کد خبر: ۱۱۰۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۰

مخالفت صریح کوربین رهبر حزب کارگر با حملات هوایی انگلیس در سوریه

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس روز پنجشنبه به دنبال نشست مجلس عوام ، در نامه ای به نمایندگان پارلمانی حزبش گفته است که او نمی تواند از گسترش حملات هوایی کشورش در سوریه به بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش حمایت کند.

به گزارش ایرنا، وی در این نامه ادعای دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس که هدف قرار دادن داعش در سوریه سبب امنیت بیشتر کشورش خواهد شد، را رد کرده است.
جرمی کوربین در نامه اش گفته است: درحالی که او ( کامرون ) مصمم به شکست داعش است ، سووال در حال حاضر این است که آیا پیشنهاد نخست وزیر سبب تقویت و یا تضعیف امنیت ملی ما می شود.
رهبری حزب کارگر افزود: من باور نمی کنم که دلایل نخست وزیر انگلیس برای گسترش حملات هوایی در سوریه در عمل بتواند از آزمایش سربلند بیرون بیاید.
وی اضافه کرد: پاسخ نخست وزیر ( در نشست مجلس عوام ) به سووالات ما و نیز کمیته منتخب امور خارجی مجلس، قانع کننده نبود.
جرمی کوربین افزود: به ویژه آنکه نخست وزیر نتوانست یک راهبرد منسجم و هماهنگ با سازمان ملل برای شکست داعش تبیین کند.
رهبر حزب کارگر افزود: نخست وزیر همچنین قادر نشد که توضیح قابل قبولی و معتبری در مورد نیروهای زمینی که بتواند مناطق باز پس گرفته شده از داعش توسط نیروهای هوایی ائتلاف را تحت کنترل بگیرد، ارائه نکرد.
کوربین در نشست روز پنجشنبه مجلس عوام نیز خطاب به نخست وزیر انگلیس پرسیده بود: آیا بمباران گروه تروریستی داعش در سوریه، امنیت انگلیس را بیش تر می کند یا بدتر؟ آیا این بمباران ها، داعش را در خاورمیانه گسترده تر می کند یا محدودتر؟
وی افزود: در حالی که آمریکا، فرانسه، روسیه و دیگر قدرت ها، مدت هاست مشغول بمباران داعش در سوریه هستند، آیا افزوده شدن بمب های انگلیسی، اثر تعیین کننده ای بر کاهش قدرت داعش خواهد داشت؟. آیا مبارزه با داعش، راهبردی دارد یا خیر و چرا شماری از نیروهای اولیه ائتلاف مبارزه با داعش، همچون کانادا، استرالیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس، دست از جنگ با داعش برداشتند؟ آیا بمباران هوایی داعش، بدون نیروی زمینی، موفق خواهد شد؟ اگر موفق نشود، نیروی حاشیه ای همچون ارتش آزاد سوریه و کردها می توانند زمین هایی را که داعش از دست می دهد، در دست گیرند؟ اگر دیگر گروه های جهادی و افراطی جای داعش را گرفتند، چه خواهد شد؟ در پی بمباران های شدید هوایی، آیا غربی ها باید نیروی زمینی نیز اعزام کنند؟.
کوربین افزود: آیا نخست وزیر قول می دهد که نیروهای زمینی انگلیس را به سوریه اعزام نکند؟ به دنبال قطعنامه 2249 شورای امنیت سازمان ملل، چه هماهنگی های با دیگر کشورهای عضو این سازمان صورت گرفته است تا حمایت مالی از داعش، فروش نفت داعش و دادن اسلحه به داعش، قطع شود؟ آیا بدون هماهنگی با دیگر کشورهای عضو سازمان ملل، اوضاع نظامی خطرناک تر و احتمال برخوردهایی همچون شلیک نیروهای ترکیه به هواپیما نظامی روسیه بیش تر نخواهد شد؟
وی گفت : با توجه به نتایج خوب اجلاس وین درباره سوریه و ضرورت دستیابی به توافقی جامع که زمان می برد، چگونه نخست وزیر احتمال می دهد که پیوستن انگلیس به بمباران هوایی داعش بتواند داعش را نابود کند؟ درباره شهروندان سوری که در بمباران های هوایی ما علیه داعش کشته خواهند شد، چه بررسی هایی صورت گرفته است؟
کوربین همچنین گفت: با توجه به پیامدهای دخالت های نظامی اخیر غرب در کشورهای دیگر، از جمله در افغانستان، عراق و لیبی، آیا بهتر نیست داعش به وسیله نیروهای سوری و نیروهای موجود در منطقه، نابود شود؟.
دیوید کامرون در پاسخ به این پرسش ها و دیگر پرسش هایی که نمایندگان مجلس مطرح کردند، با تکرار بخش هایی از سخنان پیشین خود درمورد تهدیدات گروه داعش برای امنیت ملی انگلیس و سایر کشورهای جهان گفت حمله به این گروه در سوریه در جهت منافع انگلیس است .
نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه در جریان سخنرانی اش در نشست مجلس عوام همچنین در مورد راهبردش برای مقابله با تروریسم، گفت انتقال سیاسی در سوریه و کنار رفتن بشار اسد ، به نابودی این گروه تروریستی کمک می کند .
وی همچنین در مورد دخالت نیروهای زمینی در کنار حملات هوایی برای مقابله با داعش گفت: در آنجا ( سوریه ) ارتش آزاد سوریه و نیروهای کرد می توانند برای از بین بردن نیروهای داعش به ما کمک کنند. البته استفاده از تمامی نیروهای زمینی در این کشور( ارتش سوریه) زمانی ممکن است که یک حل وفصل سیاسی در سوریه صورت گرفته باشد.
کامرون دراین مورد مدعی شد: ما بر این باور هستیم که علاوه بر گروه های مسلح کرد، در حدود 70 هزار جنگنده معارض سوری که عمدتاً از ارتش آزاد سوریه بوده و به گروه های افراط گرا تعلق ندارند، در این کشور حضور دارند که ما می توانیم در جریان حمله علیه داعش با آنها همکاری کنیم.
کوربین در حالی به نمایندگان پارلمانی حزب کارگر تصمیم صریح خودش را اعلام کرده است که اعضای کابینه در سایه اش هنوز نظر قطعی خود را در مورد طرح دولت کامرون برای گسترش حملات هوایی علیه داعش در سوریه اعلام نکرده اند .
گفته می شود که جرمی کوربین، بر سر اقدام نظامی این کشور در سوریه با اعضای کابینه در سایه و شماری از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر اختلاف نظر پیدا کرده است.
منابع انگلیسی مدعی شده اند که درصورت ادامه مخالفت های صریح کوربین با گسترش حملات هوایی انگلیس علیه داعش در سوریه ، برخی از اعضای کابینه در سایه ممکن است استعفا بدهند.
هرچند 'دیانه آبوت ' وزیر توسعه بین الملل کابینه در سایه شامگاه پنجشنبه در گفت وگو با شبکه رادیویی کانال چهار گفت: هفتاد درصد از اعضای حزب کارگر مخالف حملات هوایی هستند اما برخی از نمایندگان پارلمانی این حزب ممکن است دیدگاه متفاوتی داشته باشند
روزنامه گاردین پیشتر در این خصوص نوشته بود: به نظرمی رسد کوربین که مخالف دیرینه مداخلات نظامی غرب است، باشخصیت های بلندپایه حزبش، از جمله 'هیلاری بن'، وزیر امور خارجه در کابینه سایه و 'تام واتسون'، معاونش، بیش ازپیش اختلاف نظر پیداکرده است.
گاردین افزود: تام واتسون گفته است کابینه در سایه ممکن است با شروط سخت گیرانه از گسترش حملات نظامی به سوریه حمایت کند. و در نهایت این کابینه در سایه است که باید تصمیم بگیرد، نه رهبر حزب کارگر.
این روزنامه نوشت: معاون کوربین بیان داشته است: «هم اکنون شورای امنیت قطعنامه ای تصویب کرده است که در آن، اقدام علیه داعش باهر ابزار ممکن را خواستار شده است. تصویب این قطعنامه با اجماع نشان می دهد که جامعه بین المللی تا چه حد درباره جدی بودن تهدید داعش اطمینان دارد ضمن آنکه 'هیلاری بن ' نیز شرایطی را برای حمایت ما از هرگونه اقدام در سوریه تعیین کرده است. تصمیم جمعی نهایی در این خصوص بر عهده کابینه در سایه خواهد بود. ما تنها پس از ارزیابی دقیق طرح نخست وزیر درباره چگونگی مشارکت این کشور در تلاش بین المللی علیه داعش تصمیم گیری خواهیم کرد.»
به نوشته گاردین، شماری از همکاران جرمی کوربین از جمله 'جان مک دانل'، متحد نزدیک وی و وزیر دارایی در کابینه در سایه، از وی خواسته اند در صورت مطرح شدن مداخله نظامی انگلیس علیه داعش در مجلس عوام، به نمایندگان پارلمانی حزب خود اجازه دهد آزادانه رأی خود را بدهند و رهبر حزب کارگر نیز تاکنون این پیشنهاد را رد نکرده است.
منابع انگلیسی با اشاره به اظهارات دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در نشست مجلس عوام احتمال می دهند که وی در هفته آینده طرحش را برای گسترش حملات هوایی این کشور علیه گروه تروریستی داعش در سوریه در پارلمان مطرح سازد.
به گفته این منابع در صورت رای مثبت نمایندگان به طرح پیشنهادی دولت کامرون، حملات هوایی انگلیس علیه داعش می تواند بسرعت آغاز شود.
مجلس عوام انگلیس در سال گذشته، با حمایت حزب کارگر با دخالت نظامی این کشور در عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش موافقت کرد اما این مصوبه قابل گسترش به کشور سوریه نیست.
دیوید کامرون پیش از این روشن ساخته است تا زمانی که نتواند حمایت کامل پارلمان انگلیس را به دست آورد، درخواستش برای گسترش حملات هوایی این کشور در سوریه، به رأی نمایندگان نخواهد گذاشت.
ساندی تایمز نوشته است: اولین بمباران های هوایی جنگنده های انگلیسی علیه مواضع داعش در سوریه، ساعاتی بعد از رأی مثبت نمایندگان مجلس عوام شروع خواهد شد.