کد خبر: ۱۱۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۶

آخوندی: رشد یکپارچه و کارآمد سکونت گاه ها در شهرها نیازمند برنامه ریزی مناسب است


 وزیر راه و شهرسازی گفت: رشد مهار گسیخته شهرها نیازمند برنامه ریزی مناسب و کارآمد برای توسعه هماهنگ سکونت گاه ها از روستاهای کوچک تا کلانشهرهای بزرگ است.


به گزارش ایرنا، عباس آخوندی امروز(یکشنبه) در سومین نشست تخصصی کارگروه منطقه ای بهسازی مناطق نابسمان شهری آسیا – اقیانوسیه افزود: اجلاس وزیران مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه و پنج کارگروه تخصصی این اجلاس باید نقشی مهمی در ترغیب همکاری ها در سطح منطقه داشته و به چالش های توسعه ای پایدار شهری توجه کنند.
وی تصریح کرد: در برنامه ریزی های بهسازی مناطق نابسمان شهری باید به دسترسی همگان به مسکن ایمن و دارای خدمات مناسب و پایه، بیش از پیش توجه شود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: غفلت از این نیاز، منجر به شگل گیری بافت نابسمان شهری خواهد شد و در نتیجه عملیات بازآفرینی شهری نیز نیازمند فوری شهرهای مختلف خواهد بود.
وی با اشاره به آغاز بهسازی و بازآفرینی شهری در ایران در سال 1370 گفت: در سال 1383 سند توانمندسازی و ساماندهی سکونت گاه های غیررسمی به تصویب دولت رسید و بر این اساس ستادهایی در سطح ملی و محلی برای تشویق بهسازی مورد توجه قرار گرفت.
آخوندی با بیان اینکه مسکن و توسعه شهری و روستایی همواره از دغدغه های مهم ما در سیاست های توسعه شهرهاست، گفت: در سال 93 نیز سند احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده شهری و ناکارآمد به تصویب هیات دولت رسید.
وی یادآور شد: در این سند به بازآفرینی بافت های فرسوده، سکونت گاه های غیر رسمی و روستاهای حاشیه شهرها توجه شده تا بازآفرینی، بهسازی و نوسازی آن ها در چارچوبی مشخص انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار امیدواری کرد: سومین نشست این کارگروه تخصصی در تهران با تبادل تجربه بین کشورهای عضو اجلاس وزیران، توسعه پایدار و تبدیل شهرها و سکونت گاه ها به مکانی ایمن، تاب آور و پایدار برای کشورهای عضو فراهم آورد.
به گزارش ایرنا، برای تحقق اهداف کارگروه بهسازی شهری آسیا - اقیانوسیه، ریاست کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری به عنوان یکی از کارگروه های زیرمجموعه اجلاس وزیران مسکن و شهرسازی کشورهای آسیا - اقیانوسیه به جمهوری اسلامی ایران واگذار شده که نخستین نشست آن 12 تا 14 تیرماه 91 در تهران و دومین نشست آن 19 تا 21 آذرماه 91 در اردن برگزار شد.