کد خبر: ۱۱۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۷

دیه جان‌باختگان منا را باید سعودی‌ها بپردازند

رئیس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه دیه جان‌باختگان منا را باید سعودی‌ها بپردازند، جزئیات تغییرات بیمه شخص ثالث در قانون جدید را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدابراهیم امین امروز در نشستی خبری درباره پرداخت خسارت‌های جان‌باختگان حادثه منا اظهارداشت: با توجه به اینکه این حادثه به منزله قتل عمد بوده پرداخت دیه بر عهده دولت سعودی است و دیه را از مرتکب جنایت باید گرفت.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت بیمه نامه حوادث و خسارت را برای تمام حجاج تهیه کرده و با شناسایی و با اعلام اسامی وراث به بیمه ایران، پرداخت بخشی از خسارت‌ها انجام شده است، تصریح کرد: ۵۰ درصد خسارت ها به صورت علی الحساب و بدون رسیدگی به پرونده ها پرداخت شد.

تقاضای تاسیس شعبه توسط خارجیان را نداشته‌ایم

امین درباره حضور شرکت های خارجی در ایران در پساتحریم گفت: در حال حاضر تقاضایی از سوی خارجیان برای تاسیس شعبه در کشور نداشته‌ایم در اصل آنها هیچ تقاضایی برای فروش بیمه نامه با تاسیس شعبه وجود ندارند و خارجیان به بازار اتکایی ایران چشم دوخته اند.

وی با اشاره به اینکه خارجیان فقط به دنبال کسب سودهای بسیار از بازار بیمه ایران و پرداخت خسارت های اندک هستند، افزود: در حال حاضر صنعت بیمه کشور توانایی طراحی و صدور انواع بیمه نامه را دارد و در این زمینه نیازی به خارجیان برای طراحی بیمه نیست. در اصل هم اکنون موضع صنعت بیمه ر قبال خارجیان موضع فروشنده- خریدار است و فقط خریدار خدمات بیمه ای آنها نیستیم و این یک رابطه برد برد است.

رئیس شورای عالی صنعت بیمه اضافه کرد: آنچه ما تا به حال با آن مواجه بوده ایم این است که خارجیان همه به دنبال ارزیابی بازار بیمه ایران و دادن وعده و وعید هستند؛ مبنی بر اینکه پس از برداشته شدن تحریم ها با ما همکاری کنند.

امین خاطرنشان کرد: آنچه هم اکنون صنعت بیمه به آن نیازمند است، core insurance است که بر اساس این نرم افزار شرکت های بیمه بتوانند تمام گزارشات مالی، صدور بیمه‌نامه‌ها، خسارت‌ها و... را در این سیستم بدون دخالت دست داشته باشند تا امکان تعبیه کنترل‌های داخلی در همه سطوح فراهم شود.

پرونده بیمه توسعه

رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آخرین وضعیت مطالبات خسارت دیدگان بیمه توسعه توضیح داد: بیمه مرکزی برای کاهش فشارهای ناشی از مطالبات، ۲۰۰ میلیارد تومان به بیمه ایران پرداخت کرد که با این کمک ۱۴ تا ۱۵ هزار پرونده تعیین تکلیف شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که بیمه توسعه هیچ‌گونه املاک قابل توجهی نداشته بر این اساس سهامدار عمده بیمه توسعه قبول کرد که پرداخت بخشی از خسارت ها را از طریق املاک شخصی خود بپردازد تا بتواند بخشی از تعهدات شرکت را بدهد، اما املاکی که معرفی کرده در سایر استان ها بوده که یا دارای حکم قضایی و یا در رهن بوده است، بنابراین یک هیات کارشناسی در این رابطه تشکیل شد.

وی گفت: بر اساس آخرین گزارش ها ۱۵۰ میلیارد تومان از املاک بیمه توسعه به بیمه ایران منتقل شد و در نهایت ۴۰۰ میلیارد تومان ملک برای پرداخت مطالبات معرفی شده که اگر نهایی شود از طریق آن ۲۰ هزار پرونده تعیین تکلیف می شود. در عین حال برآوردهای ما نشان می دهد که یک‌هزار میلیارد تومان زیان در این زمینه باید پرداخت شود که تاکنون ۲۳۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.