کد خبر: ۱۱۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۸

9هزار سانتریفیوژ در نطنز در حال غنی‌سازی هستند


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سانتریفیوژهای در نطنز جمع آوری شده است که هنوز وارد گردونه غنی‌سازی نشده‌آند، گفت: سانتریفیوژهای جمع آوری شده ذخیره و استوک سانتریفیوژهایی هستند که در حال حاضر فعالیت می‌کنند.

عوض حیدرپور شهرضائی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص بازید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته‌ای نطنز، اظهار داشت: در بازدیدها مشخص شد که ایران مقید است که بر اساس مقررات و NPT فعالیت‌های صلح آمیز خود را ادامه می‌دهد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس برجام ایران متعهد شده است تا بخشی از سانتریفیوژهای فعال خود را کاش دهد و میزان این سانتریفیوژهای در چرخش خود را به تعداد معینی کاهش دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران به منظور اثبات حسن نیت خود در اجرای برجام حتی زودتر از موعدد مقرر اقدام به جمع آوری تعدادی از سانتریفیوژهای خود کرده است و در فاز اول حدود 6 هزار سانتریفیوژ خود را که نصب کرده ولی تزریق گاز نکرده بود را جمع آوری کرده است.

حیدرپور شهرضائی با بیان اینکه این اقدام ایران بسیار تاثیرگذار در روند اجرای برجام است، خاطرنشان کرد: سانتریفیوژهایی را که ایران جمع آوری کرده است در دسترس آژانس قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جمع آوری زودتر از موعد مقرر سانتریفیوژهای غیر فعال در نطنز، مغایرتی با ملاحظات 9 گانه مقام معظم رهبری ندارد، گفت: علی القاعده اقداماتی که در نطنز انجام شده به استحضار مقام معظم رهبری رسیده و لازم به ذکر است که سانتریفیوژهای جمع آوری شده هنوز وارد گردونه کار نشده بود و هیچ‌گاه غنی سازی را انجام نداده‌اند و تزریق گاز بر روی آن‌ها انجام نشده بود. سانتریفیوژهای جمع آوری شده ذخیره و استوک سانتریفیوژهایی هستند که در حال حاضر فعال هستند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سانتریفیوژهایی که در نطنز فعالیت دارند از 2 نوع P1و IR1هستند، اظهار داشت: مدل P1نوع اولیه است وIR1  نوع پیشرفته سانتریفیوژهای P1است که جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سانتریفیوژهایی که تزریق گاز آن‌ها انجام شده بود حدود 9 هزار سانتریفیوژ هستند که همچنان فعالیت دارند و کار غنی‌سازی را انجام می‌دهد، بیان کرد: آنچه که مقام معظم رهبری دستور فرموده‌اند مربوط به 9 هزار دستگاهی است که همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

حیدرپور شهرضائی با بیان اینکه ماشین‌های IR2Mماشین‌هایی هستند که نسبت به IR1پیشرفته تر هستند و غنی‌تر از آن‌ها کار می‌کنند که آن‌ها هنوز وارد گردونه کار نشده‌اند، بیان کرد: این سانتریفیوژها فعلا به عنوان استوک در آن‌جا نگهداری می‌شوند و چنانچه لازم شود به جای IR1به کار گرفته می‌شوند.

وی با بیان اینکه 9 هزار سانتریفیوژ فعلی در نطنز تنها در زمانی به 5هزار و 60 سانتریفیوژ در قالب اجرای برجام کاهش می‌یابد که پرونده PMDبه صورت کامل توسط آژانس بسته شود گفت: در غیر اینصورت جمهوری اسلامی برجام را اجرا نخواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در برنامه‌های آینده خود دارد که از تاسیسات هسته‌ای فردو و اراک بازدید کنند.