کد خبر: ۱۱۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۰

نوه ای که حضانتش با پدر و مادر بزرگشان است چگونه معاف از سربازی می شود؟

رئیس سازمان نظام وظیفه در مورد کفالت نوه ای که پدر و مادرش در قیدحیات نیستند گفت در صورتیکه پدربزرگ زنده نباشد و هیچ فرزند دیگری هم نداشته باشند امکان معاف شدن دارند.

به گزارش خبرآنلاین، برخی کاربران سوالاتی در مورد معافیت کفالت داشتند. در همین زمینه سردار سیدحمید صدرالسادات رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا توضیحاتی داد.

در جدول زیر سوالها و پاسخ آن آورده شده است:

 

سوال

پاسخ

- به نمایندگان مجلس و ستاد نیروهای مسلح؛بر چه اساسی قانونی که بیش از چهل سال در رابطه با معافیت کفالت از طریق پدر وجود داشت وصرفا شامل تک پسر هایی میشد که تاکنون غیبت نکرده باشند و پدرشان نیز 59 سال تمام باشد ولی این قانون به یکباره تغییر کرد و سن پدر را به بهانه افزایش سن امید به زندگی در ایران به 70 سال تغییر دادندبسیاری افراد روی این قانون حساب کرده بودند و از طرفی الان انقدر سرباز زیاد هست که اعزام افراد رو هفت هشت ماه بعد از ثبت دفترچه میندازند.حداقل سن کفالت پدر را برای متولدین 65 به قبل یا بالای سی سال به همان 59 سال برگردانید.واقعا مگر چه تعداد تک پسر داریم که از نظر سنی این شرایط را داشته تا الان غیبت هم نداشته باشند.

پیش از این مشمولانی که پدرشان دارای سن 65 سال و بالاتر بود، از معافیت کفالت استفاده می‌کردند، اما حالا براساس تصمیمات ستاد کل نیروهای مسلح و اداره بهداشت این ستاد، این سن به 70 سال افزایش یافته یعنی آن دسته از مشمولانی که پدرشان 70 سال و بالاتر سن داشته باشند، برایشان معافیت کفالت صادر خواهد شد.

اما آن دسته از مشمولانی که دارای پدر نیازمند به مراقبت هستند، این شرط برایشان وجود ندارد و در صورتی که پدرشان حتی کمتر از 70 سال سن داشته باشد اما به تشخیص شورای پزشکی نیازمند مراقبت باشد، معافیت کفالت به آنها تعلق خواهد گرفت.

من در سن کودکی پدر و مادرم را حادثه تصادف از دست دادم و الان با پدربرزگم تنها زندگی می کنم. آیا قانون کافالت شامل من می شود یا باید سربازی بروم؟

در صورتی که این خانواده هیچ فرزندی نداشته باشند و پدر بزرگ نیز در قید حیات نباشد آن موقع می تواند از خدمت سربازی معاف شود.