کد خبر: ۱۱۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۳

هدایای گرانبهای ملک عبدالله به خانواده اوباما


پایگاه یاهو نیوز در گزارشی به شرح هدیه میلیون دلاری پادشاه عربستان به خانواده باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پرداخته است.
 
به گزارش فارس «یاهو نیوز»، بر اساس اطلاعاتی که وزارت خارجه آمریکا به تازگی از هدیه های مقامات کشورهای مختلف به اوباما منتشر کرده می نویسد «پادشاه عربستان خانواده اوباما را با 1.3 میلیون دلار هدیه در سال 2014 پول باران کرده است.»
 
مطابق این گزارش، در طول سال 2014، هدیه های اهدایی ملک عبدالله، پادشاه سابق و متوفی عربستان، به باراک اوباما، میشل، همسر او و دختران آنها تقریباً برابر با 1.35 میلیون دلار بوده است.
 
البته اوباما مطابق قوانین این کشور نمی تواند بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری این هدایا را برای خودش بردارد، مگر اینکه بهای هر کدام از اجناس را مطابق ارزش روز بازار بپردازد. قوانین آمریکا صراحت دارد که رئیس جمهور باید تمامی هدایای اهدایی سران کشورها را به مرکز «آرشیو ملی» یا سایر مراکز نگهداری و ذخیره این اجناس تحویل دهد.
 
اوباما، طبق گمانه زنی «یاهو نیوز»، علی رغم تمکن مالی، احتمالاً هیچ یک از این هدایای اهدایی را با خود نخواهد برد.  
 
درآمد سالانه رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر، بالاتر از 400 هزار دلار است، اما مشکل بتوان تصور کرد او برای «ساعت مچی طلا و نقره با دست بند چرمی» که ملک عبدالله 14 ژانویه 2014 به او هدیه کرده 18400 دلار بپردازد.  برای «ساعت مچی ساخته شده از طلای سفید با دست بند چرمی» با ارزش 67000 دلار که 15 آوریل 2014 به مناسبت روز مالیات از طرف پادشاهی عربستان به او داده شده هم اوضاع به همین منوال است. نسخه بدل ساعت «ابراج البیت»، با روکش طلا، 8 مارس 2014 به اوباما هدیه شده و 57000 دلار قیمت دارد.
 
یاهو نیوز می نویسد: «این رقم ها شگفت آورند؟ اما در برابر هدایای پادشاه سابق عربستان به میشل اوباما ناچیز هستند.»
 
اوباما، به نوشته این پایگاه خبری، ممکن است در 14 ژانویه 2014 برای دریافت ساعتی که قرار نیست صاحبش باشد، زبان به تحسین گشوده باشد، اما نصیب میشل، «جواهرآلات الماس و زمردسبز، شامل گردن بند، گوشواره، حلقه و النگو» بوده که 560 هزار دلار ارزش دارند.
 
میشل اوباما 15 آوریل 2014 هم یک ست دیگر جواهرآلات دریافت کرده که ارزش آن 570 هزار دلار است.
 
«مالیا» و «ساشا» اوباما، دخترهای اوباما هم بی نصیب نمانده اند. هدیه ای که 14 ژانویه 2014 برای آنها ارسال شده ست جواهرآلاتی است که 80 هزار دلار قیمت دارد.
 
ممکن است اعطای هدایایی که فرد دریافت کننده قرار نیست آنها را نگاه دارد قدری عجیب به نظر برسد، اما آنها در دیپلماسی جهانی، نقش هایی به عهده دارند. وزارت خارجه آمریکا، در سندی که درباره این هدایا منتشر کرده ذیل ردیفی با عنوان «شرایط توجیه کننده پذیرفتن هدیه» نوشته است: «عدم پذیرش، شرمساری اعطاکننده و دولت آمریکا را به دنبال دارد.»
 
همچنین وزیر گارد ملی عربستان در سال 2014 بسته ای شامل عطرآلات گران قیمت به ارزش 39915 دلار به خانواده اوباما هدیه کرده که در قسمت مربوط به تاریخ پذیرش آن در سند وزارت خارجه آمریکا نوشته شده است: «دریافت شده متعاقب سیاست سرویس مخفی ایالات متحده.»
 
سرویس مخفی به درخواست یاهو نیوز برای توضیح درباره این عبارت پاسخ نداده است.