کد خبر: ۱۱۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۱

نظارت عملی مجلس بر اجرای برجام از امروز


رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت عملی این کمیسیون بر اجرای برجام به معنی کار عملی و مشاهدات عینی، از امروز شنبه آغاز می شود.

به گزارش جمهوریت؛ علاءالدین بروجردی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفته گذشته مصوب کرد تا «نظارت بر اجرای برجام» را هیئت رییسه این کمیسیون دنبال کند.

وی تصریح کرد: هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اولین گام نظارتی خود از سایت هسته ای نطنز بازدید خواهیم کرد.

بروجردی ادامه داد: اجرای برجام، مستلزم نظارت دائمی است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و ریاست خارجی مجلس تاکید کرد: طبق مصوبه مجلس، این کمیسیون هر 6 ماه گزارش نظارت خود را به صحن علنی مجلس ارائه خواهد کرد.
وی با اشاره به هدف بازدید از مراکز هسته ای گفت: با توجه به مجموعه تدابیر مقام معظم رهبری در زمینه اجرای برجام و ضرورت توجه دقیق به این تدابیر، بازدیدها از مراکز هسته ای یک ضرورت جدی است که در وهله اول مطمئن شویم این نظرها در عمل هم دقیقاً مورد توجه قرار گرفته و دوم اینکه زمانبندی آنها به چه میزان است.
قانون الزام دولت به اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را موظف کرده است بر اجرای برجام نظارت کند و هر شش ماه یک بار به صحن علنی گزارش دهد.
طبق آخرین گزاش یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، تعداد سانتریفیوژهای IR-1 سایت نطنز از 15 هزار و 420 دستگاه به 11 هزار و 308 دستگاه کاهش یافته است، همچنین تعداد سانتریفیوژهای IR-2 نیز از هزار و 8 دستگاه در یک ماه قبل، به 848 دستگاه کاهش یافته است، در مجموع تا تاریخ 15 نوامبر از سایت نطنز 4272 سانتریفیوژ جمع آوری شده و در سالن تولید B تحت نظر آژانس انبار شده است.
ترکیب هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی که وظیفه نظارت بر اجرای برجام را دارند، به شرح زیر است:
علاءالدین بروجردی رییس
 حسین سبحانی نیا نایب رییس اول
 منصور حقیقت پور نایب رییس دوم
نوذر شفیعی سخنگو
 محمد حسن آصفری دبیر اول
سید باقر حسینی دبیر دوم