کد خبر: ۱۱۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۲۰

تاوان سنگینی که اردوغان باید بپردازد / اعراب خلیج فارس هم از روسیه در امان نیستند

ترکیه با هدف قرار دادن جنگنده روسی، غرب، ناتو و حتی کشورهای عرب خلیج فارس را نیز متضرر کرد.

روزنامه القدس العربی نوشت ترکیه با هدف قرار دادن جنگنده روسی، غرب، ناتو و حتی کشورهای عرب خلیج فارس را نیز متضرر کرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، القدس العربی چاپ لندن در مقاله ای به قلم خالد الشامی با عنوان « تاوان سنگین اشتباه ترکیه» افزود ترکیه بدترین خطای ممکن را با سرنگون کردن جنگنده روسی مرتکب شد.

این روزنامه افزود این اقدام نه تنها هیچ نتیجه ای برای دولت ترکیه نداشت بلکه زیان های بسیاری را متوجه این کشور کرد که مشخص کردن حجم آن هم اکنون امکان پذیر نیست. القدس العربی نوشت برخی منابع خبری و کارشناسان از جمله نشریه انگلیسی ایندیپندنت معتقدند ترکیه به این علت جنگنده روسی را سرنگون کرد که تمرکز جامعه بین الملل از سرنگون کردن بشار اسد، متوجه مبارزه با داعش شده است و این باعث خشم و عصبانیت اردوغان شده است. اما واقعیت این است که موضوع از این فراتر است.

اشتباه استراتژیک ترکیه را می توان معلول بیماری هیستریک یا دیوانه وار توهم و خودبزرگ بینی دولت ترکیه دید که ناشی از پیروزی در انتخابات اخیر و نیز تشدید حمله به نیروهای حزب کارگران کردستان است. با این حال شکی نیست که ترکیه با اقدام جنون آمیز خود، نه تنها به خود بلکه به اروپا، آمریکا و حتی کشورهای عرب خلیج فارس نیز ضربه زد زیرا موجب شد روسیه موشک های پیشرفته اس 400 را در خاک سوریه مستقر کند. استقرار این موشک ها نگرانی شدید ناتو و اروپا را در پی داشته است زیرا باعث نزدیکی حوزه عملیاتی روسیه برضد غرب شده است.

در همین حال کشورهای عرب خلیج فارس نیز در تیررس موشک های روسی قرار گرفته اند. فراتر از هم اینها، بیشترین خطر متوجه خود ترکیه است زیرا جنگنده های این کشور به هیچ وجه جرات مانور دادن بر فراز سوریه را ندارند زیرا به معنای خودکشی خواهد بود. استقرار این موشکها در خاک سوریه همچنین رویای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در خاک سوریه را بر باد داد. از دیگر نتایج اشتباه ترکیه، تشدید موضع بشار اسد در برابر گروههای مخالفی است که به ظاهر در پی راه حل سیاسی هستند زیرا سرنگونی جنگنده سوخو، حمایت نظامی روسیه را از دولت بشار اسد تقویت کرد و باعث پشت گرمی او برای ادامه نبرد با مخالفان شد.