کد خبر: ۱۱۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۴

فروشگاههای زنجیره ای می توانند در کاهش میزان تورم نقش آفرین باشند

 یک پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی معتقد است : امروز فروشگاههای زنجیره ای از نظر اقتصادی قدرت بالایی دارند و در کاهش میزان تورم می توانند نقش آفرینی کنند ، آنگونه که دولت آمریکا نیز از فعالیت آنها تاثیر پذیر است .


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی موسسه مزبور ، میلاد نوراله زاده کارشناس طراحی سیستم های شناسایی و ردیابی خودکار طی نشستی در موسسه یاد شده اظهار داشت : امروز فروشگاههای زنجیره ای در واقع فلسفه خود را کاهش قیمتها برای جذب مشتریان بیشتر دنبال می کنند.
وی افزود: برخی از اینگونه فروشگاهها قیمت کالاها را نه فقط برای سود خود، بلکه برای رضایت بیشتر مصرف کننده کاهش می دهند و از سوی دیگر تامین کنندگان را شریک تجاری خود می دانند و با این روش موفق به کاهش هزینه ها می شوند.
نوراله زاده افزود: تامین کنندگان کالا خود را در منافع حاصل از کاهش هزینه تمام شده بواسطه بهبود و صرفه های ایجاد شده سهیم می کنند تا آنها را تشویق نمایند .
وی یادآور شد :طبق اصلی که به قاعده یک سوم معروف است، یک فروشگاه زنجیره ای یک سوم هزینه ایجاد شده را به صورت کاهش قیمت به مشتری، یک سوم را به عنوان سود به تامین کننده و بخش دیگر آنرا به عنوان سود به خود اختصاص می دهد .
پژوهشگر مزبور اضافه کرد: ممکن است یک فروشگاه زنجیره ای از یک سوم سهم خود نیز چشم پوشی کند که این امر در جهت جلب و جذب مشتری صورت می گیرد.
وی گفت :یک فروشگاه زنجیره ای ممکن است با شرکت های حمل ونقل طرف قرارداد خود نیز، برای کاهش هزینه ها همکاری کند، بگونه ای که با برنامه ریزی دقیق، فضای خالی وسایل نقلیه خود را به دیگر مشتریان همان شرکت حمل ونقل تخصیص دهد.
نوراله زاده خاطرنشان ساخت : یک فروشگاه زنجیره ای قادر است بر اساس قانون ضدانحصار ، بیش از 40 درصد خرید خود را از یک تامین کننده انجام ندهد.
وی یادآور شد : بر اساس قاعده ای که در برخی فروشگاههای زنجیره ای حاکم است ، به ازای هر 60 تا 80 نفر مشتری یک نفر از کارکنان در فروشگاه در نظر گرفته می شود تا تعامل صمیمانه ای با آنها داشته باشد.
طبق ارزیابی های جهانی موفق ترین بازارهای نوظهور خرده فروشی مربوط به کشورهایی همچون؛ چین، اروگوئه، شیلی، قطر، مغولستان، گرجستان، امارات متحده عربی، برزیل، مالزی و ارمنستان است.
برآورد مشخصی از سهم خرده فروشی در تولید ناخالص داخلی ایران وجود ندارد؛ فعالیتی که به واسطه سهل الوصول بودن فرآیند راه اندازی آن، روندی رو به رشد در کشور داشته است و طبق برآوردهای غیر رسمی، روند رشد ایجاد واحدهای خرده فروشی در ایران، سالانه 12 درصد افزایش دارد.
گزارش های جهانی نشان می دهد که بازارهای نوظهور خرده فروشی نه تنها در ایران که در بسیاری از نقاط دنیا رو به افزایش است.