کد خبر: ۱۱۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۱۳

ولیعهدابوظبی به سیسی:اگر پول‌ دادم، باید امر کنم



پایگاه خبری اخبارالساعه امارات روز شنبه به نقل از شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی خطاب به ژنرال عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر نوشت: من ماشین پول سازی نیستم.

به گزارش ایرنا، براساس این گزارش، ولیعهد ابوظبی که از اعزام نکردن نیرو توسط مصر برای تجاوز به یمن و همکاری نکردن با ائتلاف متجاوزین به یمن به سرکردگی سعودی بسیار ناراحت است، این سخنان را در سفر اخیر ژنرال السیسی به امارات بیان کرد.

این گزارش می افزاید، دولت های امارات و عربستان سعودی میلیاردها دلار برای کودتای نظامی علیه محمد مرسی و روی کار آمدن ژنرال السیسی در مصر هزینه کردند و انتظار داشتند که وی به درخواست آنها برای اعزام نیرو به یمن پاسخ مثبت دهد که این کار عملی نشد.

اخبار الساعه نوشت: اعتماد کشورهای عرب خلیج فارس به السیسی در پی خودداری وی از اعزام نیرو به یمن، کاهش یافته است.

محمد بن زاید در ارتباط با السیسی گفته است: این مرد باید بداند که من ماشین پول سازی و دستگاه خودپرداز پول نیستم.

او گفته است: 'من در صورتی (به مصر) کمک مالی می کنم که شرایط من تحقق یابد، اگر پولی دادم در مقابل من هم باید امر کنم و دستور بدهم.'

دولت مصر تکیه بسیاری به کمک های مالی امارات و عربستان دارد، بطوری که محمد بن راشد آل مکتوم حدود 14 میلیارد دلار به مصر (دولت السیسی) کمک کرد و قول داد که حدود چهار میلیارد دلار دیگر نیز به این کشور کمک کند.

کارشناسان سیاسی می گویند که دولت امارات تاکنون حدود 25 میلیارد دلار به مصر(دولت السیسی) کمک مالی کرده است که نیمی از کل کمک های کشورهای عرب خلیج فارس به این کشور را شامل می شود.

این کارشناسان معتقدند که اماراتی ها از اینکه السیسی در خدمت منافع این کشور در منطقه قدمی بر نمی دارد ناراحتند چرا که هدف سیاسی اماراتی ها و فرزندان بن زاید این بود که در قبال این کمک های مالی، حاکم واقعی و حقیقی مصر باشند و یا حداقل در انتخاب مسوولان بلندپایه مصری نقشی تعیین کننده داشته باشند.

ارتباط خوب پشت پرده عربستان سعودی با عنان 70 ساله مرد شماره 2 ارتش مصر و رقیب السیسی یکی از نگرانی های السیسی و اختلاف او با مقامات عربستانی است.

در این گزارش آمده است: انتظار می رود عنان جایگزین السیسی در آینده مصر شود چرا که سعودی ها معتقدند دوره السیسی در مصر به عنوان رهبر این کشور به پایان رسیده است.

ژنرال السیسی در سفر دو هفته قبل خود به منطقه به امارات و بحرین سفر و از رفتن به عربستان خودداری کرد.

عربستان با تشکیل ائتلافی از 9 کشور عربی و با حمایت آمریکا از ششم فروردین، حملات هوایی، دریایی و زمینی را علیه نیروهای مقاومت مردمی یمن آغاز کرده و تاکنون بیشتر تاسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها، مدارس و منازل مردم این کشور را بمباران کرده اند.

در اثر حمله های این کشورها به یمن تاکنون حدود 23 هزار نفر از جمله زنان و کودکان شهید یا مجروح شده و میلیون ها نفر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.