کد خبر: ۱۱۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۸

کنفرانس پاریس چه دستاوردهایی می تواند داشته باشد؟


هزاران مذاکره کننده جهانی به مدت دو هفته در کنفرانس بین المللی آب و هوا در فرانسه شرکت خواهند کرد تا در مورد کاهش میزان افزایش دمای زمین تا پایان قرن جاری به توافق برسند.

این کنفرانس که در مرکز «بورژه» در شهر پاریس برگزار خواهد شد، تلاش دارد تا به توافقی در خصوص کاهش میزان افزایش دمای جهانی دست یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه «سی بی اس نیوز» آمریکا در مطلبی در پایگاه خود نوشت: بیش از 150 تن از رهبران جهانی همراه با مذاکره کنندگان از 196 کشور جهان، با هدف دستیابی به یک پیمان جدید جهانی برای کاهش انتشار کربن و کمک به کشورهای فقیر برای مقابله با اثرات گرمایش جهانی در کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل متحد در پاریس گرد هم آمده اند.

این پیمان به منظور حفظ دمای جهانی از افزایش بیش از دو درجه سانتیگرادی (3.6 درجه فارنهایت) امضا خواهد شد.

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل گفت که کشورهای عضو گروه G20 مسئول انتشار بیش از سه چهارم از گازهای گلخانه ای در جهان هستند.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا پیش از آغاز این کنفرانس در صفحه فیس بوک خود نوشته بود: «آنچه این کنفرانس را متمایز می کند این است که بیش از 180 کشور در حال حاضر برنامه هایی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مضر که باعث تغییرات آب و هوایی می شوند، ارائه داده اند.»

«یانوش پاشتور» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور تغییرات آب و هوایی به سی بی اس گفت که او معتقد است توافقنامه ای امضا خواهد شد، اما نگرانی هایی در مورد احزاب 196 وجود دارد زیرا آنها باید در شرایط کنونی به همگرایی معقولی دست یابند.

پیش نویس 50 صفحه ای بیانیه این کنفرانس مملو از اختلافات بالقوه است.

ماه گذشته سازمان ملل متحد نخستین پیش نویس از متن مذاکرات را با فصولی از تمامی جنبه های تغییرات آب و هوایی و مسائل مربوط به امور مالی آن منتشر کرد. این متن بخشی از کنوانسیون سازمان ملل متحد در چارچوب تغییرات آب و هوا (UNFCCC) بود؛ پیمان زیست محیطی بین المللی که برای امضا در «اجلاس زمین» در ریو دو ژانیرو در سال 1992 ارائه شد و در سال 1994 به اجرا در آمد.

برای چندین سال، نگرانی های جهانی بر دو منتشر کننده بزرگ گازهای گلخانه ای متمرکز شده بود: چین و آمریکا. کارشناسان می گویند، اکنون هر دو کشور تعهدات خود را جدی گرفته اند و دیگر در این فهرست قرار ندارند.

رئیس جمهور آمریکا و چین در ماه نوامبر 2014 در پکن دیدار کردند که در جریان آن توافقنامه ‌ای بی سابقه درباره آب و هوا را اعلام کردند.

چین که بزرگ ‌ترین تولید کننده گازهای گلخانه ‌ای در جهان است موافقت کرد تا سال 2030 برای انتشار این گاز سقف تعیین کند.

آمریکا به نوبه خود متعهد شد انتشار گازهای گلخانه ‌ای خود را تا سال 2025 بین 26 تا 28 درصد در مقایسه با سال 2005 کاهش دهد.

پاشتور گفت: «کنفرانس دو هفته ای در پاریس نقطه پایان نیست و آن را باید ابتدای راه دانست نه انتهای آن.»

گروه بانک جهانی از برنامه جدیدی به ارزش 16 میلیارد دلار برای آفریقا به منظور انطباق با تغییرات آب و هوایی ارائه کرده است که از جزئیات آن در کنفرانس پاریس پرده برداری خواهد شد. برخی از کارشناسان، از جمله «جیم یونگ کیم» رئیس بانک جهانی بر این باورند که تعهدات کشورها حتی قبل از ارائه در پاریس کلیدی برای موفقیت است.

کیم به شبکه سی بی اس گفت: «پیش از مذاکرات پاریس بیش از 160 کشور برنامه های ملی خود را ارائه کرده اند که نشان می دهد به هزاران میلیارد دلار برای سرمایه گذاری های آب و هوایی نیاز است ... ما متعهد به افزایش یک سومی در کمک های مالی مستقیم آب و هوایی هستیم و به طور کلی می توان شاهد بودجه سالانه ی 29 میلیارد دلاری تا سال 2020 در این بخش بود. تغییرات آب و هوا یک تهدید بزرگ برای همه ما است، و صلح و ثبات را با تشدید تنش بر سر دسترسی به آب، امنیت غذایی، و ... به خطر می اندازد.»

کارشناسان می گویند، شرکت در طرح مشارکت ملی کشورها نشان می دهد که بزرگترین کشورهای آلاینده از جمله آمریکا، چین، اروپا و هند، واقعا مایل اند دست به اقدامات موثری بزنند.

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که رهبران در پاریس آغاز دو هفته ی تاریخی برای پاسخ جهانی به تغییرات آب و هوایی را جشن می گیرند.

بان کی مون افزود: «رهبران جهانی مسئولیت داند تا برای موفقیت مذاکرات تلاش کنند.»

همه انتظار ندارند این مذاکرات به امضای توافق منتهی شود، اما «کریستیانا فیگرس» دبیر اجرایی کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا (UNFCCC) ماه گذشته به سی بی اس نیوز گفت که این برای کشورهای مهم است که ببینند با امضای این توافق نامه اقتصاد آنها تا چه حد از لحاظ شغلی و بهداشت و سلامت بهره مند خواهد شد.

«مایکل بلومبرگ» شهردار سابق نیویورک و فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای «شهرها و تغییرات آب و هوا» چشم انداز نشست پاریس را مثبت می بیند اما هفته گذشته در سمپوزیوم شورای روابط خارجی آمریکا تاکید کرد که باید در مورد دستیابی به توافق واقع بینانه عمل کرد.

او هشدار داد: «جهان واقعی این است که برخی از کشورها به تعهدات خود عمل می کنند ولی برخی دیگر این تعهدات را دور می زنند.»

بلومبرگ معتقد است که شهرهای بزرگ در هسته تغییرات آب و هوا هستند و او در مورد سر و صداهایی که از چین شنیده می شود، ابراز خوش بین کرده است.

بلومبرگ گفت: «من در مورد چین خوشبین هستم. توافق نامه را فراموش کنید آنها به خاطر مردم خودشان مجبورند اقداماتی را صورت دهند.»

نمودار آلودگی هوا در شهر «پکن» پایتخت چین اوضاع خوبی ندارد. شاخص کیفیت هوا برای پایتخت پکن که سطح آلودگی هوا را تعیین می کند، نزدیک به 550 است که یک رکورد برای سال 2015 محسوب می شود. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی سطح امن را 25 تعیین کرده است.

بلومبرگ گفت: «هند یک مشکل بسیار بزرگ تر است. این کشور چند سال دیگر از چین هم مشکل ساز تر می شود و این در حالی است که هند کشوری فقیر هم می باشد.»

بلومبرگ هشدار داد: «من فکر نمی کنم کسی حق داشته باشد که انتظار داشته باشد که این توافق نامه کل مشکلات جهان را حل کند. هیچ کس چنین انتظاری ندارد. اما وضعیت مطمئنا بهتر خواهد شد.»