کد خبر: ۱۱۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۷۸

برژینسکی: شانس آوردیم که آمریکا جنگنده‌ روسی را ساقط نکرد!

ایسنا نوشت: مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا و یکی از استراتژیک‌های برجسته ژئوپلتیک این کشور تنش‌های موجود میان آمریکا و روسیه و همچنین میان مسکو و آنکارا را پس از ساقط شدن سوخوی 24 روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه برفراز سوریه کم اهمیت جلوه داد.

به گزارش پایگاه خبری پولتیکو، زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا و یکی از استراتژیست‌های برجسته ژئوپلتیک آمریکا گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ابتدا عصبانی شد و خشم خود را خالی کرد اما سپس مذاکره درباره رسیدگی به این مشکل را آغاز کرد. ترک‌ها نیز ثابت کرده‌اند که افرادی انعطاف پذیر و جدی هستند و در رویدادها اغراق نمی‌کنند. بنابراین درک اقدامات طرفین در این درام آشکار منطقی‌تر می‌شود. اما گمان می‌کنم بسیار خوش شانس بودیم که هواپیمای روس‌ها را ما ساقط نکردیم.

این مدافع جنگ سرد همچنین درباره روابط میان واشنگتن و مسکو که بسیاری آن را در پایین‌ترین حد از زمان جنگ سرد توصیف کرده‌اند، بسیار خوش بین است.

برژینسکی گفت: این تنش‌ها جدی اما غیر کشنده هستند. شاید آدم ساده و بی‌تجربه‌ای باشم اما فکر می‌کنم این یکی از شرایطی است که در آن خطرات آنقدر وخیم و حاد نیستند.

در حقیقت این تحلیل‌گر معتقد است که قدرت‌های بزرگ می‌توانند از رویداد سوخوی 24 گذشته، اختلافات را کنار بگذارند و در عوض بر پیدا کردن راه حلی برای جنگ داخلی سوریه تمرکز کنند چرا که آن‌ها منافع مشترکی در ثبات منطقه‌ای دارند و ترجیح می‌دهند تا از رویارویی در حوزه‌های دیگر اجتناب کنند.

وی افزود: در حقیقت با کنار گذاشتن تنش میان ترکیه و روسیه و توجه به مهار ناآرامی‌های گسترده‌تر منطقه‌ای و پیش رفتن به سوی سازش‌های سودمند، قدرت‌های بزرگ می‌توانند به پیشرفت‌هایی دست یابند.