کد خبر: ۱۱۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۳

شرط معامله برد-برد ایران در قراردادهای جدید نفتی



رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات ایران (ستصا)، با اشاره به اینکه در قراردادهای جدید نفتی بحث برد-برد در همکاریها مطرح است، معتقد است که زمانی این معادله برد-برد به دست می آید که هزینه ساخت تجهیزات داخل ارزانتر از تجهیزات خارجی تولید شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سعید مهتدی، در دومین روز کنفرانس تهران با تاکید بر اینکه اینکه پارس جنوبی به عرصه ای برای خودنمایی سازندگان داخلی بدل شده است به موفقیت صددرصدی سازندگان داخلی در ساخت برخی تجهیزات اشاره کرد.

وی با اشاره به اهداف قراردادهای IPC مبنی بر انتقال دانش فنی و روزآمدکردن دانش شرکتهای داخلی، جهانی کردن شرکتهای داخلی و استفاده حداکثری از نیروهای داخلی تصریح کرد: در این میان بحث برد-برد میان سرمایه گذاران داخلی مطرح است.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن ستصا زمانی می توان در یک رقابت برد-برد حضور داشت که هزینه ساخت تجهیزات داخل ارزانتر از تجهیزات خارجی باشد.

مهتدی افزود: سازندگان داخلی خود را مقید به انجام مسائل زیست محیطی می دانند که در این زمینه زیرساختها باید روزآمد شود که در این بخش نیاز به آموزش داریم.

مهتدی با اشاره به اینکه برای انتقال دانش فنی نیازمند یک درک مشترک میان شرکتهای داخلی و خارجی هستیم، تصریح کرد: زیرا انتقال دانش فنی یک اختیار نیست، بلکه یک الزام است؛ ضمن این که این قراردادها فرصت خوبی را فراهم کرده تا به سازندگان داخلی اعتماد شود.

در ادامه این نشست رضا پدیدار - رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت - نیز انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت را یکی از بزرگترین انجمن های حرفه ای در زمینه ساخت تجهیزات نفت دانست و تصریح کرد: این انجمن می تواند تا ٧٠ درصد نیاز صنعت نفت را تامین کند ضمن این که می تواند براساس استانداردهای بین المللی فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه اهداف این انجمن را کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اظهار کرد: این اهداف شامل شروع همکاری، توسعه ساخت داخل و ایجاد برند بین المللی در ساخت تجهیزات می شود. برای توسعه کشور نیازمند توسعه صنعت نفت و رشد این صنعت نیز در گرو سرمایه گذاری و جذب سرمایه است