کد خبر: ۱۱۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۹۵

انتقاد آیت الله جنتی از احمدی‌نژاد و نامه روحانی به رهبر انقلاب

دبیر شورای نگهبان از بی‌مهری‌های دولت‌های مختلف از جمله دولت یازدهم به موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر انتقاد کرد و گفت: همگی دست‌اندرکاران و مسئولان موضوع امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیرند، زیرا این فریضه بسیار مهم، یک وظیفه قانونی و شرعی است.
دبیر شورای نگهبان از بی‌مهری‌های دولت‌های مختلف از جمله دولت یازدهم به موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر انتقاد کرد و گفت: همگی دست‌اندرکاران و مسئولان موضوع امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیرند، زیرا این فریضه بسیار مهم، یک وظیفه قانونی و شرعی است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، آیت‌الله احمد جنتی، صبح امروز -یک‌شنبه هشتم آذرماه- در نخستین نشست اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر در محل شورای نگهبان، اظهار کرد: در خصوص اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در روایات مختلفی اشاره شده است، اگر این فریضه الهی اجرا شود همه فرایض دینی سرپا خواهند ماند و اگر به آن توجه نشود سایر فرایض نیز دچار خلل می‌شوند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: درخصوص توجه به موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر، تاکنون آن‌طور که باید و شاید توجه و پیگیری انجام نشده بود. فعالیت‌های مختلفی هم که تاکنون درخصوص اجرای این فریضه مهم صورت گرفته بود، همگام با اصل هشتم قانون اساسی نبود.

دبیر شورای نگهبان درباره چگونگی تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بیان کرد: ستاد امر به معروف و نهی با اینکه رسمیت قانونی نداشت، بر اساس تأکیدات امام راحل(ره) به موضوع امر به معروف و نهی از منکر و توجه رهبر معظم انقلاب به این فریضه الهی تشکیل شد و با همت حجت‌الاسلام زرگر سال‌های زیادی به ارائه خدمت پرداخت.

جنتی در ادامه به روند تبدیل شدن موضوع امر به معروف و نهی از منکر به یک قانون اشاره کرد و گفت: ابتدا قرار بود این موضوع به شکل یک لایحه تقدیم شود، اما در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد به این موضوع بی‌توجهی شد، سپس تصمیم بر آن شد تا این فریضه الهی به شکل یک طرح تقدیم مجلس شود که سرانجام با تلاش کمیسیون فرهنگی مجلس و شخص حجت‌الاسلام زرگر این طرح به شکل یک قانون تصویب شد.

وی ادامه داد: در مرحله تصویب طرح قانونی شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر، نماینده دولت یازدهم با موضوع مخالفت می‌کرد، پس از تصویب این طرح نیز دولت به مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشت تا شاید رهبر معظم انقلاب جلوی آن را بگیرد، اما مقام معظم رهبری این موضوع را به شورای حل اختلاف ارجاع دادند و در آن شورا نیز با تلاش‌های آیت‌الله هاشمی شاهرودی موجبات ابلاغ قانون امر به معروف و نهی از منکر فراهم گردید.

دبیر شورای نگهبان قانون اساسی درباره علت برگزاری نخستین نشست اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر، گفت: این جلسه به این دلیل تشکیل شده است که دستورالعملی که توسط دستگاه‌های مختلف در خصوص اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر تنظیم گردیده است، مورد تصویب قرار بگیرد.

جنتی با تأکید بر اجرای کامل قانون تصویب‌شده، تصریح کرد: متأسفانه مشاهده شده است که برخی از قوانین پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی یا عملی نشده است و یا اینکه به صورت بد مورد اجرا قرار گرفته است؛ از این‌رو باید بسیار تلاش شود تا قانونی که با زحمت بسیار فراوان به تصویب رسیده است با جدیت، مد نظر دستگاه‌های مختلف قرار بگیرد و تمامی اجزای آن مورد اجرا قرار گیرد.

وی درباره وجود موضوع امر به معروف و نهی از منکر در ادیان توحیدی، عنوان کرد: در تمام ادیان توحیدی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر توجه شده است، پیامبران الهی نیز برای این مبعوث می‌شدند که به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند، در قرآن کریم نیز به صراحت به این موضوع مهم اشاره شده است.

دبیر شورای نگهبان قانون اساسی ادامه داد: در قرآن کریم و در داستان حضرت لقمان، لقمان حکیم به پسر خود سفارش می‌کند تا به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد، امام علی(ع) نیز در دوران خلافت خود همواره به این فریضه الهی توجه می‌کردند و با سرکشی به بازار و مشاهده امور اجتماعی آن زمان با تقبل و تخلف برخود می‌کردند و به امر به معروف و نهی از منکر می‌پرداختند.

جنتی در پایان تأکید کرد: باید همگی دست‌اندرکاران و مسئولان موضوع امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیرند، زیرا این فریضه بسیار مهم یک وظیفه قانونی و شرعی است.