کد خبر: ۱۱۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۸

گازپروم روسیه: در ایران در بخش اکتشاف و تولید سرمایه‌گذاری می‌کنیم



 یک مقام ارشد شرکت گازپروم روسیه گفت: ایران می تواند در آینده رقیب روسیه در بخش گاز باشد اما این مساله ما را از همکاری با ایران برای توسعه میادین گازی باز نمی دارد.

یک مقام ارشد شرکت گازپروم روسیه که خواست نامش ذکر نشود در مصاحبه اختصاصی با ایرنا افزود: گازپروم مایل است به دلیل تخصصی که در بخش گاز دارد، پس از لغو تحریم ها در توسعه میادین گازی با ایران همکاری کند و این همکاری برای هر دو طرف مفید خواهد بود.
وی، آینده بازار گاز را بسیار روشن توصیف کرد و اظهار داشت: روسیه و ایران که بیشترین ذخایر اثبات شده گاز جهان را در اختیار دارند، می توانند در آینده از طریق همکاری از منافع بسیاری برخوردار شوند.

این مقام روسی اضافه کرد: همکاری آینده گازپروم با ایران بیشتر در بخش اکتشاف و تولید خواهد بود و ما امیدواریم فناوری های جدید در این زمینه ها را به ایران منتقل کنیم.

وی ادامه داد: انتقال فناوری به ایران در بخش نفت و گاز، با توجه به وجود نیروهای باتجربه و تحصیل کرده ایران کار دشواری نیست و مهندسان ایرانی به خوبی توان جذب دانش و فناوری های جدید را دارند.

این مقام ارشد شرکت گازپروم در مورد اینکه چقدر زمان می برد تا منابع جدید گازی ایران روانه بازار شود، گفت: هر چند در این زمینه نمی توان با اطمینان سخن گفت اما به طور خوشبینانه دستکم پنج سال طول خواهد کشید.

گازپروم روسیه در سال های گذشته در طرح های صنعت گاز ایران حضور داشت، اما با تشدید تحریم ها مجبور به خروج از ایران شد.

پس از موفقیت مذاکرات هسته ای، این شرکت، تمایل خود برای بازگشت به ایران را اعلام و گفت وگو هایی را با مدیران صنعت گاز کشور انجام داد و حتی تفاهم نامه ای نیز به تازگی امضا شده است.

پیش از این، حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور گاز درباره امضای تفاهم نامه با گاز پروم به ایرنا گفته بود: بر اساس این تفاهم نامه، این شرکت روسی در حوزه های مختلف صنعت گاز با ایران همکاری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مذاکرات کلی با روسیه انجام شده است اما هنوز قراردادی امضا نکرده ایم، افزوده بود: روس ها درخواست هایی برای مشارکت در طرح های ذخیره سازی گاز و احداث خطوط انتقال گاز مطرح کرده اند که در صورت امضای قرارداد و تامین منابع مالی، امکان اجرا دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز، به امکان مشارکت روس ها در طرح ذخیره سازی گاز ایران اشاره کرد و گفت: به آنها پیشنهاد داده ایم که در طرح های ذخیره سازی ایران مشارکت داشته و زنجیره کامل ذخیره سازی (شامل اکتشاف و ذخیره سازی) را اجرا کنند که بر اساس آن روس ها در فصل تابستان از ما گاز خریداری کرده و با ذخیره سازی در مخازن زیرزمینی، در فصل زمستان، آن گاز را به ما می فروشند.