کد خبر: ۱۱۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۶

اردوغان نشست پاریس را فرصتی برای بهبود روابط با روسیه می‌بیند



رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که نشست تغییرات آب و هوایی روز دوشنبه در پاریس فرصتی برای بهبود مناسبات دوجانبه با روسیه است که در پی سرنگون شدن جنگنده روسیه تیره شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه گفته است که کشورش برای سرنگون کردن جنگنده روسیه در حادثه سه‌شنبه گذشته عذرخواهی نمی‌کند. در پی این حادثه یک خلبان روسی کشته شد و به همین دلیل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از پاسخ دادن به تماس‌های اردوغان در این رابطه خودداری کرده است.

با این حال مسکو با اعمال یک سری تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه تا حدی اقدام آنکارا را تلافی کرد و همچنین تلاش دارد تا از اول ژانویه سفر بدون ویزا میان دو کشور را لغو کند که این اقدام در آستانه سال میلادی جدید ضربه‌ای جدی به صنعت گردشگری ترکیه وارد می‌آورد.

اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی از شهر بالیکسیر در غرب ترکیه گفت: «تحولات اخیر واقعا ما را ناراحت کرده است.» با این حال وی از بیان عذرخواهی مورد نظر روسیه خودداری کرد. اردوغان گفته است که آنکارا مستحق عذرخواهی است چرا که حریم هوایی آن از سوی هواپیمای روسیه نقض شده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه تاکید کرد: روز دوشنبه در پاریس نشست بین‌المللی مربوط به آب و هوا برگزار می‌شود و این می‌تواند فرصتی برای بهبود روابط با روسیه باشد. رویارویی موجب خشنودی هیچکس نمی‌شود. همانقدر که روسیه برای ترکیه مهم است، ترکیه هم برای روسیه از اهمیت برخوردار است.

نومان کورتولموش، سخنگوی دولت ترکیه گفته است که آنکارا در حال بررسی است که چه تدابیری را می‌تواند در واکنش به اقدامات تلافی‌جویانه روسیه اتخاذ کند.