کد خبر: ۱۱۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۹

«اشرف غنی» با نخست‌وزیر پاکستان دیدار می‌کند


در حالی که دیپلماسی رسمی برای شکستن بن بست در روابط کابل و اسلام‌آباد شکست خورده، رهبران سیاسی مناطق قبایلی پشتو در پاکستان رئیس‌جمهور افغانستان را برای دیدار با نخست‌وزیر دولت اسلام‌آباد متقاعد کردند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، روابط کابل- اسلام‌آباد زمانی به تیرگی گروید که دولت افغانستان پاکستان را متهم به افزایش خشونت توسط طالبان افغان در این کشور کرد.

هیئتی از رهبران سیاسی مناطق قبایلی پشتون‌ ایالت خیبرپختونخوا از پاکستان به کابل پایتخت افغانستان سفر کرده و با محمد اشرف‌غنی رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی در ارگ ریاست‌جمهوری این کشور دیدار کردند.

در این دیدار رهبران قبایلی خیبرپختونخوا اشرف‌غنی را متقاعد کردند تا برای بهتر شدن روابط کابل-اسلام‌آباد با «نوازشریف» نخست‌وزیر پاکستان دیدار کند.

هیئت پاکستانی در ملاقات با اشرف‌غنی در مورد روابط دوجانبه اسلام‌آباد-کابل، صلح و امنیت در منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند و در ادامه نیز اشرف غنی پیشنهاد رهبران قبایلی پشتون پاکستان مبنی بر دیدار با نواز شریف را پذیرفت.

«طارق خان» معاون اطلاعات حزب «قومی وطن» چندی پیش اعلام کرد که «آفتاب احمد شیرپائو» رهبر این حزب و «اسکندر حیات شیرپائو» رئیس ایالت خیبرپختونخوا برای یک سفر 3 روزه به کابل خواهند رفت.

همچنین رئیس جمهور افغانستان «اسفندیار ولی خان» رهبر حزب «عوامی ملی» و «محمودخان اچکزی» رئیس حزب «عوامی ملی پختونخوا» را نیز به کابل دعوت کرده بود.

چند ماه پیش نیز برخی از این سیاستمداران پشتون پاکستان به دعوت اشرف‌غنی به کابل سفر کرده و گفت‌وگوهایی نیز انجام دادند.

روابط میان کابل و اسلام‌آباد در ماه‌های اخیر پس از حملات طالبان در افغانستان و متوقف شدن گفت‌وگوهای صلح تیره شده است، اگرچه دو طرف همچنان به بازدیدهای خود ادامه می‌دهند تا روابط خود را بهبود بخشند.