کد خبر: ۱۱۰۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۴

روسیه تعرفه واردات کالا از ایران را کاهش می دهد/ارزش 29.6 میلیارد دلاری هشت ماهه

 رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، گفت: ایران و روسیه در چارچوب دوازدهمین کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی بین دو کشور برگزار شد، طرف روس متعهد است که تعرفه های واردات کالا از ایران را کاهش دهد.


اسدالله عسگر اولادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ریاست ایرانی کمیسیون مشترک دو کشور را برعهده داشت .
وی اضافه کرد: روسیه عضو سازمان تجارت جهانی (WTO ) است، اما تاکنون ایران به عضویت این سازمان درنیامده ، بنابراین اکنون تعرفه های وارداتی سنگینی بر روی کالاهای ایرانی اعمال می شود.
وی در ارتباط با خبرهای منتشر شده مبنی بر کاهش صادرات کالا از ایران به روسیه، گفت: اعمال تعرفه های سنگین کشور روسیه در قبال واردات محصولات ایرانی، پیامد کاهش صادرات مستقیم به این کشور را دربر داشته ، اما در عوض کالاها از طریق کشورهای همسایه، به روسیه صادر شده است.
به گفته عسگراولادی ، میزان صادرات کالا از ایران به روسیه کاهش پیدا نکرده، بلکه صادرات مستقیم به شکل غیرمستقیم صورت می گیرد .
وی گفت : تعرفه های واردات کالا از کشورهای همسایه به روسیه صفر است ، بنابراین کالای ایرانی ابتدا به مقصد یکی از همسایگان این کشور منتقل و از آنجا راهی روسیه می شود ، که این روش مورد رضایت ایران نیست .
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه افزود : روسیه برای واردات پسته از ایران 15 درصد تعرفه واردات مشخص کرده که در این شرایط، صادرکنندگان محصول خود را ابتدا به کشور سوم منتقل می کنند و پس از پرداخت حق کمیسیون، کالا را به روسیه صادر می نمایند.
وی بروز تنش های سیاسی میان روسیه و ترکیه یادآور شد و اظهار داشت : روسیه در حال اعمال محدودیت برای واردات محصولات کشاورزی از ترکیه است که انتظار می رود سهم ایران از بازار محصولات کشاورزی روسیه افزایش پیدا کند و با افزایش صادرات مستقیم محصولات کشاورزی، افت گذشته را جبران کنیم.
پیش از این اعلام شده بود طی هفت ماه نخست سال جاری، 296 هزار و 422 تن کالا به ارزش 92 میلیون و 500 هزار دلار از ایران به روسیه صادر شده است و به این ترتیب، میزان صادرات درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ازنظر وزنی 52.52 درصد و از نظر ارزشی 40.85 درصد کاهش داشته است.

** عملکرد تجارت خارجی ایران در هشت ماه نخست سال جاری

گمرک جمهوری اسلامی ایران به تازگی اعلام کرد : طی هشت ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری، صادرات غیر نفتی ایران به 29 میلیارد و 632 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.48 درصد کاهش یافت.
برپایه این گزارش ، عمده کالاهای صادرشده شامل میعانات گازی با سهم 17 درصدی از ارزش کل صادرات، محصولات پتروشیمی با 35 درصد و سهم سایر کالاها 48 درصد است.
عمده ترین خریداران کالاهای ایرانی هم در مدت یاد شده به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی ، هند و افغانستان بودند.
بر اساس این گزارش، واردات کشورمان در مدت یاد شده نیز به 27 میلیارد و 307 میلیون دلار رسید که این میزان واردات 20.95 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود.
میزان واردات کشورمان در هشت ماهه سال گذشته 34 میلیارد و 543 میلیون دلار بود.
عمده واردات کشورمان در این مدت به ترتیب به ذرت دامی ، گندم خوراکی ، خودرو سواری با حجم سیلندر بیش از 1500 سی سی و کمتر از 2000 سی سی و کنجاله سویا اختصاص دارد.
همچنین عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران در هشت ماهه سال جاری به ترتیب کشورهای چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه و سوئیس بوده اند.