کد خبر: ۱۱۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۰

دو روزنامه نگار ترکیه بازداشت شدند


آنکارا-ایرنا- دادگاهی در ترکیه در رسیدگی به پرونده افشای خبر ارسال سلاح توسط کامیون های سازمان اطلاعات ترکیه(میت) به معارضان سوری درسال 2013میلادی، پنجشنبه شب 'جان دوندار' و'اردم گل' دو روزنامه نگار سرشناس ترکیه روزنامه جمهوریت را روانه زندان کرد.

به گزارش ایرنا، این دو روزنامه نگار به جرم افشای اسرار دولت به قصد جاسوسی سیاسی و نظامی بازداشت شده اند.
به دنبال افشای خبرارسال سلاح و مهمات به معارضان سوری در کامیونهای متعلق به سازمان اطلاعات ترکیه در روزنامه جمهوریت، رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه، به شدت وجود سلاح در کمک های ارسالی ترکیه به معارضان سوریه را رد کرده و علیه جان دوندار رئیس هیات تحریریه این روزنامه در نزد مراجع قضایی ترکیه اعلام جرم کرده بود.
وکلای اردوغان مدعی شده بودند آنچه روزنامه جمهوریت تصویر آن را به چاپ رسانده گویای واقعیت نیست و تصاویر را دست اندرکاران جماعت گولن در اختیار روزنامه جمهوریت گذاشته اند. آنها تاکید کرده اند محموله کمک های انسانی بوده است.
این درحالی است که روز گذشته شخص اردوغان بر خلاف اظهارات قبلی خود به صراحت، گفت : گیرم که در محموله کمکی ترکیه به مردم سوریه چیز دیگری بود اما ترکیه همچنان به حمایت های خود از ترکمن های سوری ادامه خواهد داد.
روزنامه جمهوریت در29 مه سال جاری میلادی تصاویری را از محموله کامیونهای سازمان اطلاعات ترکیه را منتشر کرد که نشان می داد در زیر جعبه های دارو و مواد غذایی سلاح های سنگین و انواع مهمات جا سازی شده است. از زمان انتشار این تصاویر جان دوندار رئیس هیات تحریریه و اردم گل نماینده جمهوریت در آنکارا مورد هدف محافل دولتی در آنکارا بودند.
کامیون های سازمان اطلاعات ترکیه در 19 ژانویه سال گذشته در پی خبر کسانی که بعد اعلام شد دسیسه جماعت گولن مخالف دولت آنکارا بوده، در مسیر سوریه در داخل خاک ترکیه در آدانا توسط ژاندارمری و به حکم دادستانی متوقف شده و مورد بازرسی قرار می گیرند. این اقدام با واکنش بسیار تند آنکارا روبرو شد و کسانی که در این عملیات دست داشتند اعم از نیروی ژاندارمری و دادستانی محاکمه و زندانی شدند.