتظار وجود دارد که ایران همچنان تاکید دارد که برنامه هایش در چارچوب فعالیت های هسته ای پژوهشی صلح آمیز انجام شده است.
این دیپلما تها خواستار عدم افشای هویت خود شدند چرا که اجازه نداشتند در این باره صحبت کنند.
آمانو گفت، گزارش وی هفته آینده در بین اعضای شورای حکام منتشر خواهد شد و در پانزدهم دسامبر نشست ویژه ای برای تصمیم گیری در مورد پایان یا عدم پایان تحقیقات برگزار خواهد شد.