کد خبر: ۱۱۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۲۲

الحیات: ظریف وارد میدان منازعه پوتین اردوغان می شود

وزیر امور خارجه ایران از همتای ترکیه‌ای خود خواست که به‌ تنش پیش‌آمده میان آنکارا و مسکو به‌دنبال حادثه سرنگونی جنگنده روس دامن نزند.
روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیات» نوشت: وزیر امور خارجه ایران از همتای ترکیه‌ای خود خواست که به‌ تنش پیش‌آمده میان آنکارا و مسکو به‌دنبال حادثه سرنگونی جنگنده روس دامن نزند.

به‌گزارش پایگا خبری «تیک»، روزنامه «الحیات» نوشت: تهران از دولت ترکیه خواسته است تا خویشتنداری کند و تنش میان آنکارا و مسکو را که به‌دنبال سقوط جنگنده روسی به‌وجود آمده است، افزایش ندهد.

«الحیات» می‌نویسد: منابع آگاه گفتند که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در دو تماس تلفنی جداگانه با «سرگئی لاوروف» و «فریدون سنیرلی‌اوغلو» همتایان روس و ترک خود از آنها خواست به تنش موجود خاتمه دهند. «ظریف» از طرف روسی شنیده است که مسکو به‌شدت از رفتار ترکیه ناخرسند و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه از رفتار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه به‌شدت ناراحت است که چرا وی به‌جای مهار دامنه حادثه، خواستار نشست اعضای «ناتو» (پیمان‌ آتلانتیک شمالی) شده است.

از سوی دیگر وزیر امورخارجه ایران از طرف ترکی شنید که آنها تمایلی به افزایش تنش ندارند زیرا این درگیری‌ها را به سود منافع دو کشور نمی‌دانند.

«الحیات» می‌افزاید: «محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز از دو کشور خواسته است تا خویشتنداری کنند و از بلند کردن صدای جنگ در منطقه خودداری کنند زیرا اینگونه اقدامات به سود منافع صهیونیست‌ها و تروریست‌هاست.

«ظریف» پس از شنیدن صحبت‌های طرف ترک و روس وعده داد تلاش‌های خود را برای برقراری ملاقاتی دوجانبه میان «پوتین» و «اردوغان» در حاشیه کنفرانس تغییرات آب و هوایی که از فردا (دوشنبه) در پاریس برگزار می‌شود، به‌کار بندد.

همچنین «ظریف» نامه‌ای به همتای ترک خود فرستاد و در آن نوشت: امیدوارم دو کشور دوست و همسایه ما از روی حکمت و کیاست به درمان بحرانی که میان دو کشور به‌وجود آمده بپردازند و همکاری‌های خود را بر مقابله با تروریسم که منطقه و جهان را با تهدید مواجه کرده است، به‌کار بندند.

سه‌شنبه گذشته، دو جنگنده «اف16» ترکیه یک بمب‌افکن «سوخو 24» روسیه را که در آسمان استان لاذقیه در نزدیکی مرز ترکیه در حال پرواز حمله به مواضع تروریست‌ها بود، هدف قرار دادند و سرنگون کردند.
انا