کد خبر: ۱۱۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۰

آخرین تحولات قیمت نفت در بازارهای جهانی

 در آستانه برگزاری نشست «اوپک» رویکرد محتاطانه تجار در بازارهای نفتی و همچنین تقویت ارزش برابری دلار در مقابل سایر ارزهای جهانی، موجب کاهش نسبی قیمت نفت خام در اولین ساعات گشایش بازارهای جهانی در روز دوشنبه ۹ آذرماه گردید.

 در آستانه برگزاری نشست «اوپک»  رویکرد محتاطانه تجار در بازارهای نفتی و همچنین تقویت ارزش برابری دلار در مقابل سایر ارزهای جهانی، موجب کاهش نسبی قیمت نفت خام در اولین ساعات گشایش بازارهای جهانی در روز دوشنبه ۹ آذرماه گردید.

به گزارش رویترز از بازارهای آسیایی بهای نفت برنت دریای شمال در بازارهای آسیایی با ۱۲ سنت کاهش (۰.۲۷ درصد) به ۴۴.۷۴ دلار در هر بشکه رسید. در این حال بهای  نفت WTI  آمریکا ۷ سنت افزایش داشته و هر بشکه ۴۱.۷۸ دلار مورد معامله قرار گرفت.

گرچه اکثر کارشناسان نفتی انتظار اتخاذ تصمیمی مبنی بر کاهش تولید از سوی کشورهای عضو این سازمان در طی اجلاس پیشرو  را ندارند، اما با دقت رفتار عربستان سعودی را که  به آرامی به سمت ایده همکاری با سایر کشورهای صادر کننده در جهت اقدامات حمایتی از قیمتها حرکت می‌کند را تحت نظر قرار داده‌اند.

به عقیده یکی از تحلیلگران نفتی  اوپک و روسیه ممکن است  بر سر اقدام مشترکی در خصوص حمایت از قیمتها به توافق برسند. به عقیده این تحلیلگران، گرچه مازاد عرضه نفت خام همچنان در بازارهای جهانی باقی مانده اما در صورت کاهش نرخهای بهره از سوی خزانه‌داری آمریکا این روند به دلیل تقویت تقاضا ممکن است بصورت ناگهانی بر‌عکس شود. به گفته یکی از مقامات اوپک تحلیلگران این سازمان پیش‌بینی کرده‌اند که در سال ۲۰۱۶ بازارهای جهانی با افزایش تقاضا برای نفت خام روبرو شده که این امر منجر به کاهش مازاد موجود در بازار خواهد شد.