کد خبر: ۱۱۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۶

کمک عربستان به ارتش لبنان تنها جوهری بر روی کاغذ بود


عربستان سعودی که با هیاهوی زیادی وعده کمک سه میلیارد دلاری به لبنان را داده بود، هنوز به این وعده خود عمل نکرده تا لبنانی‌ها این کمک را فقط در حد حرف بدانند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه السفیر به نقل از جان قهوجی فرمانده ارتش لبنان نوشت قرارداد کمک سه میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان، تنها جوهری بر روی کاغذ است و ما فقط 47 فروند موشک دریافت کرده‌ایم، فرانسه طوری رفتار می‌کند که گویی هدیه سعودی به ارتش، باد هوا است.

این روزنامه نوشت اظهارنظر صریح مقامات فرانسوی و لبنانی درباره کمک سه میلیارد دلاری عربستان برای تسلیح ارتش لبنان از طریق فرانسوی‌ها تصادفی نیست، هنگامی که جان قهوجی فرمانده ارتش لبنان به صراحت از عملی شدن این مسئله(تبدیل شدن حرف سعودی‌ها به  عمل) ابراز امیدواری کند، یکی از مقامات فرانسوی آگاه از پرونده مذکور در گفت‌وگو با السفیر پس از آنکه این قرارداد(قرارداد ادعایی عربستان برای کمک سه میلیارد دلاری برای تسلیح ارتش لبنان آن هم از طریق فرانسه) برای بار دوم وارد تونل انتظار طولانی شده است، ابراز بدبینی می‌کند، هر چند درباره این‌که گشایش در ریاض با تصمیم پادشاهی سعودی ایجاد شود، امیدوار است. این منبع می‌گوید ریاض بار دیگر خواستار کندی در اجرای این قرارداد(تسلیح ارتش لبنان از طریق فرانسه) شده است، در حالی که فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه هنگام دیدار با ملک سلمان در می گذشته در ریاض، پاسخی از شاه سعودی درباره سرنوشت این هدیه دریافت نکرد.

به نظر می‌رسد ژنرال قهوجی اجرای این قرارداد-هدیه در آینده نزدیک را بعید می‌داند. فرمانده ارتش لبنان تاکید می‌کند این مسئله(کمک ادعایی سعودی) همچنان جوهری روی کاغذ است که این اظهارنظر  تندترین اظهار نظر یک مقام رسمی لبنانی پس از ماه‌ها مذاکرات و مشخص شدن فهرست‌های تسلیحات و اولویت‌ها و تفاهم با سعودی‌ها درباره آن و ارائه تمام تضمین‌های مطلوب به این‌که این سلاح‌ها در اختیار رقبای سیاسی‌شان در لبنان یعنی حزب‌الله قرار نگیرد، به شمار می‌رود.

قهوجی گفت: ما از یک سال و نیم منتظر هدیه عربستان سعودی هستیم، تمام اقدامات مقدماتی و نشست‌ها را انجام دادیم و نیازهایمان را مشخص کردیم، با وجود همه این  اقدامات، همچنان این مسئله(وعده سعودی) جوهری بر روی کاغذ است، از آن هدیه تا کنون فقط 47 موشک فرانسوی دریافت کردیم.

چرا عربستان به وعده خود عمل نمی‌کند؟

مسئولان فرانسوی تاکید می‌کنند که تمام ابعاد فنی و اداری قرارداد مذکور تکمیل شده است، لبنانی‌ها سلاح‌های مورد نیازشان را از طریق تفاهم با ما و سعوید‌ها مشخص کرده‌اند، سعودی‌ها هم سه توضیح در دوره تعلیق قرارداد از طرف فرانسوی‌ها خواسته‌اند اینکه طرفی که سلاح به آن تحویل خواهد شد، مشخص شود، طرح‌های تحویل و زمان‌های و نیز کیفیت و نوع سلاح‌ها و تجهیزات هم مشخص شود.

السفیر نوشت طرف سعودی نگرانی‌ زیادی درباره سلاح‌هایی که متعهد شده است به ارتش لبنان تحویل دهد، دارد و به طور مشخص از این‌که این سلاح‌ها در اختیار حزب الله قرار گیرد، دغدغه‌های زیادی دارند.

قرارداد مذکور دو سال پیش منعقد شد، زمانی که عبدالله بن عبدالعزیز شاه سابق در مقابل میشل سلیمان رئیس جمهور وقت لبنان در حضور سعدالحریری رئیس جریان المستقبل سئوال کرد که چرا ارتش لبنان مانع ورود حزب الله به بحران سوریه نشده است.

سعودی‌ها بهانه‌ها و توجیهات زیادی را برای تاخیر در عمل به وعده‌های خود برای تسلیح ارتش لبنان از طریق فرانسه مطرح می‌کنند، از جمله این‌که گفته اند یکی از دلایل تاخیر این  است که نظام جدید سعودی(سلمان، بن نایف و بن سلمان) در حال انجام تحقیق از خالد التویجری رئیس سابق دربار پادشاهی آل سعود درباره قراردادهای فراوانی از جمله هدیه به لبنان است. این توجیه را مسئولان فرانسوی نمی‌پذیرند چرا که معتقدند التویجری مذاکره کننده اصلی و ناظر بر این قرارداد نبود و کسی که با طرف فرانسوی مذاکره کرد، وزیر دارایی سعودی بود و این مسئله ربطی به التویجری ندارد.

از نظر فرانسوی‌ها، علت تاخیر در اجرای این قرارداد ممکن است بیش از همه به درگیری و نزاع میان محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد برمی‌گردد. یک منبع فرانسوی احتمال می‌دهد که تمایل محمد بن نایف برای بازپس‌گیری پرونده قراردادهای نظامی و تلاش وی برای عزل و تضعیف سعدالحریری نخست وزیر اسبق لبنان هم از دلایل تاخیر و تعلیق قرار داد باشد. نکته دیگر هم به تمایل تیم جدید سعودی‌ برای مطلع شدن از تمام پرونده‌ها برمی‌گردد.

اما شرط انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان برای اجرای قرارداد هم از نظر فرانسوی‌ها متقاعد کننده نیست، چرا که قرارداد پس از ایجاد خلاء ریاست جمهوری منعقد و در فوریه گذشته امضا شد همچنانکه بخش ناچیزی از سه میلیارد دلار در آوریل گذشته یعنی دو سال پس از خلاء‌ریاست جمهوری تحویل شده بود.

پای یمن هم در میان است

السفیر می‌نویسد یمن و همچنین توزیع 30 میلیارد دلار در میان سعودی‌ها به مناسبت به سلطنت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز ممکن است در پس مشکل لبنان باشد. اولویت‌های حکومت سعودی تغییر کرده است. سعودی‌ها، 70 میلیارد دلار از سپرده‌های خود در خارج از مجموع 670 میلیارد دلار را برای جبران کسری بودجه خود که به بیست درصد رسید، برداشت کردند و یک و نیم میلیارد دلار به آمریکا دادند تا از این کشور برای ادامه جنگ علیه یمن سلاح خریداری کند، کاهش درآمدهای پادشاهی آل سعود از فروش نفت به سبب کاهش شدید بهای نفت از 90 دلار به 45 دلار در هر بشکه هم را باید به این مسائل اضافه کرد.

 احتمال لغو قرارداد-هدیه سعودی

به گزارش تسنیم، روزنامه السفیر با طرح این سئوال از مسئول فرانسوی که آیا احتمال لغو قرارداد-هدیه سعودی وجود دارد؟ که وی پاسخ می‌دهد گمان نمی‌کنم این اتفاق رخ دهد،‌قبلا چنین مسئله‌ای که سعودی‌‌ها چنین قراردادهایی را لغو کنند، رخ نداد.ما این قراداد را با سعودی‌ها منعقد کرده‌ایم( هدیه عربستان در اصل هدیه به فرانسه به سبب همسویی با مواضع آل سعود است که وعده تسلیح ارتش لبنان را از طریق فرانسه داده و بر این اساس حکومت سعودی قول داده بود سه میلیارد دلار به فرانسه بدهد تا این کشور در مقابل این پول به  ارتش لبنان سلاح بدهد که هنوز این وعده محقق نشده است)

مسئول فرانسوی می‌گوید اگر سعودی‌ها قراردادشان را لغو کنند، اعتبارشان زیر سئوال می‌رود و پیامدهای سیاسی و دیپلماتیک فراوانی برای آنها خواهد داشت و چنین کاری به نفع آنها نیست. آنها هرگز اولین بخش از پرداختی خود در این قرارداد(400 میلیون دلار) را از فرانسه به دلایل حقوقی و قراردادی بازپس نخواهند گرفت، ما به آنها اعتماد داریم که قرارداد را اجرایی خواهند کرد و پیش از پایان سال جاری، مبلغ را پرداخت خواهند کرد.

تصمیم‌گیرنده اصلی کیست؟

روزنامه السفیر در پایان به نقل از مسئول فرانسوی درباره تصمیم‌گیرنده اصلی در خاندان آل سعود برای عمل به وعده کمک سه میلیارد دلاری به  ارتش لبنان از طریق فرانسه می‌نویسد تصمیم‌گیرنده اصلی فقط یک نفر است و آن هم ملک سلمان شاه عربستان است، زیرا این قرارداد را یک پادشاه آغاز کرد(اشاره به ملک عبدالله) و یک پادشاه هم آن را اجرا می‌کند و ما منتظر هستیم.